Hallo mede BX-ers,
afgelopen kerst weekend heeft mijn BX een enorm hoge stationair loop ontwikkeld. Probleem is als volgt; na het starten loopt de auto verhoogd stationair (1500) toeren, dit zakt langzaam in tot onder de 800, als je dan ook maar het meest miniscule klein beetje gas geeft om em aan de praat te houden jaagt de motor naar de 5000 toeren om vervolgens langzaam weer terug te vallen naar 2500 (!) toeren stationair.
Ook tijdens het rijden merkt je dat het gas blijft plakken om en nabij de 2500 tpm. De auto heeft het zowel op Benzine als LPG en het probleem verdwijnt soms ook spontaan, de auto loopt dan weer netjes 900 a 1000 tpm. Het lijkt niet met de gaskabel te maken te hebben (die loopt soepel) en ook de gashendel loopt soepel. Bij de hoge stationairloop staat de gasklep (die met die veer) gewoon dicht. Volgens mij zit er op dit blok geen stappenmotor. Welk deel kan deze crazy motorloop veroorzaken? Op benzine is er overigens geen motormanagement storing (het lampje blijft uit).
Wie kent dit verschijnsel en kan me in de juiste richting sturen. Komt dit uit de ECU, de LMM, de BDP? Waar moet ik beginnen?
Ik lees graag jullie ervaringen/tips!
M.vr.gr.
Cooper
trekt ie nergens valse lucht?
alle rubber slangen en vacuumdarmpjes maar eens goed nakijken.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Zit er ook een gaskleppositiesensor op dit blok?
Stationairloop kun je bij de vuile motor afstellen met de stelschroef. Als je de motorkap opent kijk je er recht op. Zit links van de luchtslang. Ik weet niet of de schone GTi dit ook nog heeft. Mijn GTi heeft nu overigens ook af en toe last van dit geschommel. Nog koud draait hij ook royaal over de 1.000 toeren. Eenmaal warm zakt het, maar blijft het heen en weer schieten tussen de 600 en 900. Lijkt wel alsof het iets met het koude weer te maken heeft en de Jetronic naar het juiste toerental en/of afstelling aan het zoeken blijft.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Bedankt voor je reactie Bearwil maar mi kan het de stelschroef niet zijn dat komt namelijk niet overeen met het komen en gaan van het probleem. De schroef kan zichzelf immers niet stellen. En het is geen schommeling van een paar honderd tpm maar 5.000 tpm en een klein toefje gas? Het lijkt alsof de benzine inspuiting of lpg toevoer een ander signaal krijgt dan de gashendel geeft.
Moet ik het in de electronica of een vacuum zoeken?
Mijn 16V had iets soortgelijks. Na veel gezoek, het schoonmaken van de stappenmotor en het vervangen van de gaskleppositiesensor, koelvloeistoftemperatuursensor en luchtmassameter bleek uiteindelijk de stekker op de ontstekingsmodule de grote boosdoener. Die was ontzettend vervuild. Toen ik die had schoongemaakt en de stekker waar een aantal aansluitingen voor het motormanagement op zitten eens goed had aangedrukt, liep hij opeens zeer beschaafd stationair en beter over het hele toerengebied. En dat houdt hij tot op heden vol. Smerige stekkers en slechte aansluitingen kunnen rare problemen geven.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
En gevonden! Het bleek de stekkerverbinding op de gaskleppositiesensor! Loopt weer als een zonnetje nu! Slotje