15 van de 26
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Van 3 naar 4 bak, Hij heeft gedraaid…
Gepost: 18 januari 2012 10:11 AM
  [ # 211 ]

Ja, ik weet ook niet hoe het komt dat de eigenaar van de beunschuur alleen maar alle tinten roze in voorraad lijkt te hebben Mr. Green

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 18 januari 2012 06:54 PM
  [ # 212 ]

Had die beun gedronken ofzo??? Laughing

gr Mark

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 29 februari 2012 12:09 AM
  [ # 213 ]

Na enige tijd verder met het project… Vanavond de schakelstangen verder afgewerkt. De opstelling die we nu hebben is goed maar er zit wat te veel flex in de stang, die zullen we er morgen eens uit gaan werken.
De door Marc laten maken koppelingskabel zit en werkt ook perfect, al met al een productieve avond

Afbeelding Bijlagen
IMAG0365.jpgIMAG0366.jpgIMAG0367.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 29 februari 2012 12:28 AM
  [ # 214 ]

Is ie me toch wel weer voor zeker Very Happy Nog wat plaatjes van mijn telefoon…

photo

photo

photo

photo

photo

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 29 februari 2012 12:33 AM
  [ # 215 ]

Hmmm, als ik lengte en vorm van die schakelstangen zo zie kan ik me best voorstellen dat ze wat flexibel zijn…

Profiel  
 
Gepost: 29 februari 2012 09:16 AM
  [ # 216 ]

Het grappige is dat de ene helemaal niet buigt en de andere gigantisch. Maar dat is een leuk vraagstuk voor vanavond.

Profiel  
 
Gepost: 01 maart 2012 12:25 AM
  [ # 217 ]

Vanavond dus weer fijn verder geklust. Eerst een proefopstelling gemaakt met twee geleide-ogen voor de tweede bedieningsstang. Dat bracht wel enige verbetering, maar de veerdruk die moest worden overwonnen om de achteruit in te kunnen schakelen gaf toch teveel weerstand. Na wat opties en vooral het werkplaatsboek nog eens goed bekeken te hebben, de opsluitplaat van de beruchte veer voorzichtig van de schakelas gepield, de veer verwijderd en met veel ‘hoerensjans’ een lichtere veer van gelijke afmetingen gevonden in de stille voorraad. Het hele spulletje weer gemonteerd met de nieuwe veer et voila, alle versnellingen zijn mooi te schakelen binnen het bestaande gat in het dashboard. Je voelt goed waar de versnellingen zitten, de nieuwe veer geeft genoeg tegendruk om niet per ongeluk te ver opzij te schakelen en zo in de buurt van de achteruit te komen. Morgen verder met het finetunen van de scharnierpunten en de geleideogen (draai- en glijbusjes maken en monteren) en het verder afmonteren van het geheel.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 maart 2012 09:10 AM
  [ # 218 ]

Zoals je wellicht weet veranderen de eigenschappen van het metaal door vervormen.
Heb je de stang die veel flex heeft wellicht meerdere keren moeten buigen en richten om hem goed te krijgen? Als dat zo is dan is het misschien een aanrader om een nieuwe te maken naar het bestaande voorbeeld en deze in 1 keer goed te buigen. Of de stangen een warmtebehandeling geven (ik weet de details helaas niet meer qua temperaturen en afkoeltraject/proces) waardoor de stijfheid verhoogt….

Profiel  
 
Gepost: 01 maart 2012 10:15 AM
  [ # 219 ]

Daar zijn we ons van bewust, maar de gebruikte hydrauliekleiding is op een plaats nooit meer dan een keer gebogen. De tegendruk van de veer voor de achteruitvergrendeling is origineel dusdanig zwaar, dat je met een overbrenging zoals wij die nu hebben gemaakt simpelweg niet ingedrukt kreeg (bij de oorspronkelijke ID-configuratie wordt deze met een zware kabel bediend). Nu, met de slappere veer, hebben we genoeg weerstand om te voelen waar de grens tussen 3/4 en achteruit ligt en is het ‘slap’ genoeg om de achteruit probleemloos in te leggen met de huidige bedieningsstangen. Als we straks de geleiders nog wat verder op punt hebben en de draaipunten in de bedieningsconstructie voorzien zijn van bronzen busjes kan het eigenlijk alleen nog maar beter worden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 maart 2012 01:52 PM
  [ # 220 ]

marc, ik heb nog een stuk stang van massief staal liggen in de juiste diameter denk ik. dat werkt nog beter. Hebben?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 01 maart 2012 02:09 PM
  [ # 221 ]

Dat kunnen we ook nog proberen ja, maar vooralsnog lijkt dit te werken. Ik neem het zaterdag wel mee.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 maart 2012 02:16 PM
  [ # 222 ]

Ik zoek het voor je op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 maart 2012 03:49 PM
  [ # 223 ]

Massief of buis maakt in stijfheid niet veel uit. Staal of een ander metaal wel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 01 maart 2012 04:59 PM
  [ # 224 ]

Dit is hydrauliekleiding. Met de nieuwe veer is de meeste flex ook verdwenen. Het is ook een kwestie van evenwicht tussen de uit te oefenen kracht en de gebruikte overbrenging natuurlijk. We hebben nu een minimum aan overbrengingen tussen pook en bak, dat zou toch ook moeten zorgen voor een strak schakelend geheel.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 01 maart 2012 06:02 PM
  [ # 225 ]
furriegurrie schreef:

Zoals je wellicht weet veranderen de eigenschappen van het metaal door vervormen.
Heb je de stang die veel flex heeft wellicht meerdere keren moeten buigen en richten om hem goed te krijgen? Als dat zo is dan is het misschien een aanrader om een nieuwe te maken naar het bestaande voorbeeld en deze in 1 keer goed te buigen. Of de stangen een warmtebehandeling geven (ik weet de details helaas niet meer qua temperaturen en afkoeltraject/proces) waardoor de stijfheid verhoogt….

Even een aanvulling/correctie hier op.

Bij meerdere keren buigen van een stalen voorwerp treedt vermoeiing op en uiteindelijk breuk. Als de vermoeiing nog in een vroeg stadium is, kan je de inwendige spanningen wegwerken door spanningsvrij te gloeien. Als ik me goed herinner doet een tijdje gloeien op een paar honderd graden de truc.
Dus het advies om een nieuw stang te nemen en minimaal te vervormen is een goeie.

Een warmtebehandeling of harden is een ander proces om de hardheid en de sterkte te verhogen. Daarbij breng je het staal tot ong. 770°, waarna je het snel afkoelt in water of olie. Om dit zeer brosse staal weer de nodige taaiheid terug te geven wordt er gelijk daarna z.g. ontlaten. D.w.z. terugbrengen en een tijdje warmhouden op een paar honderd graden. Daarbij verlies je weer een klein beetje sterkte, maar de taaiheid neemt weer aanzienlijk toe. Een en ander afhankelijk van de legeringselementen en vooral van het koolstofgehalte.
Eigenlijk is een warmtebehandeling geven voor een amateur een soort roulette, als je geluk hebt lukt het.

De stijfheid of elasticiteitsmodulus is voor elke staalsoort gelijk.

Adri

Profiel  
 
 
15 van de 26
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook