Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mark, mocht je luisteren, de poelie op de auto van Ree is 16 cm in doorsnede, de poelie op een ID zonder stuurbekrachtiging is 19 cm… Kortom ik ben er nog niet helemaal uit waar Ree’s poelie vandaan komt. De originele traxpoelie is overigens 18 cm, dus dat is het ook niet.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Even een korte samenvatting, want bovenstaand bericht is voor de toevallige passant natuurlijk volledig Chinees. Tijdens het plaatsen van alle poelies, om zo de maat voor de te maken steun voor de dynamo te bepalen, kwamen we tot de conclusie dat de nokkenaspoelie een conflict heeft met de onderste aansluittuit van de radiateur. Dit kan deels worden opgevangen door de radiateur binnen de marges wat verder naar voren te plaatsen, maar ideaal is dit niet. Daarom ben ik even wezen kijken bij de auto van Ree, die al in de vroege jaren 80 is omgebouwd. Hier blijkt een nokkenaspoelie met een serieus kleinere diameter op te zitten, die er evenwel zeer origineel ID uit ziet. Dus hoewel niet onoverkomelijk ben ik nu naarstig op zoek naar een kleinere nokkenaspoelie.
HY misschien?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De HY poulie zit op de krukas. Die past vast niet op de nokkenas van de ID motor.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat ook niet. Een HY heeft dan wel een ds of traction motor, maar deze staat 180 graden gedraaid in het vooronder en heeft daarom een “gewone” krukaspoullie en niet een op de nokkenas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb er nu een gevonden van 17,5 cm. Dat is dus nog iets groter dan die van Ree, maar toch al 2 cm kleiner dan de huidige.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waar komt die van af??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Naar ik begreep van een hele vroege ID…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zitten denken: ik denk dat 6 volt auto’s een kleine poullie hadden. Dit om bij lage toeren de dynamo toch genoeg vermogen te laten leveren. Ik meen dat die 6 volt dingen namelijk een dynamo hadden die wat sneller moesten draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kijk dat zou zomaar eens een hele plausibele verklaring kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Weet je al hoe ik kan herkennen of de poulie op de nokkenas past? Waarschijnlijk heb ik morgen wel even tijd om te gaan grasduinen in de pouliebak bij VBemmelen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
zou dan de poulie juist niet groter moeten zijn? Grotere poulie die kleinere dynamo aandrijft laat deze sneller draaien toch?
Maar misschien moet ie juist wel langzamer draaien bij 6 volt
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een dynamo moet langzamer draaien dan een alternator (wisselstroomdynamo). De reden hiervoor is dat bij een dynamo de wikkelingen die de hoofdstroom moeten leveren, en dus dik zijn, in het anker liggen. Bij teveel toeren vliegen die er dus vanwege hun massa uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoe het ook zij, vanavond hebben we eerst de radiateur een stukje naar voren verhuisd, daarna een aansluiting gemaakt tussen de waterpomp en de onderste aansluiting op de radiateur door de originele verbindingspijp om te keren en gebruik te maken van een stuk ‘wokkel’ uit een ‘kuch’ Opel Astra. Daarna hebben we de dynamosteun verbouwd, zodat een en ander nu ook op zijn plek zit.