16 van de 26
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
   
Van 3 naar 4 bak, Hij heeft gedraaid…
Gepost: 04 maart 2012 10:43 PM
  [ # 226 ]

Mark, mocht je luisteren, de poelie op de auto van Ree is 16 cm in doorsnede, de poelie op een ID zonder stuurbekrachtiging is 19 cm… Kortom ik ben er nog niet helemaal uit waar Ree’s poelie vandaan komt. De originele traxpoelie is overigens 18 cm, dus dat is het ook niet.

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2012 04:06 PM
  [ # 227 ]

Even een korte samenvatting, want bovenstaand bericht is voor de toevallige passant natuurlijk volledig Chinees. Tijdens het plaatsen van alle poelies, om zo de maat voor de te maken steun voor de dynamo te bepalen, kwamen we tot de conclusie dat de nokkenaspoelie een conflict heeft met de onderste aansluittuit van de radiateur. Dit kan deels worden opgevangen door de radiateur binnen de marges wat verder naar voren te plaatsen, maar ideaal is dit niet. Daarom ben ik even wezen kijken bij de auto van Ree, die al in de vroege jaren 80 is omgebouwd. Hier blijkt een nokkenaspoelie met een serieus kleinere diameter op te zitten, die er evenwel zeer origineel ID uit ziet. Dus hoewel niet onoverkomelijk ben ik nu naarstig op zoek naar een kleinere nokkenaspoelie.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 05 maart 2012 07:43 PM
  [ # 228 ]

HY misschien? Rolling Eyes

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 05 maart 2012 07:46 PM
  [ # 229 ]

De HY poulie zit op de krukas. Die past vast niet op de nokkenas van de ID motor.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 maart 2012 07:47 PM
  [ # 230 ]

Nee, dat ook niet. Een HY heeft dan wel een ds of traction motor, maar deze staat 180 graden gedraaid in het vooronder en heeft daarom een “gewone” krukaspoullie en niet een op de nokkenas.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2012 08:07 PM
  [ # 231 ]

Ik heb er nu een gevonden van 17,5 cm. Dat is dus nog iets groter dan die van Ree, maar toch al 2 cm kleiner dan de huidige.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 maart 2012 08:08 PM
  [ # 232 ]

Waar komt die van af??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2012 08:36 PM
  [ # 233 ]

Naar ik begreep van een hele vroege ID…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 maart 2012 08:39 PM
  [ # 234 ]

Ik heb zitten denken: ik denk dat 6 volt auto’s een kleine poullie hadden. Dit om bij lage toeren de dynamo toch genoeg vermogen te laten leveren. Ik meen dat die 6 volt dingen namelijk een dynamo hadden die wat sneller moesten draaien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2012 08:40 PM
  [ # 235 ]

Kijk dat zou zomaar eens een hele plausibele verklaring kunnen zijn.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 05 maart 2012 08:58 PM
  [ # 236 ]

Weet je al hoe ik kan herkennen of de poulie op de nokkenas past? Waarschijnlijk heb ik morgen wel even tijd om te gaan grasduinen in de pouliebak bij VBemmelen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 maart 2012 09:30 PM
  [ # 237 ]

zou dan de poulie juist niet groter moeten zijn? Grotere poulie die kleinere dynamo aandrijft laat deze sneller draaien toch?

Maar misschien moet ie juist wel langzamer draaien bij 6 volt Laughing

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 maart 2012 10:41 PM
  [ # 238 ]

Een dynamo moet langzamer draaien dan een alternator (wisselstroomdynamo). De reden hiervoor is dat bij een dynamo de wikkelingen die de hoofdstroom moeten leveren, en dus dik zijn, in het anker liggen. Bij teveel toeren vliegen die er dus vanwege hun massa uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2012 12:56 AM
  [ # 239 ]

Hoe het ook zij, vanavond hebben we eerst de radiateur een stukje naar voren verhuisd, daarna een aansluiting gemaakt tussen de waterpomp en de onderste aansluiting op de radiateur door de originele verbindingspijp om te keren en gebruik te maken van een stuk ‘wokkel’ uit een ‘kuch’ Opel Astra. Daarna hebben we de dynamosteun verbouwd, zodat een en ander nu ook op zijn plek zit.

photo

photo

photo

photo

photo

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 06 maart 2012 01:13 AM
  [ # 240 ]

Het was een enerverende avond…

Afbeelding Bijlagen
IMAG0382.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

gr Mark

Profiel  
 
 
16 van de 26
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook