Hallo medeliefhebbers. Omdat ik een gti turbo tussenmodel bezit vroeg ik me af welke verschillen er nu precies zijn tussen dit bijzondere model en een “gewone” serie 1 en 2.
Zelf weet ik natuurlijk wel dat de stoelen alleen in dit model geleverd zijn. En het instrumentarium is uniek. geen serie 1 maar toch ook geen serie 2. Hij lijkt door de ronde klokken wel op de serie 2 maar is hem toch niet helemaal.
Nu mijn vraag; wat allemaal nog meer? Volgens mij niets namelijk, het lijkt me verder een duidelijke serie 1, behalve de meegespoten bumpers dan.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij ook niets, behalve dan dat die bumpers niet zomaar meegespoten bumpers zijn. Het zijn weliswaar dezelfde bumpers als op een serie 1, maar het zijn niet de normale rvs exemplaren. Die gelakte dingen roesten namelijk wel.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Daarom vraag ik me ook af waarom het “tussenmodel” is gedoopt. Alsof het onderdelen van zowel serie 1 als serie 2 bevat.
Het is uiteraard niets anders dan een speciale uitvoering van de serie 1. Wel een mooie speciale uitvoering overigens. Een “tussenmodel” GTI Turbo in bleu romantique is zo mooi…




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
eigenlijk is de het tussenmodel er gekomen omdat in 1984 de Renault 25 uitkwam en citroën daar niets tegenover had staan (de serie 2 was nog niet gelanceerden klaar) en de cx in 1985 niet echt populair meer was…. het tussenmodel is gemaakt op basis van het heuliez studiemodel met meegespoten bumpers voor de rest is er niet zoveel speciaal aan zo’n “tussenmodel” buiten de beperkte oplage
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
@ cxj, de velgen natuurlijk ook.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Tjerk, de velgen zijn niet uniek, maar inderdaad op dit model als eerste gemonteerd.
We kunnen dus de conclusie trekken dat w.b. de uiterlijke kenmerken het eigenlijk een serie 1 is.
Maar weet iemand of er qua techniek of electriek unieke dingen zijn, of wel in de tweede serie en niet in de eerste serie gemonteerd zijn?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Vanzelfsprekend de turbo op de benzinemotor, die voor het eerst op het serie 1 tussenmodel verscheen en daarna altijd op de serie 2 is blijven bestaan (later met intercooler).
Ja, tuurlijk. Even over de produktieaantallen. Ik heb wel eens ergens gelezen over een aantal duizenden (2?). Maar dat lijkt me wat onwaarschijnlijk aangezien je ze toch nog regelmatig ziet.




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
op technisch gebied is er niet echt een verschil tussen de cx gti turbo en de cx gti turbo serie2
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je zal van een “tussenmodel” moeten houden.
Want volgens mij heeft dit model over het algemeen minder dan een serie 2.
Ik heb nooit in een tussenmodel gezeten, maar volgens mij mist deze wat tov een serie 2. Namelijk de luxere VIP stoelen, boardcomputer of startonderbreker, en de 4 digitale displays voor temperaturen.
Had een tussenmodel al wel elektrisch achterramen zoals bij een serie 2 turbo standaard is?
Is de verwarming ook automatisch geregeld zoals bij een serie 2?
Opties zoals ABS en airco waren volgens mij wel leverbaar, maar niet standaard. ABS is zover mij bekend op de latere Turbo 2 modellen standaard geleverd.
Volgens mij is de benaming tussenmodel ook gewoon iets wat wij als Nederlandse liefhebbers verzonnen hebben voor dit bijzondere en afwijkende model
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat laatste klopt. Heb ik al eerder betoogd. Het is gewoon een serie 1.
Elektrische achterramen heb ik ook op mijn “gewone” GTI serie 1, dus die zitten zeker ook op het tussenmodel.
Evenals automatisch geregelde temperatuur en airco (hoewel beide extra’s waren volgens mij - Isotherm?)
ABS is volgens mij pas vanaf serie 2 geleverd.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had een CX 20 van 1985, een serie 1, met ABS. Origineel, af fabriek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of ABS al op een 84er Turbo leverbaar was. Maar op een 85er zeker, ook gezien waterman zijn opmerking.
Ik vermoed dat het in 84 of 85 was zijn intrede deed.
Overigens denk ik niet dat er veel CX 20’s zijn met ABS
@par eXeMple!
Een serie 1 heeft dus ook nog aardig wat luxe erop zitten, zo leer ik ook weer wat




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:Je zal van een “tussenmodel” moeten houden.
Want volgens mij heeft dit model over het algemeen minder dan een serie 2.Ik heb nooit in een tussenmodel gezeten, maar volgens mij mist deze wat tov een serie 2. Namelijk de luxere VIP stoelen, boardcomputer of startonderbreker, en de 4 digitale displays voor temperaturen.
Had een tussenmodel al wel elektrisch achterramen zoals bij een serie 2 turbo standaard is?
Is de verwarming ook automatisch geregeld zoals bij een serie 2?Opties zoals ABS en airco waren volgens mij wel leverbaar, maar niet standaard. ABS is zover mij bekend op de latere Turbo 2 modellen standaard geleverd.
Volgens mij is de benaming tussenmodel ook gewoon iets wat wij als Nederlandse liefhebbers verzonnen hebben voor dit bijzondere en afwijkende model
elektrische ramen zowieso, maar zelfs op de serie2 was ABS in het begin een verschrikkelijk dure optie, ik heb gehoord ivm met het remsysteem op een cx dat totaal anders is dan van een “reguliere wagen” al de rest was niet standaard volgens mij
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Arjan Verkade schreef:Ik weet niet of ABS al op een 84er Turbo leverbaar was. Maar op een 85er zeker, ook gezien waterman zijn opmerking.
Ik vermoed dat het in 84 of 85 was zijn intrede deed.
Die van Jelte heeft het volgens de advertentie in ieder geval wel…
Volgens mij had een CX met ABS altijd de aanduiding hiervan op de kofferbak. Ik twijfel er dus aan dat de overigens prachtige auto van Jelte ABS heeft. Het staat me bij, dat ik wel ‘ns ABS ben tegengekomen op een late serie 1. Ik heb het in ieder geval van horen zeggen dat het bestaat, zij het dat het erg zeldzaam is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl