Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:Dat laatst geld bijna voor ieder band.
VgF
Haha, jij hebt duidelijk nog nooit met TRX’en met nog maar 3½ mm erop in de regen gereden! (en terecht)
De meeste andere banden zijn met die profieldieptes nog vrij betrouwbaar, ook met nat weer. Natuurlijk niet onder de 2 mm!!!
Kijk, het gevaarlijke eraan is, dat je met een CX Turbo de grens vér kunt opzoeken, maar dat je er ook heel plotseling overheen gaat en dan is het tij niet meer te keren. De lijn is al zeer dun van zichzelf, maar met half versleten TRX’en wordt het russisch roulette onder bepaalde omstandigheden.
En voor wat betreft die ouderdom. Klopt: sommige banden gaan 20 jaar mee zonder klappen. Maar let op: hoe hoger de snelheid, dan neemt de temperatuur toe en dan wordt het risky. Met 60 km/h door Noorwegen glibberen zal je dan de kop niet kosten. Maar trap je ‘m daarna eens tot de +150 op de Autobahn, dan kan het zomaar gebeurd zijn. Voorbeelden genoeg hiervan, soms met total-loss tot gevolg. Niet persé met TRX’en trouwens.
Maar ik snap echt wel dat je hier niet wil prediken dat men maar moet doorrijden met stokoude banden.
En ik wil beslist niet prediken dat TRX een slechte band is! Zeker als ze nieuw zijn, kleeft de auto aan de weg als kauwgom, fantastisch! De grens lijkt dan bijna niet overschreden te kunnen worden.
Ze lekken alleen bijna altijd langs de velgranden, maar dat komt meer door het design van de velg.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vandaag na het monteren van de spiegel (zie andere topic) maar even doorgereden naar van Abeelen in Den Bosch voor de APK. De vorige was eind januari 2012 dus ik heb een maandje ‘gesmokkeld’. Maar ik gebruik de auto dan ook zelden: sinds januari 2012 slechts 3100 km gereden. En ook nu weer probleemloos door de keuring met grappig genoeg het zelfde aandachtspunt: de binnenzijde van de achterschijven vertonen wat roest. En ook nu was de CO weer 1%. De bougies zitten er nu 30.000 km in en het luchtfilter zou er zo maar 50.000 in kunnen zitten. Ik heb beide nieuw liggen dus ik zal filter en bougies de komende maanden ook eens vervangen. Omdat ik 1 band iedere week met de fietspomp moest bijvullen heb ik deze vandaag ook maar even laten bekijken. Hij bleek langs de velgrand te lekken (bekende kwaal) maar hopelijk is dat nu door wat speciale lijm verholpen. Al met al is het volgende verder gedaan het afgelopen jaar: 2 nieuwe TRX’en, een nieuwe aircoslang plus vulling en nieuwe veerbollen voor. Verder heb ik de tankontluchting eens helemaal gedemonteerd en gemonteerd. Per km zijn het natuurlijk aardige kosten maar als hobby is het zo erg dragelijk. Zeker door de (nog steeds geldende..) MRB vrijstelling die € 60 per maand aan kosten scheelt.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi werk weer
Persoonlijk houd ik er meer van om die rand van de velgen aan de binnenkant glad te schuren en opnieuw te spuiten. Dan heb je geen speciale lijm nodig.
Bij mij zit het inmiddels alweer jaren goed nadat de band eerst leeg liep. Er zit dus geen lijm of iets tussen, wat er soms voor kan zorgen dat de band er erg lastig vanaf gaat.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een echt bandenbedrijf hoort dat bij de service. Heeft het destijds bij m’n DS gedaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bij de nieuwe trx’en heb ik ook de tijd genomen en de velgranden helemaal gladgeschuurd en in de primer gezet. Maar dan ben je zo een week verder. Deze lekken niet. Ik wilde nu de auto niet missen en heb het bandenbedrijf de velgrand laten schuren en er dus ook meteen een soort montage pasta op laten smeren. Dit is overigens geen ‘kit’. Als het verholpen is ben ik tevreden.
3 jaar geleden ben ik de plip zender verloren. Omdat ik een behoorlijke originaliteits freak ben wilde ik geen modern setje maar weer de infrarood plip. Maar die blijken erg zeldzaam te zijn. Van medeforummer BasisBIX kon ik echter een zender overnemen.En op het ‘electrisch’ forum staat duidelijk beschreven hoe je de ontvanger op de zender kan aanpassen. Dat blijkt eigenlijk heel eenvoudig. Dus na een uurtje solderen ‘plipt’ ie nu weer als vanouds.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede morgen.
knap werk dat de plip het weer doet.
De mijne doet het gewoon(als ik er batterijen in doe)
Maar zou je eens een foto kunnen posten van je aanpassingen?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
hoi Frank,
ik was ook van plan om nog even wat foto’s te plaatsen maar ik heb ze per ongeluk gewist en nu is de boel weer gemonteerd. Op het ‘electrisch’ forum staat onder http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/179653/ echter
precies beschreven hoe het moet, met duidelijke foto’s. Waar een verbinding verbroken moest worden (‘0’) heb ik deze doorboord met de dremel. En waar een verbinding gemaakt moest worden (‘1’) daar heb ik een draadje gesoldeerd. Van de 10x2 verbindingen moest ik er maar 2 verbreken en 3 solderen. Het zit overigens wel grappig in elkaar. Er zijn 10 pootjes die de waarden 00, 01 en 10 kunnen hebben. En dit betekent dat er 3^10 = 59049 verschillende codes mogelijk zijn.
Ik maakte overigens nog wel een foutje: ik dacht dat ontvanger en de kiekert hetzelfde waren en heb dus eerst de kiekert eruit gehaald. Dom natuurlijk en onnodig veel werk omdat voor de kiekert het rechter zijschot van de middenconsole eraf moet. Het ontvangertje zit natuurlijk vlak bij het bolle ‘oog’ op het plafond (het oog zit zelfs op de printplaat)
groet, freek
Na maanden geen nieuws toch weer iets te melden: vanmiddag de auto APK laten keuren en daar rolde hij weer probleemloos doorheen. Eigenlijk dus een heel goedkoop jaar achter de rug. Vorig jaar april speelde het mysterie van het stoten bij gasgeven hetgeen een gescheurde inlaatslang bleek te zijn.Dat kon worden opgelost door een stukje van de slang af te snijden. Een een paar maanden geleden maar eens verse voorraadbollen gemonteerd want het sturen bij stationair ging niet meer zoals het hoorde. Een maand geleden ook maar weer een verse taxatie door CED laten verrichten. De waarde blijft eigenlijk hetzelfde de afgelopen 10 jaar. Nu heb ik nog een raar probleempje met de plip-ontvanger: als je het stekkertje er op doet werkt de afstandsbediening probleemloos maar na een paar dagen doet hij het niet meer. Weer even het stekkertje erop en eraf en hij doet het weer. Wat kan dat nu weer zijn? Toch weer iets om te puzzelen
zomaar even een update. Omdat onze dagelijkse VW T4 tdi bij de garage verblijft voor onderhoud wordt de CX een paar dagen intensief gebruikt. En als je dan net 6000 km in de T4 hebt gereden op vakantie dan blijkt het contrast des te sterker. Over de VW niets dan goed overigens: een krankzinnig betrouwbare auto waar we inmiddels 8 jaar 40-50000 km per jaar mee rijden zonder extreme kosten en met enorm veel ruimte. Maar het blijft natuurlijk een bus met wat stugge vering en vrij lawaaiig.
Nee, dan de CX GTI turbo2: wat is het dan weer genieten; zooo soepel, comfortabel, snel, enorm wendbaar (door de diravi). Even wegaccelereren bij 100-120 km/uur blijft een sensatie. Enige nadeel is dat al die met name duitse auto’s hitsig worden en je ongemerkt je mee laat slepen. Stom natuurlijk: je moet ze gewoon laten gaan in hun zwarte leasebakken en beseffen dat je in een unieke auto rijdt met een veel intensere beleving.
Volgende week moet de VW weer aan de bak, op naar de 500.000 km. En dan mag de CX weer even rustig aan doen. Het moet immers een unieke ervaring blijven!
Grappig voorval vanmiddag op de snelweg: een C6 naderde van achteren en bleef een tijdje naast me rijden. We keken elkaar begrijpend aan en toen ging hij weer verder.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
zoals ik hiervoor al schreef moet de CX even flink aan de bak. De afgelopen 2 dagen ruim 500 km gereden. En zeker niet volgens ‘het nieuwe rijden’: soms even voor de lol vanaf een snelwegoprit direct door accelereren naar de linker strook, af en toe een stoplichtsprintje en waar je 130 mag 130 rijden.Vandaag weer volgetankt en tot mijn verbazing kwam ik op 1:10,1. Het zou dus gewoon 1:11 kunnen zijn. De tripcomputer is blijkbaar toch wat aan de pessimistische kant. De turbo2 met intercooler is dus best economisch. Ik vermoed dat de moderne snelle auto’s met 200pk of meer echt niet veel zuiniger zijn ondanks 30 jaar ‘technische vooruitgang’ en een veel lager folderverbruik. Je zou kunnen denken dat fabrikanten in die jaren meer vooruitgang hebben geboekt in hun marketing en trucendoos dan in het vergroten van het rendement van de verbrandingsmotor
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lange ritten met een warm blok dan is dat idd prima mogelijk!
Dat heb ik ook al verschillende keren gered.
Maar daar staat tegenover dat je soms de 1 op 7,5 ook niet red
Ik kan niet zeggen dat het alleen ‘lange ritten’ zijn, zoals op vakantie. De langste zijn zo’n 50 km en in druk verkeer met veel snelheidswisselingen. Maar ook stadsritten van 5-10 km. Wel is het zo dat de motor alleen ‘s ochtends koud was. Door het frequente gebruik had hij amper tijd om af te koelen. Maar ook de airco stond vrijwel continu aan. Kortom: 1:10 is zeer goed mogelijk bij normaal gebruik. Wellicht speelt mee dat van ontsteking en inspuiting veel onderdelen zijn vernieuwd in de afgelopen jaren en ik moet zeggen dat de motor fantastisch loopt, zonder hikjes etc. Een kleine rotonde kan je gewoon in z’n 3 nemen met zo’n 1200 rpm.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Had jij er toen de tijd echt een nieuwe LMM ingezet?