Totaal aantal Berichten: 45
- C2 1.1 Ligne Ambiance
- GS/GSA GSA club
Hallo allemaal!
Ik ben Bas, 34, uit t ooooosten van t land, en al een tijdje actief op het Citroen Forum,
maar dan in het 2cv en BX deel.
Mijn financien gaan het mij toelaten naar iets aparters te kijken dan m’n huidige 93er BX.
Een paar maanden flink sparen en dan een CX?
De CX is in ieder geval een jeugddroom van me, dus waarschijnlijk komt er wel 1.
Nu ben ik natuurlijk al een beetje aan het rondneuzen, hengels uitwerpen, heen en weer aan het emailen etc.
T moet in ieder geval een serie 1 worden, met chromen bumpers, schitterende derriere van de auto,
belastingvrij, super lekker interieur met het “boze” oog!
De auto wil ik als dagelijkse auto gaan gebruiken.. totdat het vies weer wordt, en dan misschien een oud barrel voor de winter en dat de CX mooi kan gaan overwinteren in de garage.
Goed, via via via ben ik nu op het spoor gekomen van een schone dame.
Chassis en subframe schijnen knetterhard te zijn, 1 deur is slecht en de welbekende franse “oneffigheden” in de koets. weinig aantoonbare km’s, eind jaren ‘70, 2400 gti.
De eigenaar van de auto zal ongetwijfeld meelezen en dat boeit ook niet
maar de vraag is nu eigenlijk aan de CX minded mensen;
is het het waard om zo’n dergelijke auto NU al aan te gaan schaffen?
(een paar maanden krom te gaan liggen qua geld, ipv doorsparen en dan verderop in het jaar
met een volle beurs serieus te gaan shoppen?)
Ik hoef geen ja of nee’s, want het is en blijft natuurlijk een gevoelskwestie en de exacte staat van de auto speelt mee, (moet de auto evt. nog gaan bekijken)
T is alleen dat ik t gevoel heb dat t zonde zou zijn als ik deze bijzondere dame aan m’n neus voorbij zou laten gaan. Of raak ik te snel verliefd?
Heel graag tips etc die me zouden kunnen helpen bij de beslissing.
Alvast bedankt!
Je moet bij de aanschaf van een CX oppassen dat je niet te snel verliefd raakt, want voor je het weet haal je jezelf een hoop ellende op de hals waar je bij de aankoop overheen hebt gekeken.
Daarnaast lijtk het me verstandig om eerst voor een volle beurs te zorgen (en te zorgen dat je die beurs blijvend kan aanvullen) alvorens achter een CX aan te gaan. Als je deze ene laat staan, komen er nog genoeg andere voorbij, je hoeft absoluut geen haast te hebben.
Maar ik begrijp het wel hoor. Je ziet iets waar je altijd van gedroomd hebt en dat wil je natuurlijk meteen hebben, bang dat het voor je neus weggekaapt zal worden.
Hoe meer CX-en je gaat bekijken, hoe meer zicht je krijgt op wat een goede CX voor jou is. En als je denkt DE auto voor jou te hebben gevonden, neem dan een kenner mee. Zelf heb ik na een half jaar van advertenties afstruinen, enkele CX-en op de bonnefooi bekijken en een beeld vormen hier op het forum op een gegeven moment een lijstje opgesteld van vijf CX-en die ik allemaal met een kenner erbij ben gaan bekijken. Daar zaten er twee tussen die aan mijn plaatje voldeden en één heb ik er gekocht.
Succes met je zoektocht!

- C2 1.1 Ligne Ambiance
- GS/GSA GSA club
Dank je voor je reactie!
Dat mn portemonee altijd goed gevuld dient te blijven, dat had ik al wel door.
Een CX is geen gekke japanner die zelfs zonder olie gewoon doordraait…
(gelukkig maar)
Ben het ook eens over het goed rondkijken, kenners meenemen etc.
Deze staat bij een CX man, heeft er meerdere gerestaureerd, maar goed,
hij heeft er zelf profijt bij als ik m aanschaf natuurlijk, dus is minder objectief misschien.
De vraag is meer aan jullie, de kenners,
Hoe apart is een vroege 2400 GTI in een aparte uitvoering met relatief weinig kilomters op de teller
en een harde bodem?
Komen die vaker langs voor een eerlijk bedrag of wordt t tegenwoordig steeds normaler dat zo’n dame richting 7 a 8000 euro gaat?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
€ 7000 is ook een eerlijk bedrag hoor.
Maar voor dat geld moet de auto dan wel technisch in orde zijn (geen achterstallig onderhoud, geen grote klussen in het directe verschiet), vrijwel roestvrij en moet hij qua interieur en optisch in nette tot zeer nette staat zijn. En/of een bekende en gedegen onderhoudshistorie hebben.
Mooi leder en (werkende) airco rechtvaardigen uiteraard een hogere vraagprijs dan wanneer een CX dat niet heeft.
Laat je niet teveel verblinden door lage km standen, kan eventueel duiden op lang stilstaan (lang achter elkaar, eventueel op een vochtige plaats) en dus vastgerotte onderdelen, verdroogde keerringen etc.
Daar ga je spijt van krijgen en op termijn veel extra kosten.
Als ik jou was: doorsparen dus een echt iets goed kopen en niet bang zijn nu een snoepje te verliezen. Er zijn er namelijk zat te koop. En ‘koopjes’ zijn schaars - het is geen BX!
Belangrijk bij het kopen van een CX is, om altijd deze oude Japanse wijsheid in het achterhoofd te houden: If it sounds too good to be true, it usually is!
Verder geheel eens met wat Jaco al schreef. Lekker gaan zoeken, kijken, rijden, vragen stellen en…. een expert meenemen als het echt zover is!
Succes en wijsheid gewenst je zoektocht en vraag maar raak hier!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leuk dat je een CX zoekt, maar wat is er “apart” aan die CX 2400 die je op het oog hebt? Bicolor leer, Mandarine kleur ?
en verder is de kilometerstand niet zo heel veel zeggend over de staat van de auto, auto’s die weinig rijden of lang stil hebben gestaan gaan juist olie lekken langs de keerring.
en voor de betere exemplaren lijkt mij 5000-8000 euro een redelijke prijs.
Gewoon rustig kijken en orienteren die CX die je op het oog hebt zal er morgen echt nog wel staan.
succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Wat mij betreft koop je de beste Bas. Idioten zoals ik besteden teveel aan het opknappen en als de auto weg moet, levert het vanwege de handelswaarde niet het geïnvesteerde bedrag op. De knapste te koop staande CX in Nederland op dit moment is de CX van Jelte. Niet de goedkoopste. Wel erg mooi en kneiterhard. Ik denk, dat David Overberg van D’Oro je wel kan informeren over de auto. En in Frankrijk staat nog een mooie groene . http://www.leboncoin.fr/voitures/88711836.htm?ca=7_s
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ha Bas, jeugddromen zijn leuk en ze zijn helemaal leuk als je ze laat uitkomen! Maar bij die jeugddromen hoorde vast ook wel eens een verliefdheid en dat bleek dan later een vals sekreet te zijn, toch…?
Dusss, het is al eerder gezegd, voorkom verliefdheid tot het allerlaatste moment. Ga je eerst eens goed orienteren wat er zoal te koop is. Ga diverse CX’en bekijken met een objectieve blik en vooral samen met een kenner. Leer te herkennen wat er voor 2000 euro te koop is, voor 4000 euro, voor 7000 euro. En 7000 à 8000 is nu nog steeds veel hoor voor een CX. Maar als er zoals ons aller Chinese orakel Léo zegt, niets meer aan hoeft te gebeuren, dan is het niet zo gek.
Stel een budget vast! Dus zeg bijvoorbeeld 8000 euro. Er is dan niets mis met een mooie harde CX kopen voor 4000 euro waar nog voor 4000 achterstallig onderhoud aan gepleegd moet worden. En daarmee heb ik eigenlijk al gezegd dat een harde auto het belangrijkst is, want een roestbak restaureren is uiterst kostbaar. Maar weet daarnaast ook wat hoeveel kosten aan onderhoudszaken er in gaan zitten.
CX’en zijn er zat te koop. GTI’s ook. Zelfs 2400 GTI’s. Zelfs bijzondere 2400 GTI’s. Ik wil maar zeggen. Pin jezelf niet nu al vast op één auto…
Heb je trouwens een link naar een advertentie van die auto, dan kunnen we erover meedenken.

- C2 1.1 Ligne Ambiance
- GS/GSA GSA club
@ Robin
Haha, ben jij ook al zo’n idioot?
Ik heb met de eend precies hetzelfde gehad.. belachelijk veel geld in gepompt
en natuurlijk niets meer van terug gezien bij verkoop.
maar daar gaat t ook niet zo om, als je maar veel plezier aan je voiture beleeft!
en met de 2cv6 heb ik meer dan genoeg plezier gehad!!!!
Ik kan/wil nog niet teveel uitwijden aan de apartheid van de auto,
Ze is namelijk eigenlijk helemaal niet te koop (dus ook geen advertentie)
maar t is in ieder geval geen standaard 2400.
Daarom voor de CX kenners misschien des te moeilijker mn vraag te beantwoorden.
technisch is de auto in ieder geval helemaal nagelopen, maar ja,
er kan natuurlijk nog van alles de kop opsteken…
Lak is dof, wat deukjes en zeker geen 7000 euro!
Robin Visser schreef:Wat mij betreft koop je de beste Bas. Idioten zoals ik besteden teveel aan het opknappen en als de auto weg moet, levert het vanwege de handelswaarde niet het geïnvesteerde bedrag op. De knapste te koop staande CX in Nederland op dit moment is de CX van Jelte. Niet de goedkoopste. Wel erg mooi en kneiterhard. Ik denk, dat David Overberg van D’Oro je wel kan informeren over de auto. En in Frankrijk staat nog een mooie groene
. http://www.leboncoin.fr/voitures/88711836.htm?ca=7_s

Basss schreef:Ik kan/wil nog niet teveel uitwijden aan de apartheid van de auto, Ze is namelijk eigenlijk helemaal niet te koop (dus ook geen advertentie)
Daarom voor de CX kenners misschien des te moeilijker mn vraag te beantwoorden.
Inderdaad ‘t is een mysterie!
Wij wachten dus rustig af.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Basss schreef:Heel graag tips etc die me zouden kunnen helpen bij de beslissing.
Hoi Bas,
De CX markt is een kopersmarkt. Haast je dus niet, oriënteer goed; er komen genoeg pareltjes voorbij
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- C2 1.1 Ligne Ambiance
- GS/GSA GSA club
Nee, een mysterie is t zeker niet.
Echter, de auto staat ergens in opslag en is nagekeken.
Ik kan haar nu eventueel overnemen.( officieel is ze helemaal niet te koop)
Ik heb net een email gestuurd dat ik de wagen wil gaan bekijken.
Dan weet ik in ieder geval waar ik exact over na moet denken.
Waarom ik niet alles meteen hier neer gooi?
a) weet ik niet of de verkoper dat kan waarderen
b) de kleur EN het interieur van de auto zijn apart, en ik heb
natuurlijk geen zin in andere kapers op de kust. *DUH*
Meer info volgt natuurlijk vanzelf.. later.. :-p
La Léo schreef:Basss schreef:Ik kan/wil nog niet teveel uitwijden aan de apartheid van de auto, Ze is namelijk eigenlijk helemaal niet te koop (dus ook geen advertentie)
Daarom voor de CX kenners misschien des te moeilijker mn vraag te beantwoorden.Inderdaad ‘t is een mysterie!
Wij wachten dus rustig af.

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas

Dat maakt ook helemaal niet uit hoor Bas.
Alleen maakt dat het geven van een advies, zoals je al terecht schreef, wel lastig(er), that’s all!
Ik heb overigens een vaag vermoeden over welke auto het gaat, of in elk geval wat de bijzonderheid is, maar of dat correct is, zal moeten blijken. Spannend!
par eXeMple! schreef:zoals ons aller Chinese orakel Léo [...]
Hey!!

- C2 1.1 Ligne Ambiance
- GS/GSA GSA club
Bah… oranje issie zeker niet!
Dat vind ik meer een kleur voor een eend, dyane of gsa..
(persoonlijke mening, val me er aub niet op aan LOL)
advies is lastig zo, I know..
maar heb links en rechts al wel wat tips gehoord en gekregen,
ook via t forum, dus das al prettig.
Later meer.. eventueel zelfs foto’s… who knows?

Totaal aantal Berichten: 10404
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Robin Visser schreef:Idioten zoals ik besteden teveel aan het LATEN opknappen. quote]
![]()
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Whoehahahaha !
Allez Bas, er is best wel wat te verzinnen om de auto anoniem hier in beeld te krijgen. Pas op, dat je niet in een valkuil loopt. De verkoper vertelt je dat de auto heel speciaal is en eigenlijk niet te koop en meer van dat soort dingen. CX-en, da’s geen hogere wiskunde. Er zijn leuke kleuren, er zijn opties en er zijn voorkeuren wat betreft motoren. Voor de rest berline prestige en break. Ook weer een kwestie van voorkeur en zeldzaamheid. Licht een tip van de sluier wat betreft het voorgaande en je wordt verder geholpen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl