Wie kan mij met zekerheid vertellen of de LHM pomp van een 1992 XM gaat passen én werken in mijn 1992 BX ?
Qua bevestiging en qua pulley-diameter dus.
(Bx is FD-GT-19, GTi, 1900, non airco, wél SB)
Als iemand de orginele pomp voor mijn BX te koop heeeft ook graag reactie.
Merci.
Avec avec
Ligt eraan uit wat voor XM die pomp komt.
Als het een pomp is die nog met een ouderwetse V-snaar wordt aangedreven, dan past die wel.
Als het een 6+2 pomp is, met 2 HD uitgangen en met een poulie voor een multiriem, dan past die niet.
Een pomp van een XM V6 (ook als die een poulie heeft voor een V-snaar) zal waarschijnlijk niet gaan passen, omdat die aansluiting van de toevoer-slang onder een andere hoek staat.
Maar als je dus een pomp (met poulie voor een V-snaar) uit een wat oudere XM 2 liter benzine haalt, dan past die wel.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Update: Hegru en meerdere andere Citroën dealers en garages stonden verbaasd toen ik om een pomp vroeg, “Gaan nooit kapot, kijk eens of ie wel aanzuigt”.
Dus ik de pomp er maar weer ingebouwd en een slang aan de aanvoerslang gemaakt die in een jampot met LHM hing.
Slang goed gevuld en motor starten….en ja hoor het potje werd leeggezogen !! Pomp is niet het probleem dus.
Toch komt de wagen NIET OMHOOG ! Met ontlastschroef open of dicht een tien minuten laten lopen maar nee hoor, plat op de grond.
Begin van de week had ik een leiding vervangen, die vanaf de SB naar de achterste hoogteregelaar loopt en dat is allemaal goed gelukt.
Nadien is het geouwehoer begonnen. Vat zit vol mooie groene LHM, alle filters schoon, pomp werkt, bollen zijn allemaal ongeveer twee maanden oud (nieuw) maar tóch komt het ding niet omhoog…..deze week alweer een uur of 15 aan het sleutelen en klooien geweest. HELP ! Ik kom er niet (meer) uit.
Avec avec
Pist die ergens z’n LHM eruit?
En als je hem met de hand in de hoogste stand zet, gebeurt er dan wat?
Als je de ontlastschroef open hebt gehad (met draaiende motor) en je draait hem dan weer dicht, hoor je hem dan druk op bouwen en tikt die af?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb het ook wel eens helemaal opgegeven met mijn XM. Na 15 minuten stationair draaien kwam hij vervolgens spontaan omhoog
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zou het kunnen dat er ergens lucht in het systeem zit? Je hebt de leidingen er immers af gehad?
Ik zou alleen helaas niet weten, waar je het veersysteem een BX moet ontluchten.
Truukje met omhoog drukken met een krik wil inderdaad ook nog weleens helpen!
Of anders de Ree-methode, gewoon langer wachten!
Het zou ook kunnen dat het systeem zichzelf dan ontlucht, maar dat weet ik dus niet zeker.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
(remmen) ontlucht, fdv is in orde? (flow distributor valve, die zorgt voor de verdeling tussen veersysteem en stuurbekrachtiging, geeft vaak problemen)
Thank you boys and girls !
Vanmorgen heb ik de Wegenwacht gevraagd om ‘thuishulp’, ja een mens in t nauw hé...
WW-man vertelde me dat het de stuurbekrachtigingsverdeler/klep is die lek blijkt te zijn.
Jaaa daar had ik al langer/vaker wat LHM aan zien hangen maar dat aan ‘zweten’ geweetten.
Dus dat dingetje vlak boven de ontlastschroef, waar vier ledingen ingaan, twee onderin en twee bovenin,
is het probleem. Zou dat ook de oorzaak zijn van het soms in en uitvallen van de SB in bochten ?
Dat er dan maandag maar eens af gaan peuteren, lekker m’n handen openhalen aan de scherpe radiateurlamellen
want ooohhh wat kun je er weer lekker makkelijk bij…..en wat gaan die twee bovenste wartels weer lekker soepel los….NOT !
Luchtfilterhuis al wel weggehaald hoor, dat scheelt weer iets werkruimte maar dan nóg…bak-vulpijp zit ook knap in de weg en die wil je ook niet knieken of afbreken….
Het mooiste zal wel zijn om de hele radiateur er zolang uit te halen…..maar ja….nou ja ik kijk wel effe.
Iemand nog zo’n ‘klep’ liggen die niet lek is misschien ? Of adres-tips ?
Bedankt voor jullie meeleven/meedenken !!
Avec avec
Ik heb ook wel eens gelezen dat een flinke schoonmaakbeurt vaak al helpt.
Maar als die lekt, misschien “alleen maar” o ringen vervangen?
Goeie tip !
Heb ik met een remservo inderdaad ook eens gedaan.
Bedankt !!
Avec avec
Ook Hegru raadt me aan om ‘langer te wachten’ zoals La Leo ook al opmerkte.
Dat helpen met de krik ga ik ook maar proberen als alles weer in elkaar zit.
Zal ik het dan nóóit leren ??? Eerst de pomp eraf gehaald,nu dan het verdeelblok.
Het blok kon ik pas echt lekker bij nadat de radiateur eruit was en de fan opzij gelegd.
Het ziet er weer uit als een open hart operatie en dan te bedenken dat het allemaal
niet had gehoeven waarschijnlijk !!
Ook met de Wegenwacht ben ik weer helemaal gelukkig, die kwam met de tip
“verdeelblok moet worden vervangen”. Schiet soms helemaal niet op met die gasten.
Pffff…. maar….positief denken: Ik leer de wagen wel steeds beter kennen
en maak alles wat ik in handen krijg meteen goed schoon.
Met jullie tips en trucs, Hegru en nog wat hulp kom ik een heeeel eind.
Auto sleutelen als zwaar ADHD patient…er vliegt nog weleens een ‘lelijk woord’
door de garage heen hoor…gelukkig heb ik gooien met dingen tegenwoordig een beetje onder contrôle.
Avec avec
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
wat ook helpt tegen niet opstijgen is 1 dikke leiding losmaken @ groene lhm vat, aangezien daar vaak lucht blijft hangen ( hoogste punt) mijn bx kwam ook niet omhoog na wissel van leiding, slang los was hij zomaar omhoog.
Wel leiding erop doen zodra er lhm uit komt natuurlijk
Jongens ik ben helemaal hyper ! Hij is namelijk omhoog !!!!
Vanmorgen alles weer aangesloten, checken en re-cheken natuurlijk.
Daarna alles nóg weer een keer gechecked…, en ja ook weer gere-cheked.
Motor gestart, rondom gekeken, goddank nergens lekken !
Motor laten draaien….begon het in de buurt van de radiateur te stomen….
Ooooh jeeee…die zal wel lek zijn….maar nee hoor, was restwater, van het afspoelen.
Dus dat hield weer vanzelf op gelukkig. Maar dat selfdiagnoselampje bleef ook maar aan…
en zodra ik wat gas gaf wilde de motor afslaan….hakke hakke puf puf…
De raad van HEGRU en La Leo opvolgend ben ik de garage uitgegaan om koffie te gaan zetten.
In huis dacht ik na wat de reden van het afslaan zou kunnen zijn….
Ooooh shit, vergeten de stekker van de luchtweger weer aan te sluiten….
Ik hol naar de garage om dat te gaan doen…..
Kom de garage in…..
STAAT MADAM DAAR OP HOGE POTEN !!!!!!!!!! WOOOHOOO !! oftewel YIPEEEE !!!/ YAHOOOO !!!!
Had dus inderdaad wel een half uurtje geduurd eer ze wou stijgen.
Stekkertje luchtweger erin, PERFECT !! Ik heb wel 10 mensen gebeld en bedankt.
Bij en via deze wil ik jullie ook allemaal bedanken luitjes !!
Ik doe m’n dame volgens mij NOOOOIT meer weg !
(ja diegenen die zullen denken “die gast is manisch/ depressief”, zitten er niet veel naast)
Ik ben momenteel helemaal MANISCH en ook HYPER-HAPPY !!!!
NIET MEER LIJDEN MAAR LEKKER RIJDEN !!!
Zweven dus !! Want door het vervangen van die zwakke leiding (wie weet lekte die al langer heel zachtjes),
is het zweven nu ook véél lekkerder.
Zwaaien en lichtsignalen hé !!
Avec avec
Super man
Stuurbekrachtiging ook goed?
Yes, ook het in en uitvallen van de SB is meteen over nu.
Kan opa met z’n artrose weer pijnloos de bocht om, zonder “AUW”, pijn in de arm.
Avec avec
Na een aantal ritjes zweven, de wagen voor de deur gezet.
Met de regen zie je olie op straat veel beter liggen hé.
Nou er lág dus olie…meerdere plekken regenboogkleuren….
Mooi om te zien maar niet tof voor het milieu en mij.
Snel de wagen de garage in en zoeken en kijken én vinden.
Bij het vat, die ene dikke slang met drie ‘pieletjes’ eraan…
Zijn dat nou zgn. ‘retourslangen’ die daaraan zitten ?
1 zo’n ‘pieletje’ afgebroken….vat zowat leeg….
Noodoplossing gemaakt met een stukje retourleiding ertussen.
Het gaat alweer, morgen wéér een bus LHM gaan halen…
Dat ze dat niet in 5 of 10 liter bussen verkopen joh !
Ik zou er wel eens een hele nieuwe/bijna nieuwe, octopus op willen.
Is die uitwisselbaar met nieuwere modellen Citroën dat jullie weten ?
Na zoveel jaren olie word het rubber hard en breekt snel hé.
Moet je die klephoedjes eens zien soms (ook nog een toekomst-klus).
Dus een vrij nieuwe octo of in elk geval onderdelen (slangen) ervan…
Zou mooi zijn.
Avec avec