maar daarmee als je eens draait is de lucht er bijlange niet uit.
Als je 350 keer open en dicht doet is het al beter.
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eigenlijk ben je aan het gymnastieken geweest!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
precies, je hebt lopen gymnastieken, wat je op zich ook had kunnen doen in de warmte van de auto…;)
Maar serieus, je hebt nu het systeem ontlucht, want de lucht die in de debietregelaar zit is nu het reservoir in gepompt. Bovendien heb je mogelijk vuil doorgespoeld en die zit nu netjes in het filter.
Lees wel nog even het draadje door dat ik een paar posts geleden gaf. Begin bij het begin, want volgens mij kan je xm wel wat TLC gebruiken.
Laat eerst je bollen op druk brengen, vervang daarna de LHM voor hydroincage en maak je filters lekker schoon. Ondertussen heel vaak even gymmen (omhoog en weer naar beneden etc), dan komt het wel goed.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
precies, je hebt lopen gymnastieken, wat je op zich ook had kunnen doen in de warmte van de auto…;)
doen in de warmte van de auto??
Maar serieus, je hebt nu het systeem ontlucht, want de lucht die in de debietregelaar zit is nu het reservoir in gepompt. Bovendien heb je mogelijk vuil doorgespoeld en die zit nu netjes in het filter.
De lucht in het reservoir?ik hoorde het eruit sissen en fluiten uit die bout van 12 iedere keer als ik hem open en dicht deed.
Ik leesde het geheel van vroeger van jou,dus als ik het goed begrijp had ik beter een wiel afgenomen en langs de remleiding via die nippel doorgespoelt tot alles zuiver en helder is?
Dan moet je alle remleidingen aanpakken dacht ik want daar blijft anders het oude in achter?
Moet altijd dat reservoir open voor die filter te reinigen?
Dank u.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ja, als je de deksel eraf tilt (let op dat er geen leidingen knakken!) dan hangt het filter aan de deksel.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Het reservoir openenen is het minst lastige. Wat ik in jouw geval zou doen, om er zeker van te zijn dat je systeem fris is;
Koop 5 liter hydroincage en vervang dat voor de oude LHM. De oude LHM haal je er uit door de auto op de laagste stand te zetten (wel op bokjes) en hem drukloos te maken (weer die 12mm bout open draaien). Dan zit het meeste in het reservoir. Ik haalde die er zelf uit door eerst voorzichtig de slangen los te duwen met iets van hout of plastic, zodat de slangen niet beschadigen. Daarna de 10mm bout aan de zijkant en de klip los, en je tilt het er zo uit.
Spoel de tank goed uit met wat benzine, net als de filters. Er komt een hoop troep van de bodem. Daarna zet je de tank terug, gooit de hydroincage in de tank en sluit de slangen aan. Dan eerst even de 12mm bout weer dicht draaien. Daarna ontlucht je de remmen van rechtsachter naar links voor (RA, LA, RV, LV) net zolang tot de bruine smurrie weg is en er of lekker frisse groene LHM of hydroincage uit komt. De achterremmen moet je ontluchten op de hoogste stand en zowieso met draaiende motor. Je hoeft niet pompend te remmen, dat doet de pomp wel voor je.
Tot slot ga je naar een bollenvuller, die controleert alle spanning op de bollen. Je kunt de riedel nog afmaken door de computer uit te lezen en te resetten, maar belangrijker is lekker te rijden en goed te gymmen. Na 5000km doe je het allemaal nog eens, maar dan gooi je er weer normale LHM in.
Ohja, zoek ook eens een brug op en maak alle hoogteregelaars en mechanische koppeling goed gangbaar. WD40 doet wonderen, maar beter is vaseline of spuitvet, dat blijft plakken.
Ãls je nog geen kluservaring hebt, of specifiek met de XM, laat je niet afschrikken. Het is allemaal echt goed te doen. Check de Haynes even, daar staat het ook in.
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:..door de auto op de laagste stand te zetten (wel op bokjes) en hem drukloos te maken…
Die bokjes begrijp ik niet helemaal…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Anders kom je zo verrotte moeilijk bij de ontlastschroef
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ach ja…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Brian schreef:Anders kom je zo verrotte moeilijk bij de ontlastschroef
Precies!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En anders komt het zo hard aan als de krik bezwijkt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ja ik wil het niet gedroomd hebben,zo’n kannon die neervalt als de krik het niet houdt.
Ik had er eens schellen van een boomstam ondergelegd (afgezaagde boom in stukken).15cm dik en 30cm diameter en als mijn dame weer rechtkwam was er al zo,n stuk hout in twee.
Ik ga de leidingen enzo spoelen als het wat beter weer is,het is te nat buiten,de hydroliek is nog mooi groen en in 2004 zijn er nieuwe bollen in getopt geweest.
Dus ik mag 5000 km rijden met dat spoelmiddel als ik het goed begrijp en dan pas verversen?
Ik ben al blij dat de lucht eruit is,door jullie hulp,dank u.
En als de auto op bokjes staat, zwengel dan ook aan het stuur om nog meer oude LHM in het vat te krijgen.
Wim,
Disciplus Simplex
Heb je dat je probleem nog steeds met het oplichtende lampje? Wat ik niet lees in je verhaal, rijd ie verder goed? Stuurt normaal?
Ontluchten geloof ik helemaal niet in, als de wagen omhoog komt is dat allemaal wel goed.
Wat ik als eerste zou doen, LHM filters schoon maken in het reservoir, goed schoon maken met remreiniger. Ik ben er zeker van dat dat die helemaal helemaal zwart zijn. Dan nieuwe LHM erin. 90% zeker dat alles is opgelost.
Problemen Hydro:
1- Zit er genoeg in?
2-Filtsers schoon maken
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
windstein schreef:
Dus ik mag 5000 km rijden met dat spoelmiddel als ik het goed begrijp en dan pas verversen?
Ik ben al blij dat de lucht eruit is,door jullie hulp,dank u.
Ik vind 5000 km al wat aan de lange kant. spoelolie is gewoon LHM met reinigingsmiddelen toegevoegd (en zonder de groene kleurstof). Die reinigingsmiddelen lossen het vuil op en houden het vuil ook vast. Na verloop van tijd valt dat weer uit elkaar, waardoor het vuil ergens anders in je systeem neerslaat. Dat moment wil je dus voor zijn. ‘Een paar duizend km’ wordt over het algemeen aangehouden, dat is een redelijk vaag begrip maar 2000 km zou al moeten volstaan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.