




Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hallo allemaal,
Het is weer een tijdje geleden maar Ja ik ben nog steeds in het bezit van m’n mooie verti-cali… Heb haar vandaag opgehaald en ze glimt weer mooi…( Neus gespoten, deuk verwijderd in deurpaneel en alle roestplekjes behandeld). Maar na zes maanden min of meer stil te hebben gestaan bij Pasman zijn er weer een aantal dingetjes die verholpen moeten worden waar ik wat hulp bij kan gebruiken.
- Kachelfan piept ( Hoe komt dat en hoe verhelp ik dit? )
- Binnen verlichting: dashbord, Temperatuur console en knoppen (Waar haal ik die lampjes??)
- Nieuwe spatlappen rondom ( waar koop ik die??)
- Nieuwe vloermatten
- Nieuwe ruitenwisser
Als iemand suggesties heeft waar ik deze onderdelen kan halen pleas let me know.
Thanks !!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Blower is makkelijk te vervangen en daar zijn voldoende tweedehands exemplaren van. Daarvoor ben ik ook al aan de beurt geweest wegens een piepend lager. Vloermatten en ruitenwisser kan je overal kopen. Over het vervangen van de lampjes is al veel geschreven inclusief foto’s en bestelnummers en -adressen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Lampjes haal je bij de Brezan oid en spatlappen mischien via de club of anders http://www.leboncoin.fr enen n die blower kun je daar geen nieuwe lagers inzetten? want die andere die te krijgen zijn zijn naruurlijk net zou oud en kans op piepen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het gepiep van mijn fan werd zo erg dat het ding uiteindelijk helemaal niet meer draaide. Dat was over toen ik er wat smerende contactspray ingespoten had. Dat spul haalt corosie weg op contacten, maar lijkt dus ook iets te doen voor een lagertje ... Kun je voorlopig even op je gemak doorzoeken naar een definitieve oplossing. En de lampjes zijn inderdaad universeel. Als je van elk type eentje meeneemt kan iedere onderdelenhandel of electronicazaak je helpen. En anders bestel je ze bij CX basis, krijg je ze thuis gestuurd.





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Dank allemaal voor jullie snelle reacties!! Ik zal uit gaan kijken naar een nieuwe fan en lebocoin afspeuren met mn gebrekkig frans naar nieuwe spatlappen….
Wat de lampjes betreft kan niet echt vinden op het forum hoe je die dingen vervangt. Vooral in het klokkenhuis en het verwarmings paneeltje… Ik heb rond mijn versnellingspook ook 2 knoppjes (binnenverlichting aan en achterruit verwarming ) horen deze knoppen verlicht te zijn??





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dat klokkenhuis is een kwestie van de bovendeksel eraf halen, schroeven zitten aan de onderzijde, kilometertellerkabel los halen en dan een beetje duwen en trekken vor het ding eruit te krijgen.
knoppen op de middenconsole zijn niet verlicht bij mij, die van de verwarming wel zie dit topic voor een foto, je moet iig de rechterstoel eruithalen en dan kun je bij de schroeven om de console over de handrem los te halen, je junt dan de lampjes met houders eruit halen.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201938/P165/
ff naar onder scrollen voor de juiste foto.
Succes
ps ik heb wel vaker op leboncoin gekocht met handen en voeten frans gaat prima.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Spatlappem houden bij de bevestiging vuil vast en bewegen. In mijn beleving een potentiële roestbron die je beter weglaat. Wat betreft de ruitenwisser zou ik zo’n ding van Valeo (M16 ?) erop zetten, die ook op de Renault Espace zit. Die werkt veel beter dan een originele. Sowieso overal verkrijgbaar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Valeo heeft gewoon een ruitenwisser die ook voor de CX bestemd is (type 15?). Bedoel je die, of is er nog een betere? (Ben er niet heel erg over te spreken.)
Als al je binnenverlichting kapot is, zou ik eerst even een zekering of een algemene aanvoerdraad proberen te controleren. Wel een beetje toevallig anders?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De door robin genoemde wisser is voorzien van een eigen sproeier, waardoor je eindelijk verlost bent van het eeuwig verstopte sproeierbuisje op de wisserarm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Aha, ik zal het eens uitproberen. Overigens is het sproeierbuisje bij mij niet verstopt, en werkt het tamelijk briljant vind ik, vooral als je rijdt. Bij stilstand wordt het water niet goed verdeeld.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dat is dus de Valeo VM15. Wel even het slangetje iets verlengen maar werkt verder fantastisch, een van de beste tips van 2010 wat mij betreft!
Die gebogen buisjes van Citroën zijn een never-ending irritatie. Met deze temperaturen breken ze soms gewoon.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
klinkt inderdaad goed!
Kan je het slangetje gewoon wat verder naar buiten trekken, of moet er dan een nieuw slangetje in?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je het reservewiel even wegneemt, en je demonteert het dekseltje van het blowerhuis, kun je met een kruipolie-met-rietje een paar welgemikte shots geven op de lagering van de blower.
Vindt-ie lekker en je gepiep is voorlopig weer weg.
Tis een beetje lastig bijkomen zonder halsbrekende yoga-oefeningen, maar het loont zeker.
‘Spirit of avant-garde’





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Dat is dus de Valeo VM15. Wel even het slangetje iets verlengen maar werkt verder fantastisch, een van de beste tips van 2010 wat mij betreft!
Die gebogen buisjes van Citroën zijn een never-ending irritatie. Met deze temperaturen breken ze soms gewoon.
Vriest het bij jou dan nog?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De Valeo haakt ook af met sproeien bij 0 min.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat heb ik zo opgelost:
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi