Robert’s C5, 2.2HDI, koelvloeistoftemperatuur (te) hoog
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 10 januari 2011 09:32 AM

Afgelopen weekend problemen gehad met de temperatuur van de koelvloeistof. Te hoog.
Tijdens het rijden loopt de temperatuur van de koelvloeistof rustig omhoog tot bedrijfstemperatuur, maar loopt daarna door tot tegen het rode gebied. De temperatuur van de olie blijft op de normale stand staan. De temperatuur van de koelvloeistof is naar beneden te krijgen door de verwarming op vol blazen te zetten met een hoge temperatuur. Dit is natuurlijk een noodoplossing.
Bij het stilzetten van de auto hoor je de ventilator in zijn snelste stand blazen.
Het niveau van de koelvloeistof is goed.
Bij het doorlezen van verschillende topics blijkt dat er verschillende oorzaken kunnen zijn voor dit probleem:
1. De thermostaat is kapot.
2. De weerstand van de lage toeren van de ventilator is kapot.
Mijn vermoedden is dat de weerstand van de lage toeren van de ventilator kapot is, maar ik wil graag weten of dit gevoel te onderbouwen is.

Groet,

Robert

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 januari 2011 04:07 PM
  [ # 1 ]

Parameters aansturen door middel van de lexia, dan weet je het zeker!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 10 januari 2011 04:21 PM
  [ # 2 ]

Bovenste reactie kan alleen als je in het bezit bent van een Lexia uitleescomputer, die natuurlijk in hun legale hoedanigheid alleen bij de dealer te vinden zijn.

Robert, ik vermoed twee dingen: De thermostaat, een verstopt koelsysteem of een lekke kop(pakking)...

De lage stand van de koelvin draait eigenlijk niet met deze temperaturen volgens mij…

Emiel

Profiel  
 
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 10 januari 2011 09:05 PM
  [ # 3 ]

Vanmiddag nog even bij de Citroen-dealer langsgeweest om de computer uit te laten lezen met de Lexia. Natuurlijk ook het bijbehorende verhaal verteld.
Helaas kwam er niet echt duidelijkheid. Er was niet iets aanwijsbaar kapot. Via de lexia zijn de weerstaden van de hoge en lage snelheid van de ventilator doorgemeten en deze waren allebei goed. Al redenerend en pratend kwam als meest logische (en minst kostbare) een defecte thermostaat uit de bus. Dus gelijk een nieuwe besteld die ik woensdag kan ophalen.
Met de Lexia ook nog alle aanwezige storingen uit het geheugen gehaald.
Nu het rare: Op de weg naar huis geen te hoge temperatuur van de koelvloeistof gehad. De temperatuurmeter bleef, eenmaal op temperatuur, keurig de rest van de rit op de normale bedrijfstemperatuur staan.

Robert

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 10 januari 2011 10:34 PM
  [ # 4 ]
Robert & Marieke schreef:

Nu het rare: Op de weg naar huis geen te hoge temperatuur van de koelvloeistof gehad. De temperatuurmeter bleef, eenmaal op temperatuur, keurig de rest van de rit op de normale bedrijfstemperatuur staan.

Robert

Zat me net af te vragen. Horen deze verschijnselen bij een overlijdende thermostaat?

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook