olieverbruik saxo
rdsaxo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 11 januari 2011 07:35 PM

Zijn er mensen die meer weten van een hoog olieverbruik van ongeveer 1,5 liter per tankbeurt of is dit gewoon een versleten motor? motor is een 1.6 vtr met 168000 km.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 11 januari 2011 08:08 PM
  [ # 1 ]

eh 1.5Liter per 1000 km neem ik aan dat je bedoeld. no way dit is veeeeeeeeeeeel te veel. 

Ik denk dat je best je oliecarterplug (ringsleutel 24 is je vriend hiervoor) nakijkt of deze niet lekt (eventueel dmw proper karton onder de wagen te leggen na de motor goed warm is gereden en een nachtje afwachten) en je oliefilter niet lekt
ander is volgens mij je koppaking eraan.

ps welke olie gebruikt je (merk doet er niet toe) maar 10w40, 0w30, 15w40, ??

Profiel  
 
rdsaxo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 11 januari 2011 08:25 PM
  [ # 2 ]

Ik heb al een test gedaan voor de koppakking en dat was goed, ik gebruik nu 10w40 want 5w40 vond ik toch iets te dun, maar als de oliefilter of carterplug lek zo zijn zo je dit ook wel op de straat zien toch? nog andere tips?

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 11 januari 2011 08:48 PM
  [ # 3 ]

Als de auto zo veel olie echt verbruikt, dus nergens lekt, denk ik, dat je op zoek mag naar een ander blok. Of je moet van reviseren houden, maar daar zou ik niet aan beginnen…

Je geeft aan, dat je een test hebt gedaan voor de koppakking. Vind je in je koelvloeistof olie terug? Zit er onder je olievuldop wit/gele slijmerige aanslag? Dan zou het toch je koppakking kunnen zijn.

Mijn vorige Saxo had bijna 180.000 km op de klok en verbruikte nog geen kwart liter per 20.000 km(serviceinterval). Daar had ik ook 10W40 in. Mijn huidige Saxo 16VTS 16V verbruikt nog minder, bijna niet meetbaar.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 januari 2011 10:02 PM
  [ # 4 ]
K_saxo schreef:

eh 1.5Liter per 1000 km neem ik aan dat je bedoeld. no way dit is veeeeeeeeeeeel te veel.

Het is nog veel meer, een 1.6i haalt nooit 1000km op een tank, dus eerder 1,5L op 700km.

Als er geen externe lekkage te zien is, dan vrees ik dan kunnen het eigenlijk maar 2 oorzaken zijn, de zuigerveren of de klepseals. Bij versleten zuigerveren zie je constant een blauwe walm uit je uitlaat, in dat geval is een andere motor of de auto weg doen, de meest voor de hand liggende keuze. Bij versleten klepseals, zie je bij flink gasgeven en opeens gas loslaten, een blauwe walm. In dat geval is het de kop eraf en nieuwe klepseals monteren, maar dat kost ook de nodige euro,s, koppakking, D-riem,.

Versleten zuigerveren kan komen doordat de auto flink afgeragd is, te weinig olie.
Klepseals is meer een kwaal, als de auto te weinig heeft gereden, veel stilstaan, dan verharden de seals en dichten ze niet meer goed af.

Profiel  
 
rdsaxo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 12 januari 2011 04:04 PM
  [ # 5 ]

als ik de seals ga vervangen hoef ik de D-riem niet te vervangen lijkt mij want die is zo goed als nieuw ? als het dan niet weg gaat weet ik niet of het nut heeft om nieuwe zuigerveren te monteren dit is best wel een grote klus Sad

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 12 januari 2011 08:54 PM
  [ # 6 ]

excuus zx1.4i in dat geval 5 e’s erbij

Welke olie is er bij de normale onderhouden gebeurd was dit origineel geen 10w40 ?  Men heeft me ooit eens gezegd als je olie x (bv 10w40) origineel gebruikt heeft en je gaat over op een dunnere olie dat de olie kanalen durven veestroppen en zo de koppaking en de zuigerveren hierdoor beschadigd raken. Weet niet of hier iets van aan is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook