Hallo beste mensen, ik zal me even voorstellen.
Ik heet Chris en ben van plan een citroen te kopen.
Tenminste dat was ik van plan totdat een automonteur me hiervan sterk afrade.
Dus wil ik graag de eerlijke mening horen van mensen die er echt daadwerkelijk mee te maken hebben.
Het volgende is het geval:
Ik heb een advertentie gezien van een cx 25 gti turbo die al ruime tijd niet meer gelopen heeft.
De eigenaar zegt dat hij de wagen rijdend heeft weggezet.
Er word beweerd dat het hydraulische systeem in orde is, maar dat is juist waar ik voor gewaarschuwd ben dat dat waarschijnlijk na een paar keer gebruiken zal gaan lekken omdat alles is uitgedroogd.
Mijn vraag aan jullie de ervaringsdeskundigen, is dat een realistische kans dat het na een paar keer gaat lekken en is het een moeilijke en kostbare reparatie?
Ik kan de wagen voor onder de 1000 euro krijgen is dat een aan of afrader?
Bij voorbaat dank voor jullie eerlijke reacties
Chris
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Chris,
Wat is je budget om auto te rijden? Over het algemeen kost een redelijk exemplaar 3000 à 5000 euro waarna je minimaal 1500 per jaar aan onderhoud kwijt bent bij een gemiddelde kilometrage.
De aanrader is dat je met een specialist gaat kijken naar de staat van de auto. Aan de hand van jouw informatie is er bijna niets over te zeggen. Ik verklap je alvast dat roest waarschijnlijk het toverwoord is.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik ben geen specialist en natuurlijk zijn rubber onderdelen gevoelig voor uitdroging, maar het fabeltje dat hydraulisch of beter hydropneumatisch geveerde Citroens per definitie lekkende bakken zijn is erg goed ingeburgerd, ook onder garagisten. Het hydropneumatische systeem is grotendeels hogedruk en uitgevoerd in stalen leidingen eerder dan in rubber. Natuurlijk zul je een auto die stil gestaan heeft heel goed moeten nakijken, maar ik zou benauwder zijn voor de waterslangen dan voor de hydrauliek. Een CX is daareentegen geen goedkope auto in onderhoud, zeker niet als er eerst een hoop achterstallig weg gewerkt moet worden. Bij die 1000 euro zal het dan ook niet lang blijven. Kortom, laat er eens een doorgewinterde CX-sleutelaar naar kijken voor je jezelf in het diepe stort.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Welkom hier,
en weer iemand die enthousiast is over de CX alleen een GTI voor onder de 1000, euro heb ik zo mijn twijfels bij, ik zou me d minste zorgen maken over het hydraudisch systeem maar meer over de staat van de carrosserie en het subframe.
De kosten van het in orde brengen hiervan vallen waarschijnlijk in het niets tov van hydraudische problemen deze zijn meestal wel vrij simpel op te lossen tenzij alle leidingen weggeroest zijn.
Dus als je zelf handig bent kun je het risico denk ik wel nemen maar als je alles moet laten doen gaat het waarschijnlijk een dure auto worden.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Een 25 GTI turbo van onder de duizend euro kan ik je meteen afraden, en niet om het hydraulische systeem dat is niet het ergste wat er aan de auto mis kan zijn.
spit even het forum door zou ik zeggen dan kom je de zwakke punten van een CX wel tegen.
succes
edit laat ik nu gedacht hebben dat ik als eerste reageerde
Citroen c32 Hilton XLS



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het kan al schelen natuurlijk, en welkom trouwens, als je zelf handig bent en niet alles hoeft uit te besteden.
Dat kan ook flink schelen in de onderhoudskosten.
Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties daar kan ik wel wat mee!
Ik zal er idd eens goed over nadenken, ik vond hem hoodfdzakelijk interessant omdat het een tamelijk pittige luxe wagen is die bijna geen verzekering kost en geen wegenbelasting, maar als ik er nog jaarlijks zo’n 1500euro aan onderhoud aan moet doen is dat echt niet te doen.
Nogmaals dank voor jullie razend snelle antwoorden
Chris














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je wat zo’n ding aan benzine verbruikt Vergeet aub héél snel dat goedkoop rijden!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zeker als het niet veel mag kosten, is een CX die heeft stil gestaan en dei weinig kost, geen aanrader. Dat de auto zo weinig hoeft te kosten, zal niet voor niks zijn. Lekker laten staan. Koop de beste. Dat is het goedkoopst.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Dank nogmaals erg actief en behulpzaam forum hier TOP!
Iemand een idee waar ik naar op zoek moet om goedkoop te kunnen rijden?
Chris





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Als je goedkoop in een snelle auto wil rijden moet je iid geen CX kopen, je moet deze auto’s kopen omdat je ze mooi vind en er rekening mee houden dat je er geld in moet steken om te kunnen blijven rijden,
...maar als je dan rijdt is het natuurlijk wel fantastisch zweven.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een BX. Of een fiets.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bx is goedkoper rijden en toch sportief? Fietsen heb ik al en een VW lt28 camper ook al maar dat is erg traag/langzaam rijden.
Groet Chris














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Chris, jij wil iets wat je bij Citroën nooit gaat vinden. Ik zou een Bmw gaan zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
BX, AX, ZX…. goedkoop in aanschaf en betrekkelijk goedkoop om te rijden en als je rap wil zijn (op benzine), zijn er her en der ook nog wel aantrekkelijke uitvoeringen te vinden!
EDIT, ik ga met Waterman mee…... Niet dat je van mijn geen Cit mag kopen natuurlijk!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Weet natuurlijk niet waar je de auto voor gaat gbruiken,dagelijks gebruik of als tweede auto voor erbij.
Als je een klassieker gaat gebruiken voor dagelijks gebruik dan kost dat in onderhoud meer dan een gemiddeld nieuwe auto,maar als je bijna geen kosten maakt voor belasting, verzekering, afschrijving en eventuele financiering dan kan je een en ander tegen elkaar wegstrepen.
En kan je tegen ongeveer de zelfde kosten per maand een auto rijden waar je echt van geniet en heerlijk kan zweven in plaats van stuiteren.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.