De BX zal andere poten hebben? Geen verstand van die dingen..
Die poten zitten binnen het uur er onder… Ik vind het dan ook ECHT een verkeerde keuze als je dat niet wil vervangen, wetende dat ze slecht zijn. Een set voorbanden is even duur/duurder. De schotels heb je inclusief verzenden voor nog geen 200 euro en montage zal het geheel misschien naar 300 euro brengen? Wel even uitlijnen uiteraard!
Daar heb je zoals Gerrie aangaf net een set voorbanden voor…
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
furriegurrie schreef:volgens mij is het meerdendeel van de gevallen gebeurt bij stilstand. Ik heb nog geen gevallen gehoord of gelezen die rijdend zijn gebeurd.
Ik weet van één geval rijdend op een parkeerplaats, dus bij lage snelheid
Garage zal er denk ik een uurtje of 4 in totaal mee bezig zijn, dat lijkt me ruim ingeschat. Dus ik denk dan je dat twee sets banden en een keertje tanken kunt vergelijken
Terugroepen zal inderdaad niet gebeuren lijkt me. De levensduur van auto’s is helaas officieel niet zo lang. Vandaar dat men ook maar een max aantal jaren onderdelen hoeft te produceren nadat het betreffende model uit productie is (dacht een jaar of 7 ofzo)
10 jaar
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ieksEmmu schreef:De vervanging van de hele boel door t bouwsel van JanSR of de Litouwers, daar zullen veel mensen geen zin in hebben. (duur/teveel gedoe)
Een toevoeging (versteviging) op de bestaande situatie lijkt me minder ingrijpend. (goedkoper/eenvoudiger)
Er lopen hier 2 dingen door elkaar heen:
Die ‘toevoeging’ of beugel dient alleen maar om de materiële schade te beperken als de schotel doorschiet. Maar je kunt dan niet meer verder rijden.
Het ‘bouwsel’ dient er juist voor om te voorkomen dat de schotel doorschiet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2009
- XM break V6 12V automaat
TS zal zijn constructie door de RDW moeten laten keuren, daar zijn voertuig door de gemodificeerde veerpoten niet meer aan het ooit afgegeven typekeur voldoet. Indien niet, zal zijn verzekeraar dit benutten niet te betalen bij onverhoopte ongevallen.
Moet er toevallig net wel een bijgoochem doorhebben dat het om gemodificeerde poten gaat…maar je hebt wel een punt want ALS ze dr achter komen EN het is de oorzaak van het ongeluk wordt je leven even anders ingevuld…
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2009
- XM break V6 12V automaat
d’r achter komen is voldoende. Het is irrelevant of de gemodificeerde veerpoot heeft bijgedragen aan het ontstaan van het ongeluk.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimdew schreef:TS zal zijn constructie door de RDW moeten laten keuren, daar zijn voertuig door de gemodificeerde veerpoten niet meer aan het ooit afgegeven typekeur voldoet. Indien niet, zal zijn verzekeraar dit benutten niet te betalen bij onverhoopte ongevallen.
Wie is TS?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
TopicStarter, maar ik denk dat hij jou bedoelt
Ouwe mopperkont
Ha veerschoteltrillingsdemperfans,
Zoals jullie wellicht weten heb ik destijds een aantal vulcaniseerbedrijven gemaild met het verzoek hun gedachten eens te laten gaan over ons veerschotelprobleem.
Na ettelijke afwijzingen zijn er nu alsnog 2 bedrijfjes geïnteresseerd; 1 in Heerhugowaard en 1 in Duiven.
Ik heb onze grote vriend Wimb bereid gevonden met een oude veerschotel het bedrijfje in Heerhugowaard eerdaags te gaan bezoeken.Chapeau Wimb!
Echter , voor Duiven zoek ik nog iemand die met een oude veerschotel daar eens langs wil wippen.
Wie , oh wie , wil zich op dit forum, en ver daarbuiten, onsterfelijk maken door mee te werken aan de Stichting ter Bevordering van het 1e Nederlandsche Veerschoteltrillingsdempervulcanisatiebedrijf?
Een lintje wordt niet uitgesloten!
PB me maar even voor het adres in Duiven aub.
Groeten van Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dear XM owners. Here is our construction, preventing from splitting metal parts, two metal rings welded. Rectangular is a ring and oval is welding:
Citroen also uses polyurethane in strut mount. The bushing inside of strut mount is made from cellular polyurethane and after long years of service has no signs of degradation or swelling:
Sincerely,
Irmantas Galinis
http://www.elastomer.eu
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Thanks for sharing!
En waarom zouden ze bij Citroen dat nou over het hoofd hebben gezien?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
JanSr schreef:... en dodelijke ongelukken ten gevolge van falen van de techniek van een auto komt (en kwam) vrijwel nooit voor.
Bij die veerpoten al helemaal niet: De enige schade afgezien van aan je auto zit in je portemonnee.
Overigens ken ik dit probleem niet van de BX. Weet iemand waarom?
Da’s toch simpel? De BX is voor paupers, hoor ik sommigen op dit forum weleens zeggen.
Nah, dan is het ook logisch dat het ding hufter-proof in elkaar gezet is, toch?
Hilko16TZI schreef:JanSr schreef:
Overigens ken ik dit probleem niet van de BX. Weet iemand waarom?
Da’s toch simpel? De BX is voor paupers, hoor ik sommigen op dit forum weleens zeggen.
Nah, dan is het ook logisch dat het ding hufter-proof in elkaar gezet is, toch?
Daarom maak ik van mijn XM ook een pauper-XM!
Maar de BX is ongeveer 500 kilo lichter, ik denk dat daarom die veerschotels niet doorschieten.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
DoctorPallas schreef:Beste XM liefhebbers,
Volgens mij is dit de Topic Starter. En die moet van Wimdew naar de RDW?
Wie is paniekzaaier Wimdew nou weer?
Het wordt allemaal steeds grappiger, moet ik zeggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Han S schreef:ieksEmmu schreef:nou kwam ik op mn harde schijf nog deze foto tegen
ooit eens van een duits forum afgehaald geloof ik. als iemand die link nog kan vinden…
Dat is een mooie, maar dat bovenste schaaltje is niet erg dik en stevig en ik zou er dan vier lippen aan hebben gelast zodat als het fout gaat de vier moeren de last trekken.
Ik heb er nog eens goed naar gekeken en je ziet dat de bovenkant schuin afloopt richting veerbol. Dus nog even mijn beugeltje:
Als je dat bekijkt zul je moeten bedenken dat als het rubber het gaat begeven, dat dan de beugel door de schuinte naar het hart van de poot wordt gedwongen. Het mooiste zou zijn om een flens te maken die aan de onderkant van de carosserie aankomt en dus tussen de poot en de carosserie klemt en aan die flens een opstaande rand met daaraan gelast een constructie zoals ik heb gemaakt, maar dan veel sterker, van bijvoorbeeld rondstaal 12 of 15 mm met een dubbele beugel.
Als dan het rubber het laat afweten knalt de poot tegen de beugel, maar die is met de constructie van de flens dermate sterk dat je alleen gerommel en gekletter zult horen van staal tegen staal. Je kunt er zelfs na inspectie waarschijnlijk rustig rijdend mee thuis komen en daar de boel demonteren. Ik heb de XM afgelopen vrijdag verkocht, maar zou ik hem hebben gehouden en er weer mee gaan rijden, dan had ik zonder meer zoiets gemaakt, ik ben een gediplomeerd lasser.
Het zou mooi zijn om als XM forum een vulcaniseerder te vinden die de boel weer in nieuwstaat kan krijgen en dan een stuk of wat sloopdelen laten vulcaniseren welke dan bij iemand in voorrraad worden gehouden, zodat als iemand problemen verwacht hij op ruilbasis de delen kan ophalen tegen betaling van de kostprijs.
De constructie van Jan vind ik ook prima en ik zou daar zonder meer op vertrouwen. Ik heb er ook een groot respect voor, maar als dat juridisch en verzekeringmatig een probleem vormt, moet je het niet doen, hoe goed het ook kan zijn.