17 van de 29
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
Herproductie veerpoot trillingsdempers
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 februari 2011 09:31 PM
  [ # 241 ]

Dat hoef ik niet te vragen.
In mijn “jeugd” heb ik nogal wat van doen gehad met allerlei rubberonderdelen. Dus ook gezien in wat voor mallen dat vulcaniseren plaats vindt.

De veerpoot is mijns inziens in een mal gevulcaniseerd waar het stalen bovendeel en de schotel in passen.
Na het vulcaniseren schuiven ze het gevulcaniseerde samenstel in het gietstuk. Van onderaf steken ze er een expander in die het plaatstalen deel in het gietstuk perst. De vier gaten onder het gietstuk dienen waarschijnlijk om de positionering te waarborgen, zoals bekend een linkse en een rechtse versie.

Dus: opnieuw vulcaniseren, met de segmenten zoals die er nu in zitten en de montage rand voor de stofhoes vergt volgens mij een mal die ik zou willen schatten op pakweg € 10.000,-.

De bestaande stalen delen moet je dan ter beschikking hebben. Het bovendeel is niet uit het gietstuk te krijgen zonder zagen of uitdraaien. In beide gevallen moet je iets verzinnen om het weer aan het gietstuk vast te maken.

Bij polyurethaan ligt dat een stuk makkelijker, omdat je daar geen druk en geen verhoogde temperatuur nodig hebt. Je zou kunnen volstaan met houten mallen. Wat je wel moet zien te versieren is die twee stalen delen schoon in handen te krijgen, vermoedelijk door zandstalen. In Nederland al lang verboden. Gritstralen zou kunnen, maar dat is aanzienlijk minder efficient.

Enfin, ik mik om al die redenen op een rubberen O-ring of donut. Maar dat weet je inmiddels. Rubber is voor dit soort toepassingen nu eenmaal veruit superieur aan kunststoffen, zoals PU.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 februari 2011 11:06 PM
  [ # 242 ]

Ha Jan,
Heldere uitleg.
Jammer dat je met jouw kennis niet eens overlegd met dat bedrijfje.
Wie weet komen jullie wel tot een verrassende oplossing.
Wellicht zijn de technieken van “vroeger” wel een stuk verbeterd , dat verandert ook voortdurend.
Mallen maken bijv.
Vind ik wel wat voor jou hoor om daar in te duiken.
Evt. kun je de optie PU voorstellen , zodat ze minder ontwikkelingskosten hebben.
Ik koop die PU schotels liever hier als in Litouwen, alleen al bijv. omdat dat sneller is, geen 3 weken hoeft te wachten.
Ik begrijp ook wel dat je trots bent op jouw ontwerp en dat verder wilt ontwikkelen en perfectioneren,
waarvoor hulde .
Maar er zijn ook XM rijders die daar niet aan willen om verschillende redenen en die zouden erg gebaat zijn bij alternatieve oplossingen .
Denk er nog eens over na aub. oh oh 
(of stuur even een PB `tje met het adres van `t bedrijfje , zodat ik of een ander forumlid er even langs kunnen wippen voor overleg, zo veel van die bedrijfjes zijn er n.l. niet.)
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
superwuppy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 21 februari 2011 09:50 PM
  [ # 243 ]

Om even te laten zien
wat dus zorgwekkend is !!

http://i18.photobucket.com/albums/b101/superwuppy/veerpoot vervangen XM/CIMG0842.jpg

gekocht en verkocht
simpel toch

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 februari 2011 10:05 PM
  [ # 244 ]

Je foto doet het bij mij niet.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 21 februari 2011 10:23 PM
  [ # 245 ]

photobucket werkt hier niet zitten ook spaties in de naamgeving…

maar ziet er niet echt lekker uit idd.

Profiel  
 
superwuppy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 21 februari 2011 10:23 PM
  [ # 246 ]

Om even te laten zien wat zorgwekkend is

klik op de plaatjes voor een vergroting














gekocht en verkocht
simpel toch

Profiel  
 
superwuppy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 21 februari 2011 10:25 PM
  [ # 247 ]
ieksEmmu schreef:

photobucket werkt hier niet zitten ook spaties in de naamgeving…

maar ziet er niet echt lekker uit idd.

photobucket werkt wel hoor Laughing

heb spaties weggehaald

gekocht en verkocht
simpel toch

Profiel  
 
superwuppy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 21 februari 2011 10:28 PM
  [ # 248 ]

we hebben NIET de veerpoten vervangen zoals lijkt uit eerste plaatje
maar alleen de schotels !!

ook is te zien (oranje stoters) dat we bj’95 schotels hebben vervangen voor bj’ 91 schotels

gekocht en verkocht
simpel toch

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 februari 2011 10:20 PM
  [ # 249 ]

Vandaag bij een vulcaniseerbedrijf geweest. Om een lang verhaal kort te maken:
Vulcaniseren is niet het probleem. Maar het rubbervrij maken van de metalen delen. Da’s een rotklus en zeer arbeidsintensief. De man waarmee ik gesproken heb, maakte duidelijk dat elk bedrijf daarop afhaakt.
Mijn volgende stap wordt het opsturen van de schotels naar Litouwen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 23 februari 2011 12:45 AM
  [ # 250 ]

Heel erg bedankt Wim en Expelliarmus dat jullie geweest zijn.
Nou , `t is wel duidelijk dat we ons in Nederland daar verder niet mee bezig hoeven te houden.
In ieder geval is het wel duidelijk waar de schoen wringt; bij het verwijderen van het rubber.
Dat gebeurt in Litouwen waarschijnlijk wat minder milieubewust (branden)en dus goedkoper. (aldus de Heerhugowaard Connection.)
Of je daar blij mee moet zijn is een tweede natuurlijk.
Nou ja,dan maar naar Litouwen met z`n lage lonen.

Groet en nogmaals bedankt !
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 23 februari 2011 06:57 PM
  [ # 251 ]

hmmmmm,

Branden kan ook bij mij in de achtertuin, vuurkorfje, potje bier ....

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 februari 2011 08:31 PM
  [ # 252 ]

.... en Wimb is waarschijnlijk niet toegekomen aan de vraag hoeveel de vulkaniseer mal zou moten kosten.
Zou je nog wel eens tegen kunnen vallen.

Zeker als je ziet wat zo’n maal voor een paar van die stomme O-ringen zou moeten kosten. Het is dat ik die toevallig zelf kan maken.
Aan een vulkaniseermal voor het her-vulkaniseren van de bestaande delen zou ik niet beginnen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 23 februari 2011 08:59 PM
  [ # 253 ]

Ja hoor Jan, ik ben gewend om met aannemers te praten om budgetramingen te doen. Wink
De genoemde prijs viel me alleszins mee toen hij uitlegde hoe de mal er ongeveer opgebouwd zou moeten worden: minstens €2.500,-.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 februari 2011 11:03 PM
  [ # 254 ]

Valt me nog mee. Zeker als je het zou verdelen over zo’n 100 veerschotels.
En het vulkaniseren zelf? Gokje, € 100,- per stuk als je schone stalen delen aanlevert?

Maar goed, dan heb je nog steeds de bestaande rotconstructie.

Met een beetje heetstoken van de twee schalen druk je ze wel uit elkaar. Maar met helemaal schoonbranden maak je je niet populair in je omgeving.

Zodra ik er weer wat in huis heb ga ik oefenen op het uit elkaar persen. Ik wacht nu nog op mijn O-ringen en op een manometer voor mijn hydraulische pomp. Met enig geluk komend weekend weer verder.

Wie levert mij wat veerschotels aan met gescheurd rubber?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 24 februari 2011 02:31 AM
  [ # 255 ]

OK Jan , zo ken ik je weer Wink
Join the club.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
17 van de 29
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook