Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vandaag zulk mooi weer dat ik begon met het plaatsen van mijn nieuwe veerschotel.
Eerst uitzoeken met hoe weinig onderdelen losmaken dat kon lukken. Dat valt mee: Spoorstang en de koppelstang voor de stabilisator losmaken en dan de veerzuigerstang en de veerschotel. Binnen een half uur de veerschotel er uit.
De nieuwe op zijn plek en toen bleek dat er twee types zuigerstang en veerschotel zijn: Met een gat van 20 mm en met een gat van 17 mm. De mijne dus met het grote gat en mijn nieuwe veerschotel met een klein gat. Dus kansloos.
Dus nu op zoek naar kapotte veerschotels met een groot gat, dat zal nog lastig worden, want die met het grote gat zijn de jonkies vanaf ORG 7321.
Verder eens zien of ik dat kleine gat niet op de grote maat kan krijgen, dat lijkt niet moeilijk, wel tijdrovend, want dat moet op de freesbank.
Intussen “even” een persfreempje in elkaar gebakken om uit te vinden hoeveel dwarskracht je nodig hebt voor het kantelen van een veerschotel onder belasting. Dat valt erg mee. Een check aan de auto bevestigt dat: Als je de spoorstang losmaakt en de auto op de fuseekogel laat rusten kan je voelen hoeveel weerstand de stuurbeweging oplevert. Dat is erg weinig, van uiterst links naar uiterst rechts gaat moeiteloos met de hand. De veerzuigerstang kantelt met een hoek van 11 graden.
Hopelijk heb ik voor het weekend de manometer in huis waarmee ik kan zien met hoeveel kracht ik de veerschotel belast en hoe groot de bijbehorende uitwijking dan is. Met een veerunster kan ik dan meten hoeveel kracht er nodig is voor de 11 graden scheefstand van de zuigerstang.
De holle hydrauliekcilinder bovenop het persframe gaat tot 5 ton. Een veerschotel in goede doen heeft daar zo te zien weinig moeite mee.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk jan. Erg benieuwd naar de resultaten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En? Hoe vaart gij?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heren,
De afgelopen week overdacht hoe ik aan afgekeurde veerschotels kon komen die op nieuwe veerpoten passen (met een gat met grote diameter).
Kennelijk liggen die niet los.
Morgen ga ik eens bellen met Bart Ebben etc, misschien kan ik daar voor weinig een paar van die dingen scoren.
Ik moet er minstens twee hebben om mee te exprimenteren.
Eén voor een methode om de twee delen te scheiden zonder de hele buurt in de rook te zetten.
Eén voor het bepalen van de slimste bouwwijze.
Ik heb één van de schotels een hele week onder anderhalve ton druk gezet, dat is dus het hele autogewicht. Het ding vertoont geen relaxatie of kruip, dat wil zeggen dat ook na een week de druk nog nauwelijks was teruggelopen. Toch vertoont het rubber al scheuren aan onder- en bovenkant.
Intussen heb ik ook een unster waarmee ik krachten kan meten op bijvoorbeeld de stuurkogel. Daarmee kan ik uitvinden of de stuurverdraaiing in belaste toestand bij de nieuwe afwijkt van de bestaande.
Dat kan dus allemaal pas als ik veerschotels “nieuw model” heb, dus met bestelnummer 5271 88 of 5271 89.
Eigenlijk geen idee of er al types II door de poten zijn gezakt. Weet iemand dat?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, weet ik, in ieder geval 1.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik ken er nog een, ik heb een sloper in de tuin staan waarbij de veerpoot er door geschoten is zag ik vorige week.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En, heren, hoe kom ik aan die veerschotels? Dan kan ik weer verder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Van die ene die ik ken zijn de schotels al een jaar of 2 geleden al richting sloop verhuisd. (inclusief de rest van de XM trouwens)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik zal even kijken of ik hem er uit kan vissen.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Schotel kan nog makkelijker los; HD leiding lossen, bol eraf, centrale moer van de zuigerstang lossen, 4 boutjes van de schotel lossen en je druk de zuiger wat naar binnen en je trekt hem eraf. Scheelt weer wat werk.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heren,
Bart Ebben gebeld.
“De kapotte gooien we weg, we hebben er momenteel geen.
Nieuwe instroom gaat langzaam. Kan morgen zijn, maar ook over een jaar.
We hebben nu ook geen verkoopbare, daarvoor vragen we € 100 per stuk.”
Voor ik de belangrijkste slopers bel, graag actief rondspeuren, anders zet ik de boel voorlopig even stil. Nogmaals: Bij voorkeur Type II!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan,
Serie 2 zegt ook niet alles… Voor zover ik weet heeft de 2.0 16v ook nog dunne pootjes!
Citroen heeft het aan de motorisering gekoppeld..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, daar begin ik nu ook achter te komen.
Het gaat dus om de nummers 5271 88 of 5271 89.
Die passen op mijn twee XM’s. Ik was niet van plan daar andere veerpoten onder te schroeven terwille van het expiriment.
Wat wel kan is dat iemand met dunne poten als proefkonijn wil dienen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gisteren werd er op mijn werk het langverwachte pakketje met de 2 gerepareerde veerschotels uit Litouwen bezorgd. Het is mijn bedoeling ze komende zaterdag mee te nemen naar de CiFo voorjaarsmeeting. Maar voor wie niet zo lang kan wachten heb ik hier wat foto’s.
Ze zijn geleverd inclusief nieuwe rubberen ringen, 3 per schotel.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ziet er netjes uit. Wat is jouw indruk als je ze in je hand hebt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.