1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Accu opblazen? 2e keer al
Bootjuhhh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-2008

Gepost: 14 januari 2011 12:38 AM

Hallo , Hier mijn vraag/probleem.

Ik stap vanavond in mijn citroen ax en draai het contact om , om het beestje te starten en plots knalt alle stroom eruit…dood! na een eerder incident weet ik dat ik de accu opgeblazen?? heb. ong 3 maanden geleden hetzelfde probleem voorgekomen, alleen dachten we toen dat het de dynamo was die kapot was, dus die vervangen(zonder eerst alles na te meten,DOM) maar hij deed het toen nog niet.
Toen hebben we de accu vervangen , en toen was het probleem opgelost.
ook hebben we toen alle zekeringen nagekeken en toen was alles in orde.
Dus vanavond hetzelfde probleem…nooit geen problemen met opstarten , rijden , stroomtekort of zoiets en opeens accu kapot. Waar kan dit aan liggen , het enige wat ik veranderd heb aan deze auto is de radio en boxen.In de auto zitten gewone stereotoren boxen, maar dat mag volgens mij geen probleem zijn , maar ik kan het mis hebben.
Auto is van “92” , heeft altijd de beurten bij de dealer gehad, heeft nog maar 73000 km erop zitten Smile(van mijn schoonoma geweest) , dus wie kan mij uit de brand helpen???
Er is bij de laatste x geen nieuwe accu in gekomen , maar een 2e hands.zal het allemaal op toeval berusten? ik hoop het.
alvast bedankt voor het lezen van dit mailtje mensen , en alvast een goed weekend

Profiel  
 
Gepost: 14 januari 2011 12:40 AM
  [ # 1 ]

Ik heb er niet genoeg verstand van om het met zekerheid te zeggen, maar die stereotorenboxen belasten volgens de kenners het systeem wel overmatig. Of het dit tot gevolg kan hebben weet ik niet.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 14 januari 2011 01:23 AM
  [ # 2 ]

Stereotorenboxen gebruiken 8 ohm of meer en autoradioboxen 4 ohm. Als je de stereotorenboxen op je radio aansluit en je zet deze aan zonder dat de auto loopt, of met starten, is je accu binnen de kortste keren leeg getrokken… Ik denk zelfs dat je dynamo dat ook niet goed kan bijladen als de motor loopt. Beetje hetzelfde effect als een 40 watt peertje op een accu aansluiten. Houdt je accu ook niet lang vol Smile.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
richard voll
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-2011

Gepost: 16 januari 2011 11:27 AM
  [ # 3 ]

Het kan ook zijn dat je dynamo te veel stroom levert ( meer dan 13,8 volt) en na een tijd vrij snel dus kan de accu geen stroom meer opslaan dan is het dus leeg. Dit kan je testen door je auto te starten dmv een andere accu te plaatsen en opmeten met een multimeter,het kan ook lekspanning zijn dat door vocht, roest/corrosie, of een veerde aangesloten kabel is veroorzaakt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2011 11:34 AM
  [ # 4 ]

Een accu gaat stuk bij een laadstroom van meer dan 14,4 volt. Daarom zijn alle moderne dynamo’s afgeregeld op 14,4 volt en niet op 13,8. Laadstroom moet wel tussen de 13,5 en 14,4 volt liggen dus als je 13,8 meet is dat prima.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
richard voll
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-2011

Gepost: 16 januari 2011 02:58 PM
  [ # 5 ]

je heb gelijk de afgeregelde ligt tussen de 13,8 en 14,5 volt

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 januari 2011 06:02 PM
  [ # 6 ]

Eerste les elektriciteit : de wet van Ohm !! very angry

Spanning is in VOLT

Stroom is in AMPERES

En over de weerstand zwijgen we maar Laughing

Lees ik nu goed dat je een tweedehands accu gemonteerd hebt , die dan nu defect is ?

Vertel ons ook even hoe zwaar dat batterijtje is .

en dan natuurlijk de nodige metingen ( laten ) uitvoeren en ons terug berichten .

Zo kunnen we en correcte diagnose maken van jou probleem .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 21 januari 2011 11:56 PM
  [ # 7 ]
mathijs schreef:

Stereotorenboxen gebruiken 8 ohm of meer en autoradioboxen 4 ohm. Als je de stereotorenboxen op je radio aansluit en je zet deze aan zonder dat de auto loopt, of met starten, is je accu binnen de kortste keren leeg getrokken… Ik denk zelfs dat je dynamo dat ook niet goed kan bijladen als de motor loopt. Beetje hetzelfde effect als een 40 watt peertje op een accu aansluiten. Houdt je accu ook niet lang vol :).

Vreemde kennis van elektriciteit heb jij.

speakers: Jij stelt dat alle stereotorenboxen 8 ohm zijn kan zijn maar bij je thuis praktijk leert me dat er 3 ohm 6 ohm 8 ohm en 2 ohm speakers in speakers voor huisopstellingen worden gebruikt.
Stel dat deze hoger zijn dan de 4 ohm kan dit geen kwaad andersom wel. Het rendement van de versterker sterk vermindert zijn. Als je deze belast met een speaker met een hogere impedantie. Stel dat de versterker 14watt rms is @4 ohm levert zal deze aan 8ohm 7watt versterking geven. Meer niet.
Maar hierdoor kan je enkel de versterker defect mee maken.


ivm laden geeft geen enkel probleem.

vgl 40 watt peertje lachwekkend. Weet jij dat je achterruit verwarming ca 140 watt verbruikt en als je je lichten aanhebt ca 110watt verbruikt

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 januari 2011 12:42 AM
  [ # 8 ]

Wat ik begrijp uit het verhaal van de ts is dat de stroom plotseling wegvalt bij het starten en dus niet dat er alleen een klik te horen is of dat de startmotor steeds minder snel draait, zoals we dat allemaal kennen van een lege of brakke accu. Vreemd dat een accu het zo acuut begeeft. En dan ook nog twee keer achter elkaar in relatief korte tijd. Misschien toch iets mis met de spanningsregelaar?

Test de ‘laadspanning’ daarom ook eens met de accu afgekoppeld. Een aangesloten accu werkt nml ook begrenzend omdat die zulke hoge spanningen eenvoudigweg niet kan verwerken. Je meet dan dus netjes 14 Volt maar de accu is ondertussen druk bezig met het overschot om te zetten in warmte en zal uiteindelijk overlijden omdat de elektrolyten kapotbranden. Dat falen kan ook gebeuren bij een grote belasting van de beschadigde accu, bij het starten dus.
Wees bij deze test wel voorzichtig want als de spanningsbegrenzer werkelijk kaduuk is dan krijgt je hele elektrische systeem een knoei zodra je toeren maakt. Een onbegrensde dynamo gaat rustig door tot 30 Volt of meer.

Met de audio-installatie zal dit probleem niets te maken hebben vermoed ik, tenzij je ergens een dikke kortsluiting maakt maar daar zijn de zekeringen dan wel weer voor om schade te voorkomen. Mits er niet met de zekeringkast geknoeid is natuurlijk.
Leegtrekken van een accu kan wel door een lekstroom via de autoradio komen maar dan krijg je de gewone lege accu problemen en met het type speakers heeft het dan niks te maken omdat je gewoon niet moet vergeten de radio uit te zetten… Laughing

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 januari 2011 01:30 AM
  [ # 9 ]

Volgens mij word het niets. Electriek blijft lastig als je de basiskennis niet hebt… Ik zou eerst eens gaan meten, en het liefst door iemand die weet wat mij (moet) meten. Laadspanning, laadstroom en lekstroom om te beginnen. En de accu testen. Radio verhaal is onzin, mits die netjes door het contact word afgeschakeld.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 januari 2011 10:17 AM
  [ # 10 ]
Midfriesland schreef:

Test de ‘laadspanning’ daarom ook eens met de accu afgekoppeld. Een aangesloten accu werkt nml ook begrenzend omdat die zulke hoge spanningen eenvoudigweg niet kan verwerken.

Nog meer slimme tips? haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 22 januari 2011 11:13 AM
  [ # 11 ]

auwsh meten zonder batterij met 5 flessen vodka in men lijf kan ik er aan denken om dit zo te meten. ...  LEVENSGEVAARLIJK (gaat trouwens enkel met diesel)
als de batterij echt kort ligt zal je laadspanning veel lager zijn dan de 13.8v zo rond de 7v

@ts heb je een benzine, wanneer heb je het laatst gereden,  is je batterij gescheurd of aan het lekken dit zie je als ze bol staat en er een witte substantie rondhangt. Let op als je witte substantie hebt aangeraakt een 15tal minuten je plek op je lichaam afspoelen met stromend koud water.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 januari 2011 10:29 PM
  [ # 12 ]
waterman schreef:

Nog meer slimme tips? haha

K_saxo schreef:

auwsh meten zonder batterij met 5 flessen vodka in men lijf kan ik er aan denken om dit zo te meten. ...  LEVENSGEVAARLIJK (gaat trouwens enkel met diesel)
als de batterij echt kort ligt zal je laadspanning veel lager zijn dan de 13.8v zo rond de 7v

In verband met het plotseling wegvallen van de stroom denk ik dat de elektrolyten in de accu zijn doorgebrand door oververhitting. Dat kan óf komen door een te zwakke accu óf door beschadiging als gevolg van een fout bij het laden. Als mijn theorie klopt dan zal de weerstand van de accu veel hoger zijn geworden en dan zou de ‘laad’spanning juist omhoog moeten gaan.

Mijn manier om de spanningsregelaar te testen wordt hier afgewezen. Jammer dat deze veel slimmere mensen niet met alternatieven komen…

Overigens, zolang je niet de plus in de linker en de min in de rechterhand klemt vlak na het handen wassen overkomt je volgens mij niks. Mits de dynamo goed werkt blijft je auto ook gewoon lopen. Het risico voor de elektrische installatie heb ik al uitgelegd in mijn post.

Na zdorovje!

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 22 januari 2011 11:49 PM
  [ # 13 ]
Midfriesland schreef:

Jammer dat deze veel slimmere mensen niet met alternatieven komen…

Komt ie:
- trek de accu eruit
- ga naar de Brezan oid
- laat je accu doormeten
- is ie goed?
—-> hang hem er weer in en kom terug naar het forum
- is ie stuk?
—-> koop een nieuwe, tenzij je het geen snars kan schelen als je de volgende keer weer stil staat. Dan voldoet een tweedehandsje.

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 23 januari 2011 11:53 PM
  [ # 14 ]

Midfriesland schreef:
“In verband met het plotseling wegvallen van de stroom denk ik dat de elektrolyten in de accu zijn doorgebrand door oververhitting. Dat kan óf komen door een te zwakke accu óf door beschadiging als gevolg van een fout bij het laden. Als mijn theorie klopt dan zal de weerstand van de accu veel hoger zijn geworden en dan zou de ‘laad’spanning juist omhoog moeten gaan.

Als er een cel(len) beschadigd is (zijn) zal de interne weerstand van de batterij dalen. => de laadspanning zal dus zaken (zoals eerder vermeld) en ontlaad deze zichzelf.

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 28 januari 2011 03:17 PM
  [ # 15 ]
Midfriesland schreef:

...Wees bij deze test wel voorzichtig want als de spanningsbegrenzer werkelijk kaduuk is dan krijgt je hele elektrische systeem een knoei zodra je toeren maakt. Een onbegrensde dynamo gaat rustig door tot 30 Volt of meer…

Heb ik met mijn AXje eens voor gehad. Na een poetsbeurt wou ie niet meer starten, startkabels eraan en andere auto erbij gehaald. Het starten leverde geen probleem. Aangezien het donker begon te worden deed ik de lichten branden. Bij gas geven gingen deze feller branden, de ruitewisser achter ging aan en die werd ook levendiger naargelang het toerental.
Met een nieuwe dynamo (spanningsregelaar) en nieuwe accu was het probleem opgelost.
Gevolgen: alle lampen stuk en de relais van de achterwisser. Zekeringen waren nog intact.


Laat de dynamo en accu eens goed nameten door een specialist, en opteer voor een nieuwe accu ipv een 2ehandse Wink
Als de geluidsinstallatie goed is aangesloten denk ik niet dat je daar de oorzaak moet zoeken.

Edit: is de bekabeling nog in orde (geen breuk aan de + en - kabel van de accu(kan lastig te vinden zijn) of beschadigde isolatie rond de kabels)?

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook