V- snaren
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1250

Gepost: 15 januari 2011 04:15 PM

Tot mijn grote verbazing kunnen de v- snaren op mijn gti turbo niet zomaar vervangen worden. het gaat om de dubbele snaren van de hydrauliekpomp bij een exemplaar met airco.
Kan iemand me vertellen wat het makkelijkste is om los te halen, ik gok de hydrauliekpomp zelf.

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 837

- CX GTI turbo 2
Gepost: 16 januari 2011 12:16 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt inderdaad ingewikkeld maar je moet even het asje losmaken van de pomp en dan het dubbele gewleidewiel waar de snaren overheenlopen (met 3 boutjes). Het zijn best wat boutjes al met al maar goed zelf te doen.
Let wel op: de snaren kan je niet zomaar halen bij de automaterialenzaak op de hoek: ze mogen geen vertanding hebben en moeten als paar worden gekocht. Losse snaren kunnen iets in lengte verschillen waardoor de spanning niet gelijk over de snaren wordt verdeeld.(zie als voorbeeld de online shop van CX basis.

Profiel  

cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1250

Gepost: 16 januari 2011 03:54 PM
  [ # 2 ]

Kun je aan de hand van de foto aangeven welke boutjes je bedoelt?

Afbeelding Bijlagen
cx le mans 016 forum.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 837

- CX GTI turbo 2
Gepost: 16 januari 2011 04:11 PM
  [ # 3 ]

door het verwijderen van de buitenste 3 grotere bouten komt de flens (waar de riemen overheenlopen) los. Je kan dan de flens omhoog bewegen waardoor er ruimte ontstaat om de riemen van de flens af te halen. Om de riemen te verwijderen moet je het asje losmaken dat naar de hd pomp gaat. Dat asje zit met de kleinere boutjes. Het asje heeft spiebanen om hem op de juiste lengte te brengen. Als je aan de flenszijde de as losmaakt en vervolgens het klemboutje in het midden van het asje losdraait kan je het asje korter maken en ontstaat er ruimte om de riemen te verwijderen. Volgens mij hoef je dan de boutjes aan de pomp zijde niet los te maken. Het is al enige tijd geleden dat ik het gedaan heb dus 100% zeker ben ik niet. Je kan echter niets fout doen. Goed kijken waar wat voor dient en stap voor stap losdraaien.
Succes!

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3197

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 januari 2011 05:52 PM
  [ # 4 ]

makkelijkst is dat je de rubber demper er ook even afneemt ,

en dan gelijk even controleert of de grote moer op de nokkenas nog vast zit

en de vertanding geen speling heeft .

De eerste versies durfden daar nogal eens last van te hebben Rolling Eyes

Walter