1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Draagarmlagers vervangen
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 17 januari 2011 03:58 PM

Goedemiddag, sinds een aantal dagen steunt en kreunt mijn CX over de verkeersdrempels.
Het is geen klap, tik, of bonk maar klinkt als een versleten schokdemper.
Wel al denk ik dat het de draagarm of draagarmlagers zullen zijn, weet iemand of dit in de papieren gaat lopen?
Waar moet ik aan denken? Sad

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 januari 2011 06:05 PM
  [ # 1 ]

Als je het zelf doet heoft het niet veel te kosten.
De garage doet er zo’n 2 uur per kant over als alles gangbaar is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2011 06:12 PM
  [ # 2 ]
citro-power schreef:

De garage doet er zo’n 2 uur per kant over als alles gangbaar is.

Bij een BX ja…. Bij een cx ben je wel effe bezig hoor. 2 uur is wel wat erg optimistisch…Het dubbbele komt vaker voor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 17 januari 2011 06:33 PM
  [ # 3 ]

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan of je kan beschikken over een brug of dat je alles vanaf de straat moet doen.

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 17 januari 2011 10:04 PM
  [ # 4 ]

Ik heb hetzelfde probleem! Ik zie er alleen erg tegenop om eraan te beginnen.
Over een brug kan ik wel beschikken, maar ik kan de auto niet laten staan dus het moet binnen 1 dag klaar

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 17 januari 2011 10:14 PM
  [ # 5 ]

Doe je toch een kant per dag dit moet volgens mij lukken als je het en beetje voorbereid en als alles meezit doe je de tweede kant gelijk erbij.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 17 januari 2011 10:52 PM
  [ # 6 ]

Oké, is er iemand op het forum die met kennis van techniek dit wel eens gedaan heeft?
En bereid me te helpen, staat natuurlijk iets tegenover, een enorme appeltaart! Smile (grapje)
Het gaat erom steeds meer van de auto te leren, naar de garage kan altijd nog Sad

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 17 januari 2011 10:56 PM
  [ # 7 ]

Als je draagarm eraf ligt dan zit een ritje naar een garage er niet meer in,en moet je echt zelf de auto afmaken.Waar moet je eigenlijk vandaan komen?

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 17 januari 2011 11:03 PM
  [ # 8 ]

Uit Eindhoven… We hebben hier vlakbij bruggen die je kunt huren.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 17 januari 2011 11:06 PM
  [ # 9 ]

bij mij is de onderste draagarm juist gedaan, nieuwe bussen in geperst, je hebt dus een trekker en een pers nodig en dan dan de silent bloc van 48,euro aan de wielkant….. garage heeft er 2 uur over gedaan en dit ging heel vlot bij mijn cx volgens hem…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2011 11:08 PM
  [ # 10 ]

Ja, maar we hebben het hier over de achterste hé

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 januari 2011 11:32 PM
  [ # 11 ]

Waarbij die bout altijd erg vast zit. En met zo’n dom kleine kop. Waarom dat is, weet ik niet, want het lijkt me niet echt nodig. Er moet heel wat los voor je die arm eruit hebt, ja.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2011 11:32 PM
  [ # 12 ]

Ik vond het zonder brug prima te doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 17 januari 2011 11:45 PM
  [ # 13 ]

Lijkt me idd gewoon een kwestie van op de oprit/in de garage zetten assteunen er onder en sleutelen maar. Natuurlijk van te voren ff kijken hoe alles zit, onderdelen inslaan en het juiste gereedschap klaar hebben liggen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 17 januari 2011 11:51 PM
  [ # 14 ]

Ik heb een maand of drie geleden bij die van mij gedaan. Ik beschik wel over een smeerput, maar die heb je echt niet perse nodig. Als je hem achter op bokken zet dan kun je er al redelijk goed bij. Verder valt het allemaal wel mee. Zorg dat de bouten goed loskomen, dus zorg voor goede spray. Als je de draagarm er onderuit hebt kun je met een lalf uur de nieuwe lagers erin hebben zitten. Ik heb de oude lagerschalen heel voorzichtig met een dremel ingekeept. Kijk wel uit dat je niet te ver doorslijpt en dus de zitting van de lagerschaal beschadigd. Vervolgens kun je ze er met een grote stompe schroevendraaien eruit tikken. De nieuwe lagers zijn goed te plaatsen met een bankschroef. Handeltje er weer onder en klaar is kees. Ik denk dat in totaal als je het op straat doet en alles gaat normaal los, je met een ochtend (uurtje of 4) beide kanten gedaan hebt.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 17 januari 2011 11:58 PM
  [ # 15 ]

Het is (goed) te doen als je sleutelervaring hebt en geen haast. Een paar zaken kunnen behoorlijk tegenzitten en als je dan je hoofd verliest gebeuren er snel grote rampjes. Zoals het ongelofelijk vastzitten van de stabilisatorstangbout in de aluminium draagarm. En het weer met beleid terugplaatsen van deze bouten in de aluminium schroefdraad. De meestal fors door roest aangetaste hd leidingen waar soms al een onverlaat de kop van de wartels heeft geruineerd. Gebruik een leidingsleutel! Het soms lastig weer kunnen terugplaatsen van de spitpen in de zuiger van de veercilinder. Het gewoon afbreken van de leiding van naar de veercilinder omdat hij onder het bevestigingsplaatje (vlak voor de spiraal) is doorgerot. Zulke grote slijtage aan de lagers dat het lagerhuis (van aluminium) is aangetast zodat je op zoek moet naar een andere draagarm. etc, etc.
Kortom: beleid, verstand en goed gereedschap. Dus niet ‘even’ tussen de regenbuien door op straat. Een brug heb je overigens helemaal niet nodig. Babybruggen volstaan. Overigens: ik heb tot nu toe ook alleen maar de draagarmen gedemonteerd en de lagers door de garage laten vervangen waarna ik de boel weer in elkaar heb gezet. In eindhoven doet van Gompel dit.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook