2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Draagarmlagers vervangen
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 januari 2011 12:03 AM
  [ # 16 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Ik denk dat in totaal als je het op straat doet en alles gaat normaal los, je met een ochtend (uurtje of 4) beide kanten gedaan hebt.

Dat bedoel ik dus: als dit als richtlijn wordt gegeven zal de klus bij de ‘aankomende sleutelaar’ die hier op het forum voorzichtig advies vraagt geheid mislukken. Tussen de regels door melden hoe goed je wel niet bent lijkt mij niet handig.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 18 januari 2011 12:10 AM
  [ # 17 ]
freek schreef:

Een brug heb je overigens helemaal niet nodig. Babybruggen volstaan.

Bedoel je zo’n ding waar je je auto oprijdt? Lijkt me lastig als het achterwiel eraf moet.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 18 januari 2011 12:15 AM
  [ # 18 ]

Ik werk liever met een brug dan met je knietjes op de straat,toch heerlijk om op normale werkhoogte te kunnen werken!!!

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 18 januari 2011 12:19 AM
  [ # 19 ]

Ik heb een beschrijving gedownload van de cx club hoe je de achterlagers vervangt, maar die geeft geen bestelnummers voor de lagers. Zal eens kijken of ik de beschrijving hier kan posten!
Weet iemand de bestelnummers van SKF voor de draagarmlagers. Ik rij een 2500 turbodiesel serie2?

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 januari 2011 12:20 AM
  [ # 20 ]

Pas ook gedaan bij mijn 22TRS aan een kant. Als eerste even nagaan of het echt de Adals zijn. Dus acht opkrikken, laten zaken en weer opkrikken. Er staat dan geen druk op. Even goed op en neer bewegen. Bij kon ie alle kanten op. Goed stuk dus.

Verder, Freek beschrijft het goed, er kunnen een aantal zaken fors tegen vallen. Bij mij ging het verder prima. Ik had twee problemen.
Ik had los de lagers gekregen. Maar had een hele revisie set nodig, lagers, keeringen, centrale bout. Verder kreeg ik de oude lagers er niet uit. Heb ik met het lasapperaat een forse rups opgelast, dan heb je ze zo los.

Ik heb een smeerput, maar heb je niet nodig.

Maar hij rijd weer geweldig!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 januari 2011 12:23 AM
  [ # 21 ]
freek schreef:

Dat bedoel ik dus: als dit als richtlijn wordt gegeven zal de klus bij de ‘aankomende sleutelaar’ die hier op het forum voorzichtig advies vraagt geheid mislukken. Tussen de regels door melden hoe goed je wel niet bent lijkt mij niet handig.

Amen! Je slaat de spijker recht op z’n kop.

2 uurtjes? Ja. Met mazzel, ervaring, goede tools en geen tegenslag.
Maar… o wee als er één bout afbreekt van de stabi-stang, de centrale bout niet los wil, er een rem-of veerleiding breekt, de veerbol niet losgaat of, heel simpel, de 2 boutjes van de rembeschermplaat afbreken… ja.. dan sta je dus wel even hé als leek…

Het is dus belangrijk een juist advies te geven inclusief de risico’s en mogelijke tegenslagen en valkuilen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 januari 2011 12:28 AM
  [ # 22 ]
Mark Gielen schreef:
freek schreef:

Een brug heb je overigens helemaal niet nodig. Babybruggen volstaan.

Bedoel je zo’n ding waar je je auto oprijdt? Lijkt me lastig als het achterwiel eraf moet.

Mark

Oeps… ik bedoel natuurlijk assteunen….

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 18 januari 2011 12:45 PM
  [ # 23 ]
freek schreef:
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Ik denk dat in totaal als je het op straat doet en alles gaat normaal los, je met een ochtend (uurtje of 4) beide kanten gedaan hebt.

Dat bedoel ik dus: als dit als richtlijn wordt gegeven zal de klus bij de ‘aankomende sleutelaar’ die hier op het forum voorzichtig advies vraagt geheid mislukken. Tussen de regels door melden hoe goed je wel niet bent lijkt mij niet handig.

Dat is het laatste wat ik hier bedoel te zeggen. Aangeven hoe goed ik ben… Beetje vreemde opmerking en volgens mij zijn we hier om elkaar te helpen door middel van ervaringen. Ik geef er volgens mij ook duidelijk bij aan ‘als alles meezit dat het in een uur of 4 geklaard kan zijn’. Ik ben net als velen hier, een hobby sleutelaar. Bij mijn CX ging alles lekker makkelijk los en ook weer prima in elkaar. Vandaar mijn tijdsindicatie. Maar het kan natuurlijk ook tegenzitten en dus veel langer duren.

Ik ben wel van mening dat er door velen erg dramatisch gedaan wordt over de ADALS, terwijl het niet een hele ingewikkelde klus is. Het is een kwestie van goed kijken wat je doet, in welke volgorde en je verstand erbij houden.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 18 januari 2011 01:36 PM
  [ # 24 ]

Ik zag in je post ook niet het toegedichte pochkarakter.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 18 januari 2011 02:17 PM
  [ # 25 ]

Opscheppen kan ik ook heel goed, maar dat zal ik achterwege laten hier op het forum. Dat doen we wel op een vrijdagavond, in de kroeg met een biertje erbij. Wink

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 18 januari 2011 03:12 PM
  [ # 26 ]
waterman schreef:

Amen! Je slaat de spijker recht op z’n kop.

2 uurtjes? Ja. Met mazzel, ervaring, goede tools en geen tegenslag.
Maar… o wee als er één bout afbreekt van de stabi-stang, de centrale bout niet los wil, er een rem-of veerleiding breekt, de veerbol niet losgaat of, heel simpel, de 2 boutjes van de rembeschermplaat afbreken… ja.. dan sta je dus wel even hé als leek…

Het is dus belangrijk een juist advies te geven inclusief de risico’s en mogelijke tegenslagen en valkuilen.

Inderdaad!! of dat toevallig het stangetje van je hoogteregelaar losgeschoten is, en de auto niet meer omhoog komt. Da’s ook zo’n leuke!

In dezelfde lijn is het ook wel handig om te weten wat iemand voor gereedschap heeft. Met een Aldi setje en een paar schroevendraaiers kom je er niet.
Niet zozeer dat je nu allerlei speciaal gereedschap nodig hebt, maar een fatsoenlijk doppenset, sterke verlengstukken, leidingsleutels, en iets om die lagerschalen eruit te halen en te monteren is geen overbodige luxe. Tapset kan ook geen kwaad, zeker als je de niet geheel ondenkbare scenario’s van Waterman leest;-)

Oja en als je toch bezig bent, monteer meteen een paar smeernippels, dan kun je in de toekomst, voor extra levensduur, een keer de vetspuit erop zetten!

Afgezien van dit: Gewoon doen!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 18 januari 2011 03:34 PM
  [ # 27 ]

Kijk nou eerst maar eens of de adal het probleem wel is. Mogelijk is het heel iets anders en maak je je om niets zorgen.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 18 januari 2011 03:53 PM
  [ # 28 ]
cxj schreef:

Kijk nou eerst maar eens of de adal het probleem wel is. Mogelijk is het heel iets anders en maak je je om niets zorgen.

Dat is natuurlijk mogelijk, maar gekraak en gekreun uit de achterste regionen maken ADAL’s wel erg verdacht. Ach, het is niet iets om je zorgen over te hoeven maken. Ik zie het meer als onderhoud wat nu eenmaal bij een CX hoort.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 18 januari 2011 07:17 PM
  [ # 29 ]

en velies/vergeet de vulringen niet , zijn soms wel en soms niet aanwezig
ik bedoel de flinterdunne ringen tussen de lager-ring en de ring waar de vetkeerring op zit


salut

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 19 januari 2011 06:52 PM
  [ # 30 ]

Oja en als je toch bezig bent, monteer meteen een paar smeernippels, dan kun je in de toekomst, voor extra levensduur, een keer de vetspuit erop zetten!

Afgezien van dit: Gewoon doen!!

Daar wil ik nu wel eens andere meningen over horen. Ik heb ze ook op mijn achterdraagarmlagers maar mijn CX-specialist meent dat ze geen enkel nut hebben omdat de lagers alleen maar wat heen en weer bewegen op min of meer hetzelfde punt en het vet er zo weer uitdrukken. (Ik hoop het zo goed te verwoorden).

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook