Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
In het DS3 eerste ervaringen topic werd er al een paar keer over gesproken, maar dit onderwerp lijkt me toch wel een apart topic waard, temeer omdat het interessante informatie is om te delen en apart te kunnen bespreken.
Eén van de zaken die mij opviel tijdens de eerste 800km is hoe mijn wagen nu niet echt zuinig is. Ik had verwacht ongeveer dezelfde waarden te krijgen als bij mijn vorige auto (85 PK 1.4 benzine Polo, 2009), maar als ik de boordcomputer mag geloven rijdt ik gemiddeld 1 op 12. Voor een auto waarbij het gemiddelde 1/16.9 is opgegeven lijkt mij dit een vrij grote afwijking. Uiteraard is het nieuwigheid en heb ik vooral in het begin genoten van de 120PK, maar ik vroeg mij af of anderen met dezelfde motorisering hetzelfde ervaren. Er zit bij mij overigens een stijgende lijn in de zuinigheid omdat ik wanneer de situatie het toestaat graag gebruik maak van het zogeheten “nieuwe rijden”, want ook met rustig rijden is het een heerlijke wagen.
Bij deze even de fabrieksopgave van het gemiddeld verbruik:
Benzine
1.4 VTi: 1 op 17.2 (5.8L/100km)
1.6 VTi: 1 op 16.9 (5.9L/100km)
1.6 THP: 1 op 14.9 (6.7L/100km)
1.6 VTi automaat: 1 op 14.5 (6.9L/100km)
Diesel
1.6 HDiF 99g: 1 op 26.3 (3.8L/100km)
1.6 eHDi 95g: 1 op 27.8 (3.6L/100km)
1.6 HFiF Sport: 1 op 22.2 (4.5L/100km)
Ik ben dus erg benieuwd naar de ervaring van anderen en of jullie hetzelfde mee maken.
Edit, format voor overzichtelijkheid:
Type: [motorisering]
Band: [Zomer/Winter]
Wegtype: [Snelweg / stad / regio (60/80 wegen) ]
Rijgedrag: [Nieuwe rijden, doortrappen, middenweg]
Km-stand: [Huidige km stand]
Gemiddeld verbruik tot nu toe: [verbruik + vermelding boordcomputer / eigen berekening]
Hoi Cid. Wellicht geef ik je redundante informatie maar de fabrieksopgaaf is vaak gebaseerd op hoe de snor van de beste fransman op die dag stond. Dat is hetzelfde voor de verbruiksmeter die ook nog wel eens af wil wijken. Ik geloof er meer in om af te gaan op de cijfers die door consumenten zelf bijgehouden worden op basis van het verbruik per tank zoals bijvoorbeeld op http://www.spritmonitor.de , zie hier bijvoorbeeld voor de DS3 http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/1183-DS3.html?powerunit=2 .
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Ja klopt, dat het flink afwijkt was ik me al bewust, maar toch bedankt voor de links, die voegen ook zeker wat toe! Het lijkt me daarnaast ook gewoon interessant om het er hier over te hebben, temeer omdat bij spritmonitor je het toch wel actief bij zou moeten houden en het hier wat meer casual besproken kan worden zodat ervaringen gedeeld kunnen worden.
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Ik heb een 1.6i Vti en mijn boordcomputer geeft momenteel 6.0L-100km aan, die 5.9 is dus makkelijk te halen. Ik hou mij voornamelijk aan de schakel indicator en geniet ik van de rust in de auto.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Ik heb tijdelijk (totdat mijn eHDI komt) de 1.4 benzine.
Met de rijstijl van een grijze dakduif/rimpelsauriër haal ik de 6,8l/100km.
Tsja, mij zal het jeuken (tankpas), maar de fabrieksopgave haal ik niet. Maar dat is logsich.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Ik rij al ±15,000km met mijn diesel rond, gemiddeld verbruik volgens de computer 4,7L/100km.
Ik heb er nu 1700km op staan en rij tot nu toe gemiddeld 1 op 14,2 met een 1.6 THP
Is wel volgens de boardcomputer, maar die week de laatste tankbeurt niet veel af.
1 op 14 haal ik dus zonder moeite en rij echt nooit volgens de schakelindicator.
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Potdorie, Fabian! Ik dacht dat ik ruig reed, maar ik haal 1 op 16,3 in mijn THP.
Ik geef toe dat ik soms maar toegeef aan het pijltje, wat tot doel lijkt te hebben je tussen de 1500 en 2200 toeren te houden.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Maar dat is flink zuiniger dan de fabrieksopgave… Dat maak je niet vaak mee.
Van de boordcomputer gelezen of zelf uitgerekend? En maak je soms relatief veel snelwegkilometers?
CestLaVie schreef:Potdorie, Fabian! Ik dacht dat ik ruig reed, maar ik haal 1 op 16,3 in mijn THP.
Ik geef toe dat ik soms maar toegeef aan het pijltje, wat tot doel lijkt te hebben je tussen de 1500 en 2200 toeren te houden.
Dat is wel serieus zuinig zeg!
Hoeveel km heb je er inmiddels opzitten?
Ik merk gewoon dat hij bij 1500tpm net niet helemaal lekker draait dus dat probeer ik al te vermijden.
Constant 1500tpm maakt niet uit maar als je dan wil doortrekken hoor je gewoon dat hij er meer moeite mee heeft (natuurlijk bedoel ik dan de hogere versnellingen 5 en 6)
Ik heb gemiddeld 60% snelweg, 25% provinciaal en 15% stad.
Sta ook gewoon elke dag in de file, dus dat helpt ook wel
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Bij mij is het wellicht handig om er bij te vermelden dat ik 90% snelweg rij en 10% stad. Heb hem nu een week en 1700km gereden. Verbruik is dus 6,8l/100 km, 1 op 14,7 dus. Ik hou met niet aan de schakelindicator en rijd op de snelweg veel op de cc (130km/u) en af en toe een uitschietertje naar de 150.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Met mijn THP rij ik 1:12 (volgens spreadsheet). Relatief veel korte stukjes en de langere stukken meestal op hogere snelheden. De extreme temperaturen van de afgelopen tijd helpen daar ook niet bij.
Ik vroeg me af wie van jullie met winterbanden rijdt. Dit zou het verbruik negatief beïnvloeden. Heeft iemand dat wel eens bijgehouden? Een idee om dit er voortaan bij te vermelden?
Dan zou ‘iedereen’ een soortgelijk lijstje moeten posten voor een goed beeld;
Type: 1.4 benzine
Band: zomer
Wegtype: 90% snelweg - 10% stad
Rijgedrag: zoveel mogelijk CC, wel pittig optrekken en geen aandacht voor de schakelindicator
Km-stand: 1800km
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 1 op 14,9
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Hmmm, nu ik er zo over nadenk: dat was een ritgemiddelde via de boordcomputer. Nou is het zo dat ik me altijd pas na een tijdje bedenk “ohja, resetten”, dus het kan heel goed zijn dat het begin van de rit er niet bij zat en dat ik pas op de snelweg gereset heb. Geen wonder dat het zuiniger uitpakt…
Ik zal eens een keer een eerlijke meting doen.
En oh: ik rij nog op de 1e tank, minder dan 400 km op de teller.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Arian schreef:Ik vroeg me af wie van jullie met winterbanden rijdt. Dit zou het verbruik negatief beïnvloeden. Heeft iemand dat wel eens bijgehouden? Een idee om dit er voortaan bij te vermelden?
Goed punt Ik zal de first post even aanpassen en een formatje toevoegen, dat maakt het wat makkelijker en overzichtelijker.
Ik rijd zelf overigens op de Michelin EnergySavers die er bij werden geleverd. Kan mezelf er niet toe zetten er winterbanden onder te laten leggen, ondanks dat het voor mij wel part-of-the-deal is. Heb ook tot aan Maart geen plannen richting gebieden met sneeuwval gepland.
Laatste stand:
Type: 1.6 VTi benzine
Band: zomer
Wegtype: 20% snelweg - 15% stad - 65% regionaal
Rijgedrag: In den beginne fel, nu vrij rustig, veelal vanaf 70 in z’n 5
Km-stand: 1000km
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 1 op 13.1 (boordcomputer)
Is er overigens een manier om één van de boordcomputer tellers in te stellen op ritgemiddelde en dit na iedere rit te resetten, of is dit een handmatige aangelegenheid? Dit is eigenlijk het enige wat ik mis uit m’n vorige auto.