nu het wat warmer begint te worden is het verbruik iets beter. Ik zit nu met 2000km op 1 op 16.5.
totaal 17k gereden nu.
Nog altijd niet slecht, ik ben nooit een zuinige bestuurder geweest.
Na 8 tankbeurten staat teller 1 op 9514 km, 405,64 l getankt: 1:23,45. BC zegt 1:25 (4,0l/100km).
Hebben anderen ook de ervaring dat de BC ruim 1 km per liter overdrijft?
Auto is nooit 100% waargetrouw aan wat er echt verbruikt wordt.
Afwijking varieert nogal, heeft in alle realiteit er ook mee te maken dat niet iedereen altijd bij zelfde pomp, zelfde plek en net zover tankt.
Wanneer ik een paar pompbeurten zeer secuur tank en elke keer tank totdat diesel boven in vulpijp blijft staan kom ik niet verder dan een verschil van 0,1 liter per 100 km, oftewel het verschil tussen bijvoorbeeld 1 op 22,2 of 1 op 22,7.
Laatst overigens een gehele tank leeg weten te rijden met 1 op 25,0 als verbruik. Nog geen eens zoveel moeite voor hoeven te doen. maar eerlijk is eerlijk: met temperatuur van anderhalve week geleden met airco aan gaat het vebruik snel omhoog.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
In het begin was het wel meerdere km’s per liter. Ik tankte eerst constant rond de 1:20 (5,0 l/100km) en de BC gaf 4,2~4,3 l/100km aan.
Laatste 2 tankbeurten klopte het vrij aardig een keer 4,3 op boordcomputer 4,5 gemeten aan de pomp. En heen en weer parijs 4,8 BC 5,0 gemeten aan de pomp.
NeufegliseThierry schreef:Afwijking varieert nogal, heeft in alle realiteit er ook mee te maken dat niet iedereen altijd bij zelfde pomp, zelfde plek en net zover tankt.
Je boordcomputer zal het worst zijn hoe vol je je tank gooit; die gaat uit van de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt en de gemeten afstand.
Volgens mij bedoelen we ‘t zelfde Jev
Wanneer ik besluit de tank maar half vol te gooien en dan het verbruik uitreken of m’ nokkie nokkie voltank, dat maakt nogal uit voor het zelf berekende verbruik in relatie tot de boordcomputer.
Oftewel; de afwijking die mensen constateren tussen BC en zelf berekend verbruik wordt tenminste deels verklaard door de wijze van tanken (staat auto recht, heb je ‘t geduld ‘m helemaal af te tanken enzovoort)
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
M.v.R. schreef:Beste, ik rij een eHDI…ik kom echter niet beter dan 5.8 op de 100 km. Zeer betreurend als de fabriek 1 op 27.8 af geeft.
Ik ben een normale rijder dus geen extremen, ook mijn vriendin die wel extreem rijd, positief bedoel ik dan maakt het ook niet beter.
Ik ree hiervoor tijdelijk een Ibiza 1.9 TDI die was een stuk zuiniger.
Inmiddels staar er 7500 km. Op dus misschien dat het nog beter wordt.
Iemand dezelfde ervaring?
25000 km’s met een C3 1600 HDI 66kw.
Ik rij redelijk sportief/vlot maar probeer wel zuinig te zijn dmv het zo goed mogelijk volgen van de schakelindicator.
Tot 22000 km’s kon ik niet onder de 6,2/100 km geraken. Nu bij dezelfde rijstijl geraak ik jammer genoeg ook niet onder de 5,8/100km.
Is er bij jou ondertussen reeds beterschap?
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Gerjan30 schreef:gistere ds3 aan de computer laten hangen in de garage verbruik is normaal 5;8l jaaa wadde
geen storingen gevonden alles geupdate. ze kunne het verbruik niet regelen of naar beneden halen hebben ze niet de bevoegdheid voor zei die garagist
Klopt.
De mijne werd ook nagekeken maar het verbruik lag “binnen de gangbare normen”.
Mijn verbruik zat op dat ogenblik (km-stand 20.000) op 6,2/100km.
Momenteel na 25000 km’s slaag ik erin om de magische 5,8 op de teller te krijgen
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Zit het verschil in verbruik in de BC en de realiteit niet in dat er onder de 30km/u niet gemeten wordt / kan worden?
Zover ik heb kunnen zien verandert er niets aan het verbruik en de gemiddelde snelheid als je onder de 30km/u blijft. En aangezien je wel iets verbruikt kom je bij de pomp iets lager / hoger uit.
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Bij mijn racing geeft de meter wel weer dat het verbruik per km verandert als hij stationair draait op de parkeerplek.
Hij laat alleen niet het actuele verbruik zien.
maar de tripmeter 1 reageerd er wel echt op.
Nog nieuw op dit forum. Bezit een DS3 sinds Januari, heb er nu zo`n 17000 op staan en zit aan een verbruik van 1;21. het betreft een 1.6 EHDI motor.
Ben zeer tevreden toch?
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Over de afgelopen ruim 7000 kilometer heeft mijn DS3 90e-HDI een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 23. Vind ik toch uitermate netjes.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 15-12-2011
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 PK Tendance
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
19.000 gereden. gemiddeld 1 op 23.8! Wie bied er meer?
DS3 e-HDi Noir Obsidien - Blanc Opale / Pack Select Confort / Pack Connect Hifi. DS3 rijders; 05-01-2012 tot 28-11-2012. Na 22.415 fijne, veilige kilometers heeft de DS3 plaats gemaakt voor een C4.
C4 1.6 HDi Tendance Gris Aluminium Start KM-stand; 38.800
16 September is onze prachtige dochter Esmay geboren!!
Kan niet meer bieden, wel hetzelfde… Hetzij, over de ritten van afgelopen week. Zaterdag getankt en alleen maar lange langzame ritten over de snelweg gemaakt. Resultaat BC plm 800 gereden en nog 300 te gaan. En dus 4,2 op 100km gemiddeld 50km/u. Jammer dat straks de vakanties weer voorbij zijn en ik weer regelmatig id file sta…daar gaat mijn verbruik.