Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 24-03-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
Ja inderdaad, stom, zat er gister avond nog aan te denken wat voor stoms ik had opgeschreven..
Bedankt.
Beste, ik rij een eHDI…ik kom echter niet beter dan 5.8 op de 100 km. Zeer betreurend als de fabriek 1 op 27.8 af geeft.
Ik ben een normale rijder dus geen extremen, ook mijn vriendin die wel extreem rijd, positief bedoel ik dan maakt het ook niet beter.
Ik ree hiervoor tijdelijk een Ibiza 1.9 TDI die was een stuk zuiniger.
Inmiddels staar er 7500 km. Op dus misschien dat het nog beter wordt.
Iemand dezelfde ervaring?
DS3 | OBSIDIEN & CARMEN | CUIR CLAUDIA ROUGE | PACK SELECT | PACK MY WAY | BROCK B24
M.v.R. schreef:Beste, ik rij een eHDI…ik kom echter niet beter dan 5.8 op de 100 km. Zeer betreurend als de fabriek 1 op 27.8 af geeft.
Ik ben een normale rijder dus geen extremen, ook mijn vriendin die wel extreem rijd, positief bedoel ik dan maakt het ook niet beter.
Ik ree hiervoor tijdelijk een Ibiza 1.9 TDI die was een stuk zuiniger.
Inmiddels staar er 7500 km. Op dus misschien dat het nog beter wordt.
Iemand dezelfde ervaring?
Ik heb intussen zo’n 2300 km gereden, wisselend snelweg en stad. Mijn gemiddelde verbruik is 23,8 km per liter.
Aangezien zowel mijn vrouw als ik rijden en een verschillende rijstijl hanteren lijkt het mij een gemiddelde dat redelijk representatief is (voor ons). Ik vind de verschillen tussen het verbruik van de verschillende auto’s van hetzelfde typ de e-HDI wel heel vreemd. Dat fabrikanten een heel ander verbruik aangeven dan realiseerbaar is, is algemeen bekend. Maar een verschil van jou met 1 op 17,2 en ik met 23,8 is moeilijk te verklaren. Misschien ziet iemand anders het licht.
Zoals op andere plaatsen al vermeld, schijnt de E-HDI boven 120 km/h te gaan zuipen als een Engelsman op vakantie in een All-in resort…dat kan dus grote verschillen veroorzaken als je geregeld lange stukken met hogere snelheden (Autobahn) rijdt. Als je daarnaast nog een rijstijl hebt waarbij je het eerst bij het volgende stoplicht wilt staan, kan het verbruik behoorlijk oplopen…
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Er zijn zoveel variabele factoren die van invloed zijn op het verbruik;
* Banden + bandenspanning
* Rijstijl en dan bedoel ik niet eens “scheuren” maar ook eerder of later van het gas af bij het afremmen.
* Schakel momenten, hoe en wanneer schakel je over.
* Temperartuur van de motor
* Temperatuur van de buitenlucht
* Wind
* Wegdek
* Belading
* Aantal gereden kilometers per rit.
* Gebruik airco
* Gebruik van veel electra
* Inrijperiode en uiteindelijk onderhoud en slijtage van de motor
* Enz enz.
Dit kan in sommige gevallen best een behoorlijk positieve of negatieve invloed hebben op het verbruik.
Er zal nooit een eenduidig verbruik aan te geven zijn.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Bart80 schreef:Zoals op andere plaatsen al vermeld, schijnt de E-HDI boven 120 km/h te gaan zuipen als een Engelsman op vakantie in een All-in resort…dat kan dus grote verschillen veroorzaken als je geregeld lange stukken met hogere snelheden (Autobahn) rijdt. Als je daarnaast nog een rijstijl hebt waarbij je het eerst bij het volgende stoplicht wilt staan, kan het verbruik behoorlijk oplopen…
En misschien ook nog tijdens vakantie ritten een koffertje op het dak wat veel luchtweerstand en extra gewicht geeft, daar staan ze soms ook niet bij stil
@jekaba…dat vind ik dus ook, dat er verschillen zijn nou ok, maar zo groot. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat hard en zacht rijden en het gebruik van airco…bla bla niet ten goede komt van het verbruik. Maar ik had zelf verwacht rond de 1 op 22 uit te komen lijkt mij redelijk normaal als 1 op 27.8 wordt aan gegeven. Nogmaals mijn Ibiza was duidelijk zuiniger..maar ja.
DS3 | OBSIDIEN & CARMEN | CUIR CLAUDIA ROUGE | PACK SELECT | PACK MY WAY | BROCK B24
Als jij die velgen eronder hebt liggen die op het plaatje van je avatar staan, kun je er zo drie liter bij optellen. Anders zou je misschien wel op 1 op 20 uitkomen…
De mijne is ook minder zuinig dan mijn vorige. Zit nu op 1 op 18 ongeveer, en mijn 207 (ook een 1.6hdi, maar wel 110pk) deed 1 op 22… Moet wel zeggen dat ik nog amper op 1000km zit, dus ik nog niet echt representatief…
Mijn verbruik is iets gedaald sinds de DS3 verlaagd is (werd nageleverd). Kan toeval zijn óf de inrijperiode. Momenteel is 4.3/100km de stand van zaken.
En toch nog steeds als eerste weg bij het stoplicht…
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Ik heb dit topic ook met stijgende verbazing gevolgd, hoe kan het dat de mijne meer diesel inneemt dan de andere DS3s. Ik rijd toch heel rustig, trek niet te snel op en laat de auto uitrollen ipv remmen.
Ik weet het inmiddels wel, mijn kruissnelheid ligt te hoog. Zet hem altijd vast op 126 (is ongeveer 122 km) en dan gebruikt de auto meer dan de 1 op 22. Zet je de auto vast op 110 (zal ongeveer 106 zijn) dan gebruikt ie maar 1 op 23 of nog zuinoger.
Dat is de truc om zuiniger te rijden.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Blijkbaar ben ik toch een scheurneus… de onze komt met moeite aan de 1:20
En dat terwijl ik 80% van de tijd de indicator volg om te schakelen.
Oke, ik rij op de snelweg meestal wat harder dan 120.
Maar ik vond mezelf redelijk rustig rijden….
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Ik heb er nu 4.000 km op zitten, en ik zit nu gemiddeld op 1 op 23, volgens de boordcomputer. Daar moet ik wel moeite voor doen, dus goed anticiperend rijden en niet teveel toeren maken. Als het rustig is en ik niet in de weg rijd, dan pruttel ik ook nog wel eens met 100 voort waar 120 is toegestaan. Bochten neem ik vlot, maar meer door minder te remmen dan door veel gas te geven. Airco staat 95% van de tijd uit.
Paar dingen die me opvallen:
55 op cruise control (in 4): ongeveer 1:35
105 op cruise control: ongeveer 1:25
125 op cruise control: ongeveer 1:20
150-160: ongeveer 1:13
Toerental en snelheid hebben dus grote invloed. Ik vind de motor heerlijk soepel, zit bij gelijkblijvende snelheid vaak onder de 1.500 toeren.
De boordcomputer is bij mij overigens te optimistisch. Als ik daadwerkelijk dat verbruik had dan hoefde ik pas veel later te tanken, ook gezien wat ik er de keer daarvoor bij het tanken in heb gegooid. Ik ga het nu voor een paar tanken eens met de hand bijhouden.
Ik schat dat ik nu even zuinig rijd als 15 jaar geleden met mijn AX diesel. De DS3 is wel comfortabeler en wat luxer uitgevoerd, dat
wel
Het start/stop vind ik heerlijk. Wat een weldadige stilte bij stoplichten!
Tja,
Ik rij minstens de toegestane snelheid (en meestal iets erboven)
Als de mijne 80km/h op de cruise doet met (automatische) airco vast wel aan, dan geeft de computer iets van 1:31 aan
Ga ik ietsje harder rijden, dan zakt dat mooie getal ineen.
Zo geeft ie bij 85km/h iets van 1:29 aan.
Bij 55 gaat ie van mij in zijn 5. Dan geeft de indicator dat aan.
Maar mij hoor je niet klagen. Enige nadeel t.o.v. de Peug is dat ik iets eerder moet tanken, omdat de tank kleiner is.
Er gaat dan wel minder in, maar dat gaat via een tankcard.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
M.v.R. schreef:Beste, ik rij een eHDI…ik kom echter niet beter dan 5.8 op de 100 km. Zeer betreurend als de fabriek 1 op 27.8 af geeft.
Met alle respect, het mag toch inmiddels wel bij iedereen bekend zijn dat fabrieksopgaven zelden gehaald worden? Ik zit na ruim 8000km nu op 1 op 19 met de eHDI. Zal wel niet zo heel zuinig zijn, maar ik weet dat mijn rijstijl daar mede schuldig aan is. Pittig optrekken, laat de auto lang niet altijd uitrollen, gebruik de start/stop niet (onzin) en rij op de snelweg waar het kan 150-160km/u. Dan vind ik 1 op 19 eigenlijk nog niet eens zo slecht
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
95gram zou dit karretje moeten uitspugen.
werkelijkheid zat rond de 140/150 gram.
En dan maken mensen zich druk om andere velgen. Ja ik ook hoor , maar ik zal er waarschijnlijk gewoon ashera’s onder gooien, of iets wat even goed smoelt.
Als ik 1:20 haal met normaal rijden haal, lees: niet als een oud wijf rijden. Dan ben ik tevreden