Met een vriend heb ik een discussie gehad over het volgende:
In mijn beleving moet je altijd voordat je op gas overschakelde, de carburateur leeg rijden. Volgens hem kun je gelijk overschakelen. Wie er gelijk heeft maakt niet zoveel uit, maar indien je de carb idd moet leegrijden, wat is de gedachte daarachter? Ik heb met de cx gelijk overgeschakeld en merk eigenlijk geen verschil.
Groet,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de carbu nog benzine bevat, zal het LPG zich gaan mengen met deze benzine. De motor gaat dan meestal slecht lopen. Injectie-auto’s hebben daar geen last van: Daarbij wordt de benzinestroom meteen gestopt bij het schakelen van benzine naar LPG.
Citroen!
Denk je dat het slechte lopen kwaad kan? Als de carb leeggereden is gaat de auto flink schokken. Lijkt mij niet best voor de aandrijving.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op twee brandstoffen te gelijk lopen, DAT is pas slecht!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vlak voor het leeg zijn schakel je op LPG. een en ander is afhankelijk vvan de looptijden. bepaalde lpg installaties doen er een eeuwigheid over op lpg te gaan lopen na inschakelen. wie weet is jouw cx zo’n voorbeeld. mijn ds slaat af als je meteen op lpg overgaat en je krijgt haar danniet meer aan. Op de snelweg rijd je dan ongeveer 30 als ze eindelijk pakt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een CX is de vlotterkamer vrij groot en duurt het wel ff. Maar zomaar overschakelen zou ik niet doen… eerst leegrijden dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Op twee brandstoffen te gelijk lopen, DAT is pas slecht!
Okee, het is slecht en ik neem dit aan. Maar (nu puur uit nieuwsgierigheid): Wat is er slecht aan?
Is er gedurende korte tijd een slechte verbranding? Slecht voor de zuigers/kleppen?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Slechte verbranding inderdaad.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij het mengsel korte tijd zo rijk dat het mogelijk de oliefilm van de cilinderwanden afspoelt. Extra slijtage dus..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De discussie met de vriend is gisteren heropent. Ook hij heeft op andere fora gezocht naar een antwoord.
Er zijn veel algemene antwoorden. Zoals: Het veroorzaakt slecht lopen en je moet eerst de carb leegrijden, slecht mengsel enz. Maar waarom het nu werkelijk slecht is, is niet helemaal duidelijk. De oliefilm wordt weggespoeld: De vriend (waar ik de discussie mee heb), had in het verleden een mazda 626. Hij schakelde rechtstreeks over van benzine naar gas. Geen tussenstand. Heeft zo 190K met de auto gereden en gehandeld. Hij zou dus graag (onderbouwt) weten waarom het slecht zou zijn. Ik kan me zijn reactie wel enigzins voorstellen als je 190K op deze wijze rijdt. Wat gebeurt er bv als je de knop gelijk omzet van benzine naar gas? Waarom spoelt het de oliefilm weg? Vanwege te rijk mengsel? Wie kan enige technische uitleg/onderbouwing geven?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Eigenlijk staat dat hierboven toch al? Een te rijk mengsel bevat teveel benzine ten opzichte van de delen lucht, ergo het is veel natter dus zal het de oliefilm wegspoelen. Daarbij krijg je door de menging van die twee brandstoffen een niet te controleren verbranding die dus bijvoorbeeld veel te heet kan zijn, of op het verkeerde moment, waardoor kleppen en zittingen, maar ook bougies telkens een opdoffer krijgen. Zo zijn er vast nog wel wat dingen te verzinnen zonder dat je een echte techneut moet zijn. Natuurlijk kan het best zijn dat iemand desondanks 190000 km probleemloos op die manier heeft gereden, maar hoevaak heeft ie op al die tijd ook overgeschakeld? Als je tijdig gas tankt, dan rijd je maar heel mondjesmaat op benzine, rijdt je je tank altijd leeg, dan heb je misschien wel iedere 400 km prijs. Al met al lijkt het me dus een vrij academische discussie, waarbij het volgen van de juiste procedure weliswaar beter is voor de techniek, maar erg moeilijk in de praktijk aan te tonen zal zijn. Mocht je dat al willen natuurlijk, want wie wil er nu opzettelijk motorschade uitlokken?
graddus schreef:Natuurlijk kan het best zijn dat iemand desondanks 190000 km probleemloos op die manier heeft gereden, maar hoevaak heeft ie op al die tijd ook overgeschakeld? Als je tijdig gas tankt, dan rijd je maar heel mondjesmaat op benzine, rijdt je je tank altijd leeg, dan heb je misschien wel iedere 400 km prijs.
Daar heb ik met hem over gesproken: Hij schakelde elke dag over. Omdat starten op benzine beter ging dan op gas. En zo doe ik dat ook met de cx. Dan wordt het beeld wel anders.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan nog is er een groot verschil per installatie. Bij mijn CX GTi is er geen tussenstand, omdat de benzine-injectoren constant onder benzinedruk staan (alleen niet worden aangestuurd indien op lpg). Dat kan bij die 626 ook wel zo geweest zijn, of was dat een carburateur? Kortom er zijn zoveel verschillende soorten gasinstallaties en nog veel meer automodellen met al hun verschillende motoren dat deze vraag nooit honderd procent kan worden beantwoord. Eenvoudig gesteld moet je voorkomen dat een auto op twee brandstoffen tegelijk loopt. Heb je een carburateur met een grote vlotterkamer en een lange slang van de pomp naar de carburateur, dan zal het lang duren voor het hele traject leeg gedraaid is. Heb je een injectie, dan is er meteen benzine. En daarbij zijn er natuurlijk nog tussenvormen. Maar het principe is simpel, als je een schakelaar hebt met een tussenstand, dan is deze bedoeld om de benzine-aanvoer leeg te rijden alvorens over te schakelen op gas. De redenen daarvoor zijn al genoemd. Draait elke motor in puin waarbij dit niet gebeurd? Nee natuurlijk niet, maar dit is de theorie.