Schokdemper lekkage en versleten remsysteem?
RickvR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 24 januari 2011 01:20 PM

Goedemiddag,

Allereerst zal ik me even voorstellen.
Ik ben Rick en heb al eerder dit forum bezocht alleen was ik nog nooit lid.
Ik rij een Saxo VTS van eind 98 en vind het echt een top autotje.

Nu heb ik een probleem,
Mijn auto is vorig jaar mei gekeurd en daar werd aangegeven dat ik zichtbare slijtage had aan mechanishe delen van het remsysteem.
Nu moest ik laatts remmen voor een bocht en hoorde ik een hard (tokkend,kloppend)geluid en begon mijn auto er licht van te trillen. Ik dacht gelijk dat er wat onder mijn auto vandaan viel maar dat was niet het geval. Ook mijn handrem gat nu vrij eenvoudig omhoog. Nu mijn vraag:
Heeft dit iets met de remblokken/schijven te maken?

Verder stond er op het lijstje dat een schokdemper lekkage vertoont ik denk rechts achter want,
Ik heb er tijdens het rijden geen last van maar als ik dat weg wil rijden hoor ik een tok en voel ik die ook. Vervolgens kan ik dan wegrijden en heb ik er geen last meer van.
Simpel voorbeeld even de koppeling op laten komen, dan gaat hij niet zo snel weg als normaal omdat hij ff blijft hangen door die( denk ik) schokdemper.

Alvast bedankt en bedankt voor het lezen van dit verhaal

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 24 januari 2011 08:36 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is je remvoering los gekomen van de remschoen (trommelrem achter), dit komt vaker voor bij een wat oudere saxo.
De remvoering zit vastgelijmd op de remschoen en de lijmverbinding wil wel eens bezwijken door een remvloeistoflekkage van de wielremcylinder of soms gewoon door ouderdom of roest.
Je handrem kan ineens anders aanvoelen, het rempedaal kan ineens even wat verder wegzakken, het kan vreemde geluiden geven en het wiel heeft soms de neiging om te blokkeren of zwaar te lopen bij wegrijden.
Soms gaat bij achteruitrijden de hele kont van de auto omhoog!
Er zit vaak niets anders op dan de gehele remset achter te vervangen (remschoenen en cylinders).
Ik zou er liever maar niet te veel meer mee rijden, het wiel kan compleet vastslaan, best wel gevaarlijk.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 24 januari 2011 08:44 PM
  [ # 2 ]

trillen bij remmen: Vermoedelijk zijn de remschijven voor krom.

Die tok die je hoort zijn volgens mij de schokdempers niet maar de achterrem die even blijft hangen.

Ik adviseer om langs de remmenboer te gaan om een professionele beoordeling te verkrijgen.

Remmen voor (schijven en remblokken) en remvloeistof (dot 5.1) wissel kost ongeveer 180 eur bij een universele garage (BE)
(brembo schijven en ferodo remblokken en remvloeistof zijn gebruikt)

Profiel  
 
RickvR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 24 januari 2011 08:49 PM
  [ # 3 ]

Ik heb hem vanmiddag per direct naar de garage gebracht.
Ben benieuwt wat die te melden heeft het komt in ieder geval weer goed.
Dit was niet een klusje wat ik zelf even op kon lossen
Bedankt voor jullie advies Smile

Profiel  
 
Petros81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 20-01-2011

Gepost: 24 januari 2011 10:48 PM
  [ # 4 ]

Ben benieuwd naar de uitkomst.
Wil je hier op het forum laten weten wat de oorzaak was en wat er aan is gedaan, en nog mooier de kosten er bij!

Ben zeer benieuwd!

Profiel  
 
RickvR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 28 januari 2011 06:45 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

Ik kom nu net terug van de garage.
Het schijnt dat de achter remschoenen helemaal niet best meer waren.
Ook met de remcilinders was het niet best gesteld.
Uiteindelijk was ik 145 euro kwijt. Dat viel alles mee
Het volgende puntje waar hij mee aankwam baatte mij iets meer zorgen.
Ik heb nog een reparatie van 4 a 500 euro voor de boeg.
Beide schokdempers achter vervangen en mijn wielkasten moeten voor een groot gedeelte dicht gelast worden. Allemaal niet fijn om nu achter te komen.
Maar goed ik kan er weer even mee rijden.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 30 januari 2011 06:47 PM
  [ # 6 ]

roest in wielkasten voor? Dit lijkt me snel.  Kan je hiervan een foto(‘s) plaatsen?
Over de schokdempers hoe heeft men dit vastgesteld. Op een trilplaat of visueel. Deze meetmethode met de trilplaat is bij saxo’s niet betrouwbaar weet ik van ondervinding met de Belgische controle 3 metingen op een sax achtereen en 3 verschillende waarden. LOL ook al gehad dat na 1jaar verschil met een kleine 12000 km later de schokdempers achter 10% in dempingskracht gestegen zijn. (van 15%la 16%ra naar 25%la 20%ra)

Profiel  
 
RickvR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 30 januari 2011 07:11 PM
  [ # 7 ]

Ik heb gekeken,
Maar het zat achterin mijn wielkasten
Ik vond het erg meevallen
Ik blijf er nog wel even mee rijden zo
Geen last ergens van…
Begin mei wordt hij weer gekeurd

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 02 februari 2011 05:55 PM
  [ # 8 ]

roest komt veel voor in de wielkasten, paar keer gezien dat je met vinger de bank kon aanraken.
ik heb nog 2 originele schokdempers liggen die je voor een zacht prijsje kan overnemen, aangezien ik toch op eibach rij

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 februari 2011 06:21 PM
  [ # 9 ]

Roest in de wielkasten bij een saxo? Ik heb ‘t nog nooit gezien hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 03 februari 2011 12:12 PM
  [ # 10 ]

Ik heb er denk ik in mijn korte monteurs carriere een stuk of 8 a 9 dichtgelast.
Allemaal op dezelfde plek

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 03 februari 2011 09:57 PM
  [ # 11 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook