Ik heb een CX 2.0 TRE, die groot is geworden in Zuid Frankrijk met als gevolg een motorkap en dak die dof is en last heeft van sunburst en blaasjes onder de vernislaag. De kleur is gris espadon. Ik wil de auto opnieuw laten spuiten. Wie weet een goed en betaalbaar adres in het Noorden van het land?
Ivm de kosten wil ik mogelijk een deel zelf doen. Ik heb begrepen dat de door sunburst aangetastedelen (motorkap en dak) helemaal blank moeten worden geschuurd en vervolgens dat er een primer opgespoten moet worden die op zijn beurt ook weer geschuurd moet worden waarna de auto afgespoten kan worden. De andere delen dienen alleen goed geschuurd te worden en afgespoten dacht ik te hebben begrepen. Iemand ervaring hierin en ev tips?
Kan de lak van tegenwoordig gebruikt worden op een lak van vroeger (‘83), die er nu opzit of verdraagt dat elkaar niet?
Graag reactie, mvg Rien

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Kijk misschien eens in het draadje van Monsieur Grat. Dan weet je hoe het kaal maken wél moet, maar hoe het spuiten níet moet. No offence @Monsieur Grat, maar dan heb je misschien alvast een idee.
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb een zeer goede ervaring met dit bedrijf;
Autoherstel Mid-FrieslandAutoherstel
Bordego 3
8495 NS Aldeboarn
0566 631721
Succes!
de ervaringen van monsieur grat heb ik niet kunnen vinden, waar staan die?
Het bedrijf in friesland pakt het wel heel grondig aan; voor en achterraam moeten eruit, bumpers moeten eraf evenals de strips en deuren gaan er ook eruit. Vervolgens worden roest en deuken aangepast, dan gaat geloof ik de hele ratteplan kaal, dan epoxy spuitlaag erover heen, schuren, dan primer erop , weer schuren en dan afspuiten. Kosten 3000 euro…..
Ik hoef geen auto in showroom conditie (en wil ook geen 3000 euro uitgeven), wel een wat mooier glimmender en egaler gekleurd geheel, waar ook best een stofje in terug te vinden mag zijn.
Wie heeft evaring met zelf doen van zo’n klus? Is als eerste laag een roestwerende primer/menie ook nog een optie? Kun je de ramen ook goed afplakken ? En de strips aan de zijkant en op de liggende delen van de deuren; ik wil ze eraf halen en ze daarna met goede kit er weer op zetten, me als grote voordeel dat er geen vocht en roest meer onder kan komen. Iemand hier ervaringen mee? Hoe haal ik de strips fatsoenlijk af en hoe zet ik er weer op?
Ik hoor het graag

Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je de ramen en bumpers erop laat zitten word het niks.
Als je een auto van formaat CX wil laten spuiten ben je dat bedrag minimaal kwijt.
Voor minder kan uiteraard altijd maar de vraag is of dat verstandig is. Je gaat je eraan ergeren en je krijgt spijt dat je het niet goed gedaan hebt.
Mijn idee, door sparen en goed laten doen.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
r.zijlstra schreef:...Het bedrijf in friesland pakt het wel heel grondig aan; voor en achterraam moeten eruit, bumpers moeten eraf evenals de strips en deuren gaan er ook eruit. Vervolgens worden roest en deuken aangepast, dan gaat geloof ik de hele ratteplan kaal, dan epoxy spuitlaag erover heen, schuren, dan primer erop , weer schuren en dan afspuiten. Kosten 3000 euro…..
Geloof mij, dat is dus goed en betaalbaar. Maar het kan natuurlijk ook slechter en beter betaalbaar, en dat dan weer in diverse gradaties, met als dieptepunt het Grat-verhaal… (echt, jhe mist er niets aan!)
Kijk eens op marktplaats, daar staat ook een advertentie van een of andere hobby-schuur van een stel gepensioneerde vaklui die bij wijze van tijdverdrijf voor weinag auto’s spuiten.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
klink als een goede aanpak daar in Friesland anders wordt het maar weer van dat prutswerk.
Als je onvoldoende budget heb doe dan alleen de verschoten motorkap en dak ziet het er voor het oog waarschijnlijk wel goed uit. Als je het anders doet zal roest e.d. vrij snel terug gaan komen en je blijft zien dat het niet goed gebeurd is zoals hierboven beschreven.
Die strips is trouwens een K^$@@ klus om enigsinds recht eraf en daarna weer erop te krijgen, meestal zitten ze met een soort dubbelzijdigtape spul wat er lastig afgaat, evt fohn erop en dan voorzichtig te werk gaan en de kunnen ook nog met een soort plastic kruisjes vast zitten.
Het topic van Monsieur Grat zie hier voor alle verf ellende link
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
patje74 schreef:r.zijlstra schreef:Kijk eens op marktplaats, daar staat ook een advertentie van een of andere hobby-schuur van een stel gepensioneerde vaklui die bij wijze van tijdverdrijf voor weinag auto’s spuiten.
Maar is dat wel netjes of heb je daar geen ervaring mee? Of is dat voor weinig geld en voor weinig kwaliteit?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het is geen CX, maar een GS:
Zelf gespoten. Wel ruiten en deuren eruit gehad.
Zie ook deze link voor extra foto’s
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En ik heb ‘m gezien. Misschien niet ‘showroom’(alhoewel - citroen). Maar zeker meer dan acceptabel, zeker voor dagelijks gebruik.