“Jutterende” ZX
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 januari 2011 06:38 PM

Vorig jaar al eens gehad, toen met schoonmaken en opnieuw inspuiten van diverse stekkerverbindingen even verholpen:

onze ZX 1.4i heeft koud problemen.
Het stationair toerental vliegt op-en-neer tussen 1500-2500 tpm, een ontzettend rare gewaarwording.
Kom je aanrijden op een verkeerslicht en laat je gas los, dan versnelt de motor uit zichzelf totdat je met ingetrapte koppeling ineens 2500 tpm draait.
Wurg je de motor vervolgens af, dan valt het toerental weer terug naar 1200-1500 tpm.
Gevaarlijk ook, want op het moment dat je af wilt remmen geeft het ding uit zichzelf gas, om vervolgens stationair te staan jutteren/ pendelen alsof je een racemotor aan het opwarmen bent…
Eenmaal warm is het toerental keurig 800-900 tpm en reageert de motor netjes.
Toch de gaskleppotentiometer?
Help?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 29 januari 2011 07:57 PM
  [ # 1 ]

Bij een defecte gaskleppotentiometer gaat het motordiagnoselampje branden op het dashboard.
Wanneer het lampje gewoon uit blijft is het waarschijnlijk een stroef werkende stappenmotor.
Ook is het mogelijk dat de accu matig/slecht is waardoor de accuspanning bij starten erg terugloopt en de computer even door de spanningsval helemaal de weg kwijt is en de motor tijdelijk niet goed meer kan afregelen!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 januari 2011 06:44 PM
  [ # 2 ]

Iemand nog meer/andere ideëen?..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 03 februari 2011 10:57 PM
  [ # 3 ]

overduidelijk de stappen motor cheese

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 04 februari 2011 12:08 AM
  [ # 4 ]

De stappenmotor helemaal schoonmaken met remmenreiniger oid, daarna inspuiten met WD40.
De minpool van de accu er even een minuutje af en weer proberen.

Succes

Emiel

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 07 februari 2011 06:19 PM
  [ # 5 ]

Check ook je mapsensor eens als het de stappenmotor niet is (maar dat zal ‘em wel zijn hoor)

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Leon8364
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 08-02-2011

- ZX break 1.6i image
Gepost: 08 februari 2011 11:08 PM
  [ # 6 ]

ik heb hetzelfde probleem gehad met een xantia 2.0i. navraag bij een bevriende kennis bij citroen bevestigde dat dit voor 99% de stappenmotor betrof. hij adviseerde deze schoon te maken en in te smeren met een beetje remolie. WD40 kan ook, alleen zou je dit vaker moeten herhalen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook