Hallo iedereen,
laat ik me even voorstellen.. Ben nieuw op dit forum omdat ik een prangende vraag heb ivm mijn geliefde autootje. Ik ben een studente van 20 jaar, en hoop op dit forum het antwoord te vinden.
Mijn probleem is het volgende:
Ik heb een Saxo 1.1i Benzine, BJ 96 en sinds enkele weken doet het servostuur het soms niet. De problemen zijn eigenlijk begonnen toen het koude zijn intrede heeft gemaakt. Eerst waren er dagen dat ik totaal geen servo had, maar nu is het zover gekomen dat ik, wanneer ik mijn auto start, geen servo heb en binnen de minuut voel ik dat hij toch opspringt.. Het is soms echter een kwestie van uit het parkeervak rijden en dan voel ik alweer dat hij is opgesprongen.
Familie van me is garagist, en hij denkt aan ofwel de servopomp ofwel een nieuwe relais. Binnenkort gaan we nu proberen om een nieuwe relais te steken, omdat dit toch de goedkoopste oplossing is om mee te beginnen. Iemand gelijkaardig probleem meegemaakt? Zou graag weten wat de eventuele oorzaak kan zijn.
Alvast HEEL erg bedankt!
Welkom op het forum
Kijk eens in dit topic, daar vind je vast wel wat antwoorden op je vragen.
Ik heb een zelfde probleem.
De garage heeft daarop het kontaktslot vervangen.
Maar zo nu en dan wil de pomp ‘s ochtends niet aangaan.
Even het kontakt uit en opnieuw starten lost het probleem op en de pomp blijft dan ook verder aan de gang.
Ook als ik later op de dag de motor opnieuw start,
Is dat mogelijk een probleem met het relais ?
Hedft het vervangen van het relais geholpen ?
De pomp is electrisch aangedreven, als de bekrachtiging het niet doet kan dit liggen aan het contactslot of zekering, dan doen de kachelventilator en achterruitverwarming het ook niet, als deze het wel doen kan het aan het relais liggen, dat is goedkoop een nieuwe proberen, maar het kunnen ook de koolborstels van de electromotor zijn die de pomp aandrijft, deze zitten in een schachtje met een veertje dat ze tegen de sleepcontacten op de as aandrukt, het slijpsel van de koolborstels hoopt op in de schacht waardoor deze zwaar gaan en te zacht tegen het sleepcontact aandrukken, koolborstels eruit, schacht schoonblazen, koolborstels er weer in en klaar of meteen nieuwe monteren als ze versleten zijn.
Let op, dit verhaal heb ik ook maar “gehoord"van een ander, bij mijn moeders saxo(1.1 van 2000) doet de bekrachtiging t ook niet, ik ga daar morgen(vrijdag) naar kijken,daarna post ik wat de bevindingen waren. Gr. Wim.
Nou,afgelopen dinsdag het contactslot van de saxo vervangen 180,- euro.
Na veel gezoek op internet blijkt dus dat er twee soorten zijn, op veel onderdelensites krijg
je na invoeren van het kenteken(2000)toch steeds het contactslot van het vorige type te zien
die kost maar 89,- maar je moet dus de duurdere hebben!!
Na wat onderzoek aan het wagentje bleek dus in de zekeringkast wat gerommeld te zijn om het
stukkende contactslot te omzeilen, en de kachelfan en de achterruitverwarming deden het dus ook niet
en dan is het dus wel zeker het contactslot. Dus zonder verder onderzoek en meten een nieuw slot besteld en erin gezet
en de bekrachtiging(na me moeder een maand! zonder te laten rijden)doet het weer.
Gr. Wim.