Hallo
ik zit in dubio. ik wil een nieuwe wagen aanschaffen, maar twijfel sterk.
ik rij nu met een C4 berline 1.6HDI 110 pk en die rijdt erg lekker. Om nu een C5 tourer met de opvolger van die 1.6HDI motor te nemen, wil ik niet over één nacht ijs gaan.
Het grote gewicht van de C5 lijkt me toch wel een klus voor de 1.6HDI. Ik ben bang veel te veel rijcomfort in te leveren tov mijn c4…
Wat is jullie ervaring?
Wat denken jullie van de 1.6 e-HDI?? een aanrader? Hoe goed is die gerobotiseerde 5 bak?
Rijdt die beter dan de 1.6HDI?
alvast bedankt voor de reacties…
of toch beter de 2.0 HDI… met zijn 155 gram co2 wel niet meer zo interessant.
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
E-HDI is een nieuwe motor! Ik zou eerst eens een paar jaar wachten tot de kinderziektes eruit zijn!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
ik zou zeggen probeer eens een proefrit te maken met een tourer 1.6 hdi…
ik vind de 1.6 hdi zeker niet te slap voor de C5, natuurlijk is dat iets persoonlijks..
maar ik ben er tevreden over..
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2cvMaarten schreef:E-HDI is een nieuwe motor! Ik zou eerst eens een paar jaar wachten tot de kinderziektes eruit zijn!
Onzin, het is gewoon een op punten aangepaste bestaan de 1.6 Hdi. En dat is een prima blok!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
natuurlijk ken ik de robotbak niet…
maar als ik zo eens in het C4P draadje lees.. zou mijn persoonlijke voorkeur gewoon voor de handbak zijn..
als ik de schaarse tests lees over de e-hdi, dan denk ik dat ik de handbak ook zou prefereren. ik ben er nogal aan verknocht om zelf te schakelen. Maar langzamerhand begint het gevoel, in vele files, dat een automaat erg welkom zou zijn.
nu goed, voorlopig denk ik in termen van een conventionele diesel met handbak. spijtig dat er geen 6 versnellingen zijn op de 1.6hdi.
ik zal zeker eens een proefrit maken met een 1.6hdi. als me dat aanstaat, zal ik niet verder zoeken.
maar ondertussen ook de nieuwe volkswagen passat doorgelicht en gezien dat die met een gelijkaardige motor en 105pk/77kw veel meer gepresteerd krijgt dan de c5.
terwijl de c5 er 13.4sec over doet naar 100km/h, doet de passat er 12.5 sec over. heeft maar 116 gram co2 terwijl de c5 er 129 heeft. bovendien zijn ze even zwaar (maar heeft de passat meer laadruimte).
ik begin te denken dat ze bij citroen wel met de handen in het haar moeten zitten met zulke prestaties bij de concurrent.
begrijp me goed, ik ben citrofiel tegen wil en dank (door gegeven met de paplepel), maar ook door weer en wind. maar toch ben ik sterk aan het twijfelen.
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
waterman schreef:2cvMaarten schreef:E-HDI is een nieuwe motor! Ik zou eerst eens een paar jaar wachten tot de kinderziektes eruit zijn!
Onzin, het is gewoon een op punten aangepaste bestaan de 1.6 Hdi. En dat is een prima blok!
De basis is ook goed, ik heb zelf ook een 1.6 HDI, maar het e (start-stop) gebeuren dat is wel degelijk nieuw op dit blok.
Bij de C-dealer waren ze zelfs terughoudend over deze technologie.
En ik ben er van overtuig dat als je het voor het belasting voordeel doet dat ook dit ooit zal stoppen! De schatkist zaltoch weer gevuld moeten worden, maar dat is een ander verhaal
Robotbak daar heb ik zelf geen ervaring mee, maak er gewoon eens een proefrit mee en kijk dan hoe hij bevalt!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
wat betreft die passat…
papier is geduldig…
citroen is meestal voorzichtiger met hun cijfertjes op papier…
men zou eens een meervoudige testkamp moeten organiseren tussen een aantal concurrenten en de C5. De tests bestaan wel, maar niet met de nieuwe euro 5 motoren van citroen.
zou al een beter beeld geven. cijfertjes zeggen ook niet alles.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Het is wel jammer dat Citroen er blijkbaar niet in geslaagd is een C5 in de 20% bijtellings-categorie onder te brengen. Peugeot lukt dat wel nl. met dezelfde motoren.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
tja, hoeveel c5=en met FAP rijden niet rond in nederland waarvan de RDW gegevens aangeven dat ze geen FAP hebben…
denk dat Citroen NL eens wat meer met juiste cijfertjes moet komen…
voorlopig denk ik nu aan een 2.0 HDI 136pk. is niet zoveel verschil met een 1.6 hDI in kostprijs.
tenminste als je ongeveer de zelfde opties neemt.
maar: ik zie dat op de site van citroen, en op andere site ook, de c02 waarde op 155gr gewaardeerd wordt. bij het configureren van een C via de site krijg je achteraf een oplijsting van de config. nu blijkt dat daar de waarde op 143gr staat…
zou het kunnen dat die 155gr nog een oude waardering is, en dat het eigenlijk 143gr moet zijn?
is de hydractieve vering de moeite waard?
in mijn xm had ik de voorloper ervan, was wel leuk en zacht. maar ik meen dat de afstelling veel verhard is met de tijd en dus zeer nauw aanleunt met de conventionele metalen vering.
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hydractief is fenomenaal!
Kort, maar krachtig…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ik ben gisteren tot bij de garage geweest en heb een offerte laten opmaken voor een c5 tourer 2.0 HDI 160 pk.
die viel reuze mee.
maar: ik wou eigenlijk een prijs op de 135pk versie. blijkt nu, volgens de tabellen van de verkoper dat de co2 waarden van de 160pk veel gunstiger zijn dan die van de 135pk:
- 160pk: 133 gram
- 135pk: 143 gram
bovendien verschillen de modellen maar 800 euro in prijs… alleen de verzekering zou wel eens flink kunnen tegenvallen bij de 160pk.
bovendien had de verkoper ook nog een brochure waarin nog andere co2 waarden vermeld worden.
hij wist me te vertellen dat dit geen B0 modellen waren, maar de voorlopers. Blijkbaar zijn ze heel hard bezig met de motoren op punt te zetten.
nu zie ik dat de motor van de 160pk een B1 zou zijn ipv de B0… blijkbaar nog een nieuwere versie? wie zal het zeggen…