1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olie type
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 30 januari 2011 06:20 PM

Wat is voor een turbo2, motor type M25/666 de beste motor olie? Moet dit volledig synthetische olie zijn vanwege de hoge temp. van de olie?
De turbo van een CX is voorzien van glijlagers in plaat van kogellagers. Er schijnt een vervanger te zijn met kogellagers, is dit een verbetering? heeft iemand hier ervaring mee?

Jan

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 30 januari 2011 07:52 PM
  [ # 1 ]

hier is in het verleden al uitgebreid over gediscussieerd. Ik zou zeggen, zoek het op dmv de zoekfunctie.

succes

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 januari 2011 09:19 PM
  [ # 2 ]

Evan heeft gelijk, er is veel te vinden, alleen beetje zoeken.

wat ook leuk is, is een eigen draadje over je voiture. dan weten we iets van jou en je auto, en een fotootje doet ‘t altijd goed. nu moeten we maar aannemen dat je in een CX rijdt, mogelijk een T2…..?  in je draadje kan je ook veel kwijt, en vragen stellen Wink

met zwevende groet !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 30 januari 2011 11:00 PM
  [ # 3 ]

Een tirbo op kogellagers? Lijkt me sterk: Toerentallen van een turbo zijn veel te hoog voor wentellagers…

Citroen!

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 30 januari 2011 11:32 PM
  [ # 4 ]

Ik heb inderdaad een CX turbo van 1989, km is 128000, de kleur is EYY gris meteor. Deze heb ik al 6 jaar in mijn bezit en is van voor tot achter onderhanden genomen. Hier een opsomming wat er tot nu toe aan gedaan is:
Uitlaat compleet
Rechter motorsteun
Achter draagarmlagers vervangen, tevens vet nippels geplaatst
Vet nippels op de voor draagarmlagers geplaatst
Motor pakkingen en keerringen vervangen
Wagen helemaal kaal gemaakt en een antieroest behandeling gegeven, was nog niet gedaan (was de reden waarom ik hem gekocht had, geen roest).
Cruse Control ingebouwd
Rechter tripoid hoes vervangen.
Foto´s volgen

Jan

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 30 januari 2011 11:38 PM
  [ # 5 ]

Jan, dat lijkt me een bijzonder mooie auto! HOpelijk vind je de draadjes betreffende de juiste olie.
Vetnippels op de voorste draagarmlagers, daar heb ik op dit forum nog nooit iets over gelezen.
In elk geval lijkt me dat een goed idee, net als op de achterste draagarmlagers natuurlijk.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 30 januari 2011 11:45 PM
  [ # 6 ]

in mijn ouderhoudsboekje staat 15w50 voor de turbo te vinden bij gamma in de juiste specificatie. Anders moeilijk te vinden 15w40 zal ook wel gaan maar ik probeer toch de juiste viscositeit te vinden dat wordt niet voor niets opgeschreven. Ik zou als je niet een totale revisie hebt gedaan van de motor verder op halfsntheet of minerale verder blijven rijden. geen volsyntheet, ik vermoed dat er niet veel km mee worden gereden dus best is dat ieder jaar gewoon oliewissel te doen.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 30 januari 2011 11:52 PM
  [ # 7 ]
DriverD schreef:

Een tirbo op kogellagers? Lijkt me sterk: Toerentallen van een turbo zijn veel te hoog voor wentellagers…

Zie hier.
Wat olie betreft, ik rijd met mijn turbo met castrol edge 10W60 rond. Dik tevreden ermee. Dat is trouwens een volsyntheet.

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 januari 2011 12:00 AM
  [ # 8 ]

Waar staat in dat tech doc te lezen dat er een KOGEL lager in die turbo zit? Ik zie het niet namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 januari 2011 12:05 AM
  [ # 9 ]

Lijkt me geen wijze keuze:
“Door lagerfabrikanten worden de voordelen van wentellagers sterk onder de aandacht gebracht. Die voordelen zijn er ook, maar het is niet zo dat wentellagers onder alle omstandigheden het meest aantrekkelijk zijn. Er zijn vele toepassingen waarbij glijlagers de voorkeur genieten.

Een voorbeeld van een toepassing waar glijlagers de voorkeur hebben boven wentellagers vormen lagers van verbrandingsmotoren. Wentellagers zijn niet bestand tegen de daar optredende stotende belasting en zijn evenmin in staat de bij dergelijke toepassingen met de oliestroom meegevoerde slijtagedeeltjes in te bedden.”

Einde citaat.

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 januari 2011 01:06 AM
  [ # 10 ]

Stotende belasting in een turbo?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 31 januari 2011 02:16 AM
  [ # 11 ]

Er staat bovenaan de pagina, linkerkant dat het een ball bearing turbo is. Voor zover het mij bekend is zijn ongeveer alle Garrett, Turbonetics e.a. turbo’s kogelgelagerd in die grootte (en duurdere prijsklasse). Daarnaast zie ik ook niet echt hoe er een stotende belasting optreedt in een turbo?

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 januari 2011 09:57 AM
  [ # 12 ]

Ik denk dat de toerentallen en de meegevoerde slijtagedeeltjes hier belangrijker zijn dan de stotende belasting….

Citroen!

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 31 januari 2011 10:32 AM
  [ # 13 ]

Maar alsnog gaat bij mijn linkje voor zover ik het kan ontdekken om een ball bearing (kogellager) turbo en is het ook bij lange na niet de enige. Het verhaal erbij is dat die turbo’s sneller opspinnen (op toeren komen) dan een turbo met een journal bearing (glijlager).

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 januari 2011 10:44 AM
  [ # 14 ]

Maar alsnog kom ik regelmatig bij Mistubishi Turbo’s in de fabriek in Almere, alwaar ze turbo’s maken voor zo’n beetje de gehele Europese auto-industrie en daar hebben ze toch echt glijlagers.

Citroen!

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 31 januari 2011 11:10 AM
  [ # 15 ]

Ik zeg ook niet dat die niet meer worden gebruikt. Beide types lagering worden gebruikt, de eerste vraag was of er überhaupt kogelgelagerde turbo’s bestonden dacht ik.

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook