jantje1948 schreef:Ik heb 2 van die pirelli’s in de schuur liggen. De xwx-en voor zijn bijna op. Wat is het beste? De nog behoorlijk van profiel voorziene xwx-en achter daar laten en de pirelli’s voor of andersom?
Ik zou het enger vinden last van aquaplanning te krijgen met de voorwielen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De voorwielen voel je vaak, achter voel je het pas als het te laat is.
Bovendien, aquaplaning komt zelden tot nooit voor. De omstandigheden zijn vaak al zo slecht dat je toch je snelheid al aan moet passen.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:En de prijs van XWX’s gaat maar omhoog
Misschien moet je gewoon ff goed zoeken?
Hier kosten ze maar 362 euro:
http://www.topbanden.com/goedkope-banden/banden-michelin-xwx-205-70-r15-klassieker-p46611.html
En bij onze Engelse vrienden van Longstone betaal je slechts 269 pond per stuk:
http://www.longstonetyres.co.uk/page/michelin-xwx
Kortom: paniek om niets
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:De voorwielen voel je vaak, achter voel je het pas als het te laat is.
Bovendien, aquaplaning komt zelden tot nooit voor.
Ooit ‘ns de bocht uitgevlogen, eerst gingen de voorwielen en daarna de achterwielen.
De stelling dat aquaplanning zelden voirkomt, is op mij niet van toepassing. Dat gebeurt me regelnatig met slecht weer bij overgang van wegdek en bij afgetrapt wegdek. Voor mij tzt dus geen XWX-en.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rijstijl aanpassen Robin!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:
Ooit ‘ns de bocht uitgevlogen, eerst gingen de voorwielen en daarna de achterwielen.
Dat is dus precies goed, als eerst je achterwielen hadden gegaan had het wel eens veel vervelender kunnen aflopen. Op je voorwielen kan je nog iets opvangen, achter is een ander verhaal.
, was destijds toch al een regelrecht geval vangrail…. Bij een voorwielaandrijver zou ik het liefst op de voorwielen de meeste grip hebben zodat die niet uitbreken, zeker bij een SM. Jan z’n optie snijdt hout, maar is oh zo veel minder leuk
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je op de voorwielen de meeste grip heb vergroot je de kans op uitbreken juist.
Je kan er alleen de grens van onderstuur verleggen, maar ook niet mee voorkomen.
Je wilt met een voorwielaandrijven, en dan zeker met een SM ten allen tijde voorkomen dat je achterkant eerder wegbreekt dan de voorkant, want als dat gebeurt sta je voordat je het weet linksom of rechtsom gedraaid, en daar kunnen zelfs de meest ervaren rijders vrijwel niets aan beginnen. Ik heb met m’n SM inderdaad eens een schuiver op sneeuw gemaakt waarbij de achterzijde uitbrak, je hebt geen enkele kans om dan nog wat recht te breien, je staat dwars voor je het weet, en als je geluk hebt raak je niets. (kosstte me een voorbumper en een koplampglas, de rest kon ik nog recht zetten).
Van daar de aanbeveling om altijd de beste banden achter te hebben bij een voorwielaandrijver, met een achterwielaandrijving heb je meer mogelijkheden om bij te sturen, dan ligt het dus anders.
Nu mag je dat wel wat ruimer nemen, want bijvoorbeeld de aquaplaning eigenschappen van banden lopen tussen 8 en 4 mm profiel nauwelijks terug, maar daarna kun je het wel merken.
To err is human, not to err is divine.
Dat had ik niet verwacht dat je merkt dat de RR wielen minder stijf zijn, waren het niet de banden die je voelde?
Succes met de verkoop !
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat ga je dan doen? De alu reproducties eronder zetten?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet ook zeker dat het de banden zijn en niet de velgen. 8k vind ik achterlijk veel geld. Enne ... krijg jij commissie van Ferrie of zo? Je zit em wel heel erg op te hemelen… Haal je arm eens uit z’n…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Banden: Michelin Primacy 205/65-15 in 94V, die met het asymetrische patroon. RR’s uit de 2e serie ( begin jaren 90 , met velgrand).
En ja, die banden zijn minder “strak” dan een XWX, gemaakt voor grote limousines met comfort en goede wegligging, maar al bij de introductie van de RR’s was het duidelijk dat ze meer “flexen” onder belasting, de rallyrijders vonden de wegligging en besturing heel erg goed, maar merkten al op dat ze minder strak reden, maar als je de Rally du Maroc rijdt op een gravel ondergrond dan os dat geen probleem. Als je zo’n RR in de hand pakt en hard op de binnenrim duwt dan merkt je al dat die iets meegeeft, hoe weinig ook, hoef je bij een stalen velg niet te proberen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! ik had Energy’s eronder en nu XWXen. Wat een verschil!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Citroensmgz schreef:Als je zo’n RR in de hand pakt en hard op de binnenrim duwt dan merkt je al dat die iets meegeeft, hoe weinig ook, hoef je bij een stalen velg niet te proberen.
Maar een band geeft 100 keer zo veel mee. Ik geloof er niks van dat je specifiek deze stijfheid kan onderscheiden tijdens het rijden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi