Helder is mijns inziens dat uit de discussie hier is op te maken dat Yuri en Joris grote voorstanders zijn van de XWX banden, niks meer en niks minder. Nou kom ik wel ‘ns wat mensen met een SM tegen. Een aantal daarvan vindt die XWX banden helemaal niks vanwege het gedateerde profiel. In de regen heeft dat wat minder grip dan een modern profiel. Met een XWX profiel vindt er geen zijwaartse afwatering plaats. Dit aspect gaat niet over knaken. De bevindingen komen ook af van mensen met zat knaken.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Helder is mijns inziens dat uit de discussie hier is op te maken dat Yuri en Joris grote voorstanders zijn van de XWX banden, niks meer en niks minder.
Geen idee hoe je daar nou weer bij komt… Ik ben voorstander van een band met de juiste maat, een stugge wang, de juiste snelheidscode en de juiste loadindex. Mijns inziens is de Pirelli P4000 Supertouring een prima alternatief, vooral voor Nederlandse omstandigheden. Als je goed leest en je zou je eens goed hebben verdiept in mijn eerdere posts over het bandenonderwerp dan had je dat al eerder kunnen opmerken…
Het laten maken van een moderne band in de juiste maat die aan de hier boven genoemde eisen voldoet is een idee, de vraag is of het nodig is want de Xwx voldoet prima. Wil je beter dan moet je gewoon naar een 16 inch velg, zoals door Johan al werd aangehaald. Dan los je het probleem namelijk in één keer op. In 16 inch is de wereld aan banden te koop, en daar zitten ook banden bij die aan alle voorwaarden voldoen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee Robin,
Ik vind de XWX een goede band omdat het de enige band is die nu te koop is en voldoet. De Pirelli P4000 is minstens zo goed maar niet te koop. De P4000 heeft betere nat weer eigenschappen maar is iets minder stijf. EN: De P4000 had een normale prijs.
persoonlijk vind ik alle LM vergen lelijk staan op een SM. De RR vind ik ook niet mooi maar zou ik om technische redenen graag hebben als ze betaalbaar waren. De yanks hebben onderzocht wat het geicht van een op RR lijkende 16 inch LM velg zou worden. Die wordt bijna even zwaar als de 15 stalen velg en daarmee is het voordeel weer weg. Afgezien van het feit dat er goede 16 inch banden te koop zijn.
Verder: de mening van iemand zonder technische achtergrond die beweert dat je het flexen van een velg kan voelen laat ik maar naast me liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal een spoedcursus TU gaan doen. Je houdt er een drogredenering op na, die van de diskwalificatie van de persoon, ad hominem met een chique aanduiding. Neem een SM met RR en jaag die net als ik een keer echt hard door een scherpe afrit van de snelweg af. Hoe zijwaarts over de banden rollen aanvoelt, dat weet ik al met mijn reguliere rijgedrag. Daar heb ik geen TU voor nodig.
Maar goed, banden…. Een band die beschikt over de door Yuri beschreven eigenschappen, dat zou dus wat kunnen zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:IJe houdt er een drogredenering op na, die van de diskwalificatie van de persoon, ad hominem met een chique aanduiding..
Dat roep je over jezelf af. Je haalt uit de eerdere betogen van Bogaard en mij over banden en velgen een aantal meningen en gaat daar vervolgens mee aan de haal. In plaats van met een onderbouwing te komen die gebaseerd is op technische kennis maak je er van “Yuri en Joris vinden.. niets meer en niets minder”.. Nou beweer jij dat Bogaard met een drogredenering komt terwijl wij gisteren inhoudelijk hebben gereageerd op jouw opmerkingen op flex in de velg en de manier van waarneming die je daarbij gebruikt..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Robin Visser schreef:Ik zal een spoedcursus TU gaan doen. Je houdt er een drogredenering op na, die van de diskwalificatie van de persoon, ad hominem met een chique aanduiding. Neem een SM met RR en jaag die net als ik een keer echt hard door een scherpe afrit van de snelweg af. Hoe zijwaarts over de banden rollen aanvoelt, dat weet ik al met mijn reguliere rijgedrag. Daar heb ik geen TU voor nodig..
Nee maar het vergelijk gaat manco. Daar hoef ik geen latijn voor te kunnen.
Op de middelbare school noemden wij dat TUPG ZM.
Je moet twee sets velgen nemen met DEZELFDE banden erop en die dan door een bocht jagen. dan mag je iets zeggen over de velgen. nu niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
We hebben een testpanel!
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
zo.. tijd voor koffie!
.komma
Koffie op!
Zelf met eigen auto gereden op
XWX (te duur, veel lawaai en matig bij regen)
Pirelli P6000 215 65 15 (fijne band, wel wat slappe wang piept bij scherpe bochten, niet meer te koop)
Hankook 205 70 15 (juiste maat verkeerde snelheids codering, goed budget alternatief)
Michelin 215 65 15 energy saver H band, moet kunnen. Tot nu toe beste keus.
Valt niet mee om in de juiste maat iets te vinden…...
Was zomaar wat aan het googelen…. iemand hier ervaring mee ??
De benaming “Blockley Dogbone design” fff terzijde zetten s.v.p.
A great tire for track or street. These classic “dog bone” patterned steel belted radials were designed by a racing driver for optimum wet and dry performance. They are VR rated to 149 MPH.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat lijken me namaak Dunlop’s, uit de jaren 70, voor +200 euro/stuk zou ik die links laten liggen.
Gereden:
- XWX ( oud), inderdaad, relatief hard, veel geluid, zeer matig in regen en koude, scherp bochtgedrag bij droog weer.
- XWX (recent) ( Heeft dus moderne rubber compound ! ): Scherp bochtgedrag, lawaaiig, beter bij regen, duur.
- Goodyear NCT5 205/70-15 V: ( Jaren 90, nieuwe banden, prima prijs). Prima band voor de zomer, stuurt scherp, redelijk in de regen, matig bij koud weer.
- Michelin Primacy HP 205/65-15 94V : Bij lage snelheden minder scherp sturend, bij hoge snelheden heb je daar geen last van, redelijk goed in de regen, zelfs acceptabel in de sneeuw ( ook met kettingen mee gereden). Zelfs de col de turini mee gereden, werkt goed voor de haarspelden.
- Vredestein Quatrac ( origineel) 215/65-15 H. Stuurt niet echt scherp, redelijk goed in regen en bij lagere temperaturen. Acceptabel als je van “toeren” houdt, maar geen succes als je veel van de auto vraagt.
To err is human, not to err is divine.
Ben benieuwd of de Good Years en de Michelins Primacy van een beetje vers rubber nog wel verkrijgbaar zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Uit de informatie in dit topic, op http://eurosmclub.net en op http://citroensmregembeau.free.fr is een overzichtje van de SM-velgen en -banden samengesteld: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233581/#2002036. Correcties en aanvullingen zijn welkom!
Voor het gemak hier ook even het plaatje:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo, fff afstoffen want de ontwikkeling in banden staat, gelukkig, niet stil !
Ik kan niks vreemd vinden aan deze banden behalve de overdreven reclame op de wang.
Prijs : erg oké. Snelheid tot 270km/h
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bestelwagenprofiel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste