1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Donders (distributieriem kapot..?)
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 04 februari 2011 09:31 PM

k…, vanmiddag naar huis gezweefd en 2 km van huis ineens over en uit. Ik had de radio wat hard (‘t is vrijdagmiddag…) dus de bijbehorende geluiden zijn me helaas ontgaan. Maar als ik me niet vergis ligt er een losse distributieriem ergens onderin.

Daar had ik nou net helemaal geen zin in, werk genoeg en tijd te kort… Niet zo lang geleden motortransplantatie gedaan en keurig de riem vervangen. Enige hoop die ik heb is dat de schade mee kan vallen omdat ik een scherpe bocht draaide met vrijwel stationair toerental, maar toch. Morgen de boel maar es bekijken.

Iemand in de kop van NH toevallig een 2,0l 16V kop paraat, just in case? Of is dit een uitgelezen kans om me te vergrijpen aan de lijnen van een Alfa 166 Mr. Green

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 04 februari 2011 11:35 PM
  [ # 1 ]

Heb ooit een keer gezien dat de multiriem naast de spanrol was gelopen, er was een stuk afgepelt (door de plastic kap van de distributiesnaar) en deze reep rubber was precies tussen de disributieriem gekomen die daarna een paar tanden versprong.
Resultaat: acht kleppen krom….............
Nou, in ieder geval sterkte gewenst!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 februari 2011 01:42 PM
  [ # 2 ]

Shit, Sander.

Hoop voor je dat het meevalt.
Kan je helaas niet aan een kop helpen.
Voor een diesel heb ik ‘m wel liggen.

Mag toch niet zo zijn dat dit het einde van ‘t zweven is?

Succes met de operatie!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 februari 2011 04:08 PM
  [ # 3 ]

Zeker dat het de distributieriem is en niet de multiriem ?

Ik heb ooit veel geluk gehad ,

bij mij was de distributieriem “gewoon “een tand versprongen

door een stuk rubber uit de trillingsdemper in de krukaspoelie ...

Sterkte !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 05 februari 2011 09:08 PM
  [ # 4 ]

ja hoor, de boel is stuk. En na drie of vier motorrevisies in een half jaar (hobby) heb ik er gewoon… geen zin in! Shame on me, maar het is zo. De nokkenas staat stil als de startmotor draait, dus die discussie kan de wereld uit.

Het is best wat sleutelwerk, zeker als ik het via de goedkoopste weg zou spelen: een complete donor-XM kopen. De donor halen (staat er een met de bak stuk in het zuiden), twee keer demontage, één keer montage en nog de nodige nieuwe delen. Ik heb er de fut niet voor.\

Voorlopig staat ze in de schuur mooi maar stuk te wezen, naast een 404 coupé in aanbouw en een 304 cabriolet. De 404 automatique op gas heeft vanmorgen kort als interim-vervoer gefungeerd, maar die mag eigenlijk met dit weer helemaal niet buiten komen. Gelukkig diende zich vanmiddag de opvolger al aan, een echte bella: Alfa Romeo 166 met een machtige 24 JTD. Staat sinds een uurtje te grijnzen op de oprit…

Qua veer- en rijgedrag niet te vergelijken, maar niet vervelend!

Mocht iemand in deze fase al geïnteresseerd zijn in de XM, schroom niet! Nieuwe Michelins rondom, G3 installatie 2 jaar oud, 4 raammechanieken gereviseerd, schakelt en koppelt uitstekend, hydrauliek periodiek onderhouden door Chyparse.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 februari 2011 11:12 PM
  [ # 5 ]
Sander203 schreef:

Gelukkig diende zich vanmiddag de opvolger al aan, een echte bella: Alfa Romeo 166 met een machtige 24 JTD. Staat sinds een uurtje te grijnzen op de oprit…

Nu grijns je nog, als het stuk gaat lach je als een boer met kiespijn. Alfa 166 2.4 JTD… been there… done that…

Maar.. Veel plezier er mee. Geweldige auto! Als alles het doet, dat dan weer wel…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2011 12:24 AM
  [ # 6 ]

Die 404 automaat, da’s toch niet per ongeluk de DL-48-80 he?

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 06 februari 2011 09:54 AM
  [ # 7 ]
graddus schreef:

Die 404 automaat, da’s toch niet per ongeluk de DL-48-80 he?

Nope, die van mij heet DE-72-48

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 07 februari 2011 10:33 PM
  [ # 8 ]

Welnu. De gemoederen zijn wat bedaard. Wonder boven wonder diende zich vlak bij huis een gereviseerde kop van deze motor aan, gedemonteerd en wel, zo op te halen voor een schappelijke prijs.

Wellicht dat de XM en tweede (derde) leven krijgt, sloop voor onderdelen zou in deze situatie zonde zijn. Net een nieuwe KAT, radiateur, banden. En een gasinstallatie van 2 jaar oud…

Ik heb vanavond in- en uitlaat losgesleuteld en ga morgen es kijken of er zuigerschade is. In overleg met de NH motorenrevisie lijkt dit onwaarschijnlijk. Mocht het er goed uit zien, dan gaan we denk ik toch repareren! “Helaas”  staat er dan al wel een 166 op het pad…

En de distributieriem? Dwars afgescheurd! Benieuwd of we daar een oorzaak van kunnen achterhalen. Ik had mijn zinnen gezet op een lichte krukas-keerring olielekkage, maar de riem en de deksels etc zijn niet vet.

Morgenavond maar weer verder, lang genoeg gewerkt vandaag. Wordt vervolgd!

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 08 februari 2011 09:28 PM
  [ # 9 ]

en daar zijn ze dan: zes kromme kleppen. Maar verder valt de vervolgschade erg mee, dus ik heb maar besloten om er (weer) iets moois van te maken.
Morgen even die kop halen, wat pakkinkjes, nieuwe kopbouten etc en dan lekker weer dichtbouwen.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Gepost: 08 februari 2011 09:30 PM
  [ # 10 ]
Sander203 schreef:
graddus schreef:

Die 404 automaat, da’s toch niet per ongeluk de DL-48-80 he?

Nope, die van mij heet DE-72-48

Jammer. Ik heb die van mij een aantal jaren geleden verkocht en het ding rijdt volgens de RDW alweer een poosje rond, maar ik ben de gegevens van de eigenaar kwijt. Helaas reageert deze ook niet op mijn oproepen op het Peugeotforum waar ik dat ding indertijd verkocht heb…

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 08 februari 2011 09:47 PM
  [ # 11 ]

mnja, zoveel Automatiques zijn er niet, maar ik kom niet vaak op clubmeetings dus zie er niet veel.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2011 11:46 PM
  [ # 12 ]
Sander203 schreef:

Maar verder valt de vervolgschade erg mee, dus ik heb maar besloten om er (weer) iets moois van te maken.

Gelukkig maar!
Was even bang dat Breezand een XM minder rijk was.
Zie je binnenkort wel weer rijden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 11 februari 2011 10:56 PM
  [ # 13 ]
G-ikX schreef:

Heb ooit een keer gezien dat de multiriem naast de spanrol was gelopen, er was een stuk afgepelt (door de plastic kap van de distributiesnaar) en deze reep rubber was precies tussen de disributieriem gekomen die daarna een paar tanden versprong.
Resultaat: acht kleppen krom….............
Nou, in ieder geval sterkte gewenst!


had vorig jaar augustus exact hetzelfde, alleen geen kleppen krom…............gelukkig….........

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 februari 2011 11:52 PM
  [ # 14 ]

Je ziet hier weer hoe belangrijk het is om op tijd de D snaar te vervangen. Bij onze Peugeot hebben we de D snaar laten vervangen bij ongeveer 30.000 km omdat de auto vijf jaar oud was. Ik heb toen meteen de D snaar van de XM TCT laten vervangen omdat de garage (Tensen in Hoorn) de D riem van een vier cylinder Peugeot en Citroen vervangt voor 129 euro en daar ga ik zelf niet voor aan de gang.

Als je twijfels hebt over de ouderdom en conditie van de D snaar, altijd een nieuwe want een kapotte snaar is vet ellende.

De snaar die uit mijn XM kwam was een jaar of vijf oud en zo’n 60.000 km, maar die zag er nog prima uit. De spanrol was echter wel aan het einde van zijn leven, dus goede actie.

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 12 februari 2011 08:14 PM
  [ # 15 ]

Potjedorie, kom ik er nog niet uit…

Ik heb de nieuwe kop erop, zit allemaal puik met nieuwe spulletjes, prima. De Vraagbaak verhaalt over het blokkeren van het vliegwiel: niet de krukaspoelie, maar het vliegwiel. Wie kan me vertellen waar dat blokkeergat zit? Nokkenassen staan keurig geblokkeerd maar waar ik het vliegwiel moet blokkeren voor de exact juiste timing staat nergens afgebeeld. Het zou appeltje-eitje moeten zijn, voel me een beetje dom…  confused

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook