Toch nog motor gesputter
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 07 februari 2011 02:42 PM

Hallo.

Een week of 2 geleden een fijne tune up aan de BX 1.4 Deauville gegeven. Bougies, bougie kabels, benzine filter, luchtfilter etc zijn allemaal vervangen.
Voorheen bij koude motor veel gesputter. De motor liep onzuinig en schokte en stootte wat. Na de tune up was het weg. Maar 2 dagen later begon het weer.

Waar kan dit aan liggen? Scheurtje verdelerkap? Vocht in cylinders? Wie heeft een tip.

Middeltjes bij de benzine voor schoonmaak injectoren mocht niet baten.

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 07 februari 2011 02:52 PM
  [ # 1 ]

Het injectie of gasklephuis die smeekt om een grondige schoonmaak? Mijn AX met TU motor vond dat erg lekker!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 februari 2011 03:13 PM
  [ # 2 ]

En alle stekkers in de motorruimte eens grondig schoonmaken.

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 07 februari 2011 07:46 PM
  [ # 3 ]

Check de gaskleppotentiemeter. Hier op het forum vind je hoe je deze kan checken via het uitlezen van de ECU (code 33). Indien dit het geva is kun je beter de gehele injectie kop vervangen door een sloop exemplaar in plaats van het losse onderdeel. Vermoedelijk heb je een KDY motor die werd ook geleverd in verschillende Peugeots, AX en Berlingo. Wellicht dat dit het zoeken naar een sloop exemplaar vergemakkelijkt.

Veel succes

Peter

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 08 februari 2011 02:12 PM
  [ # 4 ]

Aaah! Bedankt voor de tips!

Volgens mij is het zo, dat wanneer het vochtig weer is, ik er meer last van heb dan wanneer het droger weer is. Vanmorgen was er weinig vocht in de lucht en had ik weinig last van gesputter en geschok.

Ik zal eens kijken naar de stekkertjes. Voordat ik de auto kocht, heeft ie volgens mij een aardige tijd stil gestaan. Voor de rest ben ik er best over te spreken!

Grt Harm Jan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 08 februari 2011 06:37 PM
  [ # 5 ]

Mijn 19 TZI had ook last van vocht.
Ik heb het volgende gedaan:
Verdelerkap van binnen en buiten goed schoongemaakt en ingespoten met WD 40.
Dat zelfde ook gedaan met de bougiekabels. De bougiekabels van m’n GSA (rode met een harde mantel)
haal ik altijd door een lap met wat versnellingsbakolie.
Verder ALLE stekkerverbindingen onder de motorkap losgehaald, schoongemaakt, ingespoten met contactspray, even in laten werken, en in elkaar gezet met een dikke dot zuurvrije vaseline erin.
Zo krijgt vocht geen kans meer.
Vergeet ook niet de bougiekabelaansluitingen op de verdelerkap te controleren op vuil en corrosie.
Deze handelingen zijn herfst 2009 uitgevoerd, =/- 30.000 km geleden, nooit meer last gehad.
Veel succes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook