Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi hoor om na zoveel succesvolle jaren zo uit het WRC te kunnen stappen.
Als ik me niet vergis is hij nu recordhouders met het aantal seizoenen winst? Dan wordt dit de komende jaren de man om te evenaren
Ik ben benieuwd wat die dan nu gaat doen voor Citroën… Dakar?
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
WTCC.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met Citroën?
Welke auto gaan ze daarvoor gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Van mij mogen ze daar een DS 4 voor inzetten.
Ook t.a.v de cilinderinhoud.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Aan die had ik nog niet gedacht, zou zomaar een optie kunnen zijn
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
We hebben daar enige tijd geleden een snelle uitvoering van mogen aanschouwen.
Let op… en ook dan rijdt hij ook weer voorop, dit speciale mannetje.
Hij heeft een rijstijl waarmee het circuit of en rallyproef korter wordt dan voor elke ander.
Ik was er bij, toen hij de eerste rally reed in de Rally du Var in een Xsara Kit Car en ook in de
Acropolis met een Saxo T4, de Acropolis met Xsara WRC, de Acropolis C4 WRC en als laatste de
Acropolis met DS 3 WRC.
IK zal niet meer meemaken dat wie dan ook zijn zegereeks zal evenaren cq verbeteren.
Onmogelijk hij is de beste aller tijde…
Een Loeb / Elena fan…
Ter info; een Xsara Kit Car is een alleen voorwielaangedreven Citroen.
Een Saxo T 4 een vierwielaangedreven Citroen.
Heb je tijd..!! de Rally Du Var moet dit jaar nog vereden worden.
Het komt voor dat Elena daar zelf eens achter het stuur gaat zitten. Doen…
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
RensKorevaar schreef:Op wrc.com valt te lezen dat Loeb volgend jaar toch nog “een paar” WRC-rallies zal rijden, maar zich daarna op andere projecten zal concentreren, “ook met Citroën”. Verder zou Citroën in gesprek zijn met Sordo en Ostberg om de vrijkomende plaats op te vullen.
Inmiddels heeft Citroën bekendgemaakt dat de keuze op Sordo is gevallen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Citroën heeft zojuist een foto verspreid van de wagens waarmee Mikko Hirvonen-Jarmo Lehtinen, Dani Sordo-Carlos del Barrio en Sébastien Loeb-Daniel Elena voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zullen deelnemen aan het FIA WK Rally 2013:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
van de voorpagina
WRC-Rally Monte-Carlo
Komt er dan nooit een einde aan zijn zegereeks? Zijn tegenstanders zullen er wel moedeloos van worden zou je denken. Een kakelvers WRC seizoen is weer gestart en Loeb haalt meteen weer uit. Een uiterst knappe prestatie van Loeb en de DS3 WRC van Citroën! In de rangschikking eindigden zelfs twee teams van ons merk op het podium en tezamen met een 4e plaats maakte dat het feestje compleet. Een klinkend resultaat en een veelbelovende start van dit WRC seizoen. Bijgaand het complete bericht dat we van Citroën hebben ontvangen.
Het verplaatsen van het rallyhoofdkwartier naar het zuiden van Frankrijk bracht geen mildere weerscondities voor de teams. Monaco werd getekend door hevige regen, die boven de 800 meter overging in sneeuw. De condities zorgden er voor dat de teams opnieuw Michelin Pilot Alpin sneeuwbanden met spijkers moesten monteren. De eerste serie proeven bestond uit twee passages over de Col du Turini (Moulinet - La Bollène Vésubie), met daartussen een run door de Col de Loda (Lantosque – Luceram).
Aan het einde van SS14 kon Sébastien Loeb nauwelijks geloven hoe moeilijk de omstandigheden waren. “Het was bijna onrijdbaar… Ik moest een lijn vinden door een dikke laag van sneeuw en modder en we waren bijna continu aan het aquaplanen. We konden niet sneller dan 30 km/u op de rechte stukken, omdat ik de controle anders compleet kwijt zou raken en eraf zou vliegen.” Doordat Loeb de rijlijn voor de anderen vrijmaakte, profiteerde onder andere Bryan Bouffier daarvan, die met zijn DS3 WRC als gevolg daarvan in de bovenste regionen eindigde.
Op deze proef viel een aantal teams uit na het parcours onvrijwillig verlaten te hebben. De rivalen van Dani Sordo en Mikko Hirvonen maakten tegelijkertijd ook fatale fouten. De Spanjaard en Fin schoven daardoor door na een derde en vierde plek overall. “We moesten op de weg zien te blijven, de omstandigheden waren echt heel slecht, het was een gekkenhuis,” verklaarde Dani Sordo. “De tweede passage over de Col du Turini verliep niet zo moeilijk, wanneer je de lijn maar aanhield. Maar ik heb geen risico’s genomen om er zeker van te zijn dat ik de finish haalde.”
SS15 was minder extreem en gaf Sébastien Loeb wat lucht alvorens opnieuw de Turini over te gaan. “De eerste run heeft gezorgd voor twee duidelijke lijnen op de wegen, waarbij je je niet kon veroorloven daar vanaf te wijken. Opnieuw was het niet heel interessant voor de rijders en het publiek, het was enkel een kwestie van het einde zien te halen?
Toen de teams aan het begin van de avond terugkeerden in Monaco, kozen ze de minst versleten spijkerbanden voor de twee nachtproeven over de Col de Turini. De auto’s hadden het servicepark echter nog maar nauwelijks verlaten toen de organisatoren van de rally besloten de twee laatste proeven vanuit veiligheidsoverwegingen af te gelasten.
“Het was een wat vreemd einde van de rally, maar gezien de extreme omstandigheden hebben we begrip voor het besluit,” aldus Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “We hadden onszelf ten doel gesteld om twee auto’s op het podium te krijgen en dat is precies wat we gedaan hebben. Bovendien zijn we zeer tevreden om de vier DS3’s WRC in de top vijf van de rally te zien.”
Met zijn zevende overwinning van de Monte Carlo-rally heeft Sébastien Loeb het record van vier achtereenvolgende zeges van Tommi Mäkinen geëvenaard. “Het was een lastige rally. Niet met het oog op het verloop van de rally, maar omdat we met alle mogelijke condities te kampen hadden… met uitzondering van droge wegen! Ik denk dat dit mijn eerste Monte Carlo is waarin ik überhaubt geen slicks heb gebruikt. We hebben het evenement bijna van start tot finish gedomineerd waardoor ik deze overwinning extra koester. Vooral ook omdat ik weet dat het mijn laatste hier zal zijn.”
“Uiteraard ben ik tevreden om mijn terugkeer bij Citroën te bezegelen met een podiumfinish,” vertelt Dani Sordo. “In omstandigheden die mij niet echt liggen is het echt een goed resultaat. Het verschil ten opzichte van de twee Seb’s is aanzienlijk, maar wij moesten al snel een ander gevecht aan. Ik kan niet wachten tot de volgende rally.”
Tot zover dit persbericht. Mochten zich in de loop van dit rallyseizoen nog bijzonderheden voordoen, dan komen we daar natuurlijk op terug.
Tekst en foto: persdienst Citroën
Redactie : Patrick Hogervorst
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Persbericht Citroën Nederland
WRC-Rally Zweden: Citroën blijft klassementsleider
Amsterdam, 10 februari 2013. Na op de derde dag van de Rally van Zweden de druk er flink op te hebben gehouden, zijn Sébastien Loeb en Daniel Elena als tweede gefinisht, op 41,8 seconden achter de winnaars. Door twee punten te scoren voor het merkenkampioenschap zorgden Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen ervoor dat het Citroën Total Abu Dhabi WRT onveranderd aan de leiding gaat in het algemeen klassement.
Nadat de eerste twee dagen een normale gang van zaken kenden, zag de derde dag van de Rally van Zweden er wat anders uit. De ochtend bestond uit vijf proeven over een totale afstand van 75 kilometer, zonder dat er sprake was van een service. Na een korte pauze in het plaatsje Torsby besloten de equipes de dag met een 19,26 kilometer lange Power Stage.
Ondanks dat hij wist dat hij het gat ten opzichte van Sébastien Ogier onder normale racecondities niet kon dichten, ging Sébastien Loeb op de eerste paar proeven toch in de aanval. Ook nam hij slechts één reservewiel mee, waar de meeste andere coureurs er twee verkozen.
Op Mitandersfors (SS17), een proef die begint in Zweden en eindigt in Noorwegen, maakte Loeb 3,3 seconden goed op de leider. Seb herhaalde dat kunstje op Finnskogen 1 en Kirkener 1 (SS18 en SS19), waarmee hij tot op 20,7 seconden van Ogier kwam. “Ik rijd zo hard als ik kan! Maar op een proef als Finnskogen kun je niet veel tijd goedmaken. Ik hou de druk er bij Ogier op door op deze manier te rijden, maar gezegd mag worden dat hij een perfecte race rijdt.”
Het gevecht eindigde feitelijk op SS21 waar ‘Loebinen’ een groot moment kende. “Ik had besloten om iets minder druk te zetten, maar op dat moment raakte ik een sneeuwwal. Daarna heb ik het echt rustiger aan gedaan…”
In tegenstelling tot Loeb haalde Dani Sordo het einde van de rally niet. Hij werd het slachtoffer, zoals zovelen met hem, van de gevaren die loeren onder de sneeuw langs de Scandinavische wegen. “Ik was redelijk tevreden met de manier waarop ik vandaag van start was gegaan,” aldus de Spanjaard. “We hadden de set-up van de auto aanzienlijk verbeterd en ik voelde me goed. Ik had de achtste plek van Martin Prokop overgenomen en alles verliep volgens plan. Maar op SS20 raakte ik een sneeuwwal waaronder een rotsblok verscholen lag. We vlogen er behoorlijk hard af en de auto was te zwaar beschadigd om nog verder te kunnen rijden.”
Terug in Zweden pauzeerde de rally in Torsby voor een remote service van 15 minuten. Geschoeid met nieuwe Michelin X-Ice North-banden vertrokken de equipes naar de laatste proef. Terwijl Loeb de tweede plek veilig stelde, pushte Mikko hard om nog wat bonuspunten te behalen. Helaas kwam hij met een vierde plaats op de Power Stage net tekort. “We wisten dat het moeilijk zou worden, maar we moesten alles geven,” vertelde Mikko. “Desondanks hebben we twee extra punten voor Citroën gescoord in het constructeurskampioenschap. Er is niet veel meer dat ik over deze rally kan zeggen. Ik heb mijn zinnen gezet op Mexico.”
“Ik denk dat ik de rally donderdagochtend tijdens de kwalificatie verloren heb,” analyseerde Sébastien Loeb. “We hadden besloten de set-up te veranderen, maar die werkte niet waardoor het gat gedurende de eerste dag groter werd. Daarna reden we gelijk aan Sébastien Ogier, maar toen was het al te laat. Mijn felicitaties voor hem en zijn team voor deze eerste overwinning. Ze hebben dit weekend een vlekkeloze prestaties neergezet.”
“Ook ik wil de winnaars van deze rally graag feliciteren met een perfecte prestatie. Het geeft ons een beeld hoe zwaar dit seizoen, dat pas net begonnen is, gaat worden. Onze prestatieniveaus lagen in lijn met onze doelstellingen, maar vanaf nu moeten we foutvrije rally’s gaan rijden als we overwinningen willen gaan halen,” concludeerde Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team gaat nog steeds aan de leiding in het merkenkampioenschap en we zijn er klaar voor om die positie te verdedigen.”
Stand rijderskampioenschap
1 S. Ogier, 46 punten
2 S. Loeb, 43
3 M. Ostberg, 24
4 D. Sordo, 15
5 JM Latvala, 14
6 M. Hirvonen, 12
7 M. Prokop, 12
8 B. Bouffier, 10
9 T. Neuville, 10
10 J. Hänninen, 8
Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total Abu Dhabi WRT, 57 punten
2 Volkswagen Motorsport, 55
3 Qatar M-Sport WRT, 31
4 Abu Dhabi Citroën Total WRT, 15
5 Lotos WRC Team, 12
6 Qatar WRT, 10
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Naast de foto van Daniël Loeb in het bovenstaande bericht mogen de mooie sneeuwfoto’s van de andere rijders natuurlijk niet ontbreken.
Mikko Hirvonen heeft vleugels, ook zonder voormalig co-sponsor Red Bull:
Dani Sordo blijft aan de grond:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Visa GTI 115 schreef:Onmogelijk hij is de beste aller tijde…
“Kuch” de allerbeste allertijden is nog altijd Walter Rohrl, Loeb is een goeie tweede. Daarna is het gat idd erg groot.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sébastien_Loeb
http://nl.wikipedia.org/wiki/Walter_Röhrl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Juha_Kankkunen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tommi_Mäkinen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Colin_McRae
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Sainz
http://nl.wikipedia.org/wiki/Didier_Auriol
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ari_Vatanen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stig_Blomqvist
http://nl.wikipedia.org/wiki/Petter_Solberg
Kijk ze maar eens na http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkampioenschap_Rally
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het gaat er niet om wie de meeste titels heeft of de meeste overwinningen, het gaat om talent en als je weet wie Walter is en dan weet hoe getalenteerd die man is (ik spreek hier uit eigen ervaring) dan durf ik te beweren dat hij zelfs op deze leeftijd nog kan winnen van Loeb.