Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Mijn Xsara TD heeft soms moeite met de koude start. Soms slaat hij pas na een keer of 3, 4 voorgloeien aan. Ik dacht dat het te maken had met de gloeipluggen, maar die zijn volgens de garage perfect.
Volgens de (Citroën-)garage zou het nodig kunnen zijn de kleppen te stellen; hij zou dan te weinig lucht krijgen en daarom niet willen starten. Ikm vraag me af of dat zo is. In mijn Xsara ligt de good-old 1905 cc. TD, de XUDT. Ik heb nog nooit gehoord dat kleppen stellen nodig is bij dit motortype en heb er in de afgelopen 10 jaar ZX-diesel ervaring ook nog nooit mee te maken gehad. Je hoort het wel bij de opvolger, de DW8-motor (1868 cc.). Zou het verhaal van de garage kunnen kloppen of is er een andere oorzaak ? Trouwens, kleppen stellen was nog wel een klus, zei de garage. Ik dacht dat dat wel meeviel, of is dat specifiek in dit geval veel werk ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Als het de gloeipluggen niet zijn, dan zijn de kleppen inderdaad de eerstvolgende verdachte.
Stellen is wel even een klusje, D-riem en nokkenas moeten eruit.
Bij een XUD9 hoef je inderdaad nauwelijks kleppen te stellen, maar er er zijn gevallen dat het wel nodig was, bij mijn eigen Xantia bijvoorbeeld. Toen ik de auto kocht, c.a. 100K terug, heb ik de kleppen gesteld omdat 2 cylinders nauwelijks nog speling hadden. Als ik dat toen niet had gedaan, dan kun je er van op aan dat het een keer problemen zou geven.
Klepspeling controleren is niet zo heel veel werk, intercooler en kleppendeksel eraf en je kan de speling meten.
Loopt de motor verder goed als deze éénmaal draait, of is het zo iets van op 3,5 cylinder lopen?