Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
En gevonden!! U heb lef zeg een 2.5 td
Het interieur wordt niet warm? Vuil voor de kachel radiator? Kleppen die lekker werken (motortje stuk)?
Hou idd de koeling bij deze motor in de gaten.
Maar wel weer een plaatje Jacques.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
het is een mooie wagen hoor! Lef, tsja een 25td kan een risico zijn maar die dingen zijn ook weer dusdanig goedkoop dat bij een kopprobleem een andere 25td misschien wel goedkoper is dan de reparatie…
iig, have fun!
na overleg met diverse bronnen, erachter gekomen dat het zeeeeer waarschijnlijk in de kachelradiateur ligt of in de motortjes van de kleppen.
(beide buizen bij de kachelmotor worden warm…..)
deze klus zal ik dus pas volgende week gaan doen ivm de vakantie.
wordt vervolgd…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
kleine verwarmings update…..
op advies van de garage voor het demonteren eerst maar eens reinigings vloeistof in de koelvloeistof gemengd en een weekje rijden om de (waarschijnlijke) smurrie in de kachelradiateur los te weken,
vervolgens alles eruit en dan nieuwe vloeistof erin…........
demonteren kan altijd nog…......
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
mmm, persoonlijk zou ik dat niet doen, maar dat is mijn mening. Die smurrie, als die er is, gaat zich dan door je hele koelsysteem verspreiden…De zwakke plek van de 25td is al die koeling dus mijn advies zou zijn om die kachel radiator er gewoon uit te trekken. Dat ding kost echt niet veel.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal mee eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En de kachelklepjes servo is ook zo getest.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
tja, hier verschillen dus de meningen,
vanzelfsprekend wil je die smurrie niet door je (gesloten) systeem heen hebben, maar waarschijnlijk zit die er wel al in.
hoe dan ook heb je dus altijd kans dat deze door je systeem heen komt, beter is dan los weken en na een paar dagen de hele boel onder druk door/leeg spuiten om er vervolgens verse koelvloeistof in te doen.
mbt de servo motoren,
heeft iemand een tekening van hoe het daar dan zit??, want hier hoor ik dus ook weer verschillende verhalen, van twee motortjes/ klepjes, tot helemaal geen klepjes….......
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als ik het goed heb begrepen verandert de temperatuur van jou verwarming niet. Dat zou kunnen inhouden dat de warm-koud klep niet beweegt. De servo daarvoor zit rechtsboven het gaspedaal. Daarvoor moet je de onderkant van het dash weghalen en dan kan je er redelijk bij. Even zoeken hier op het forum voor de exacte werkwijze.
Als de servo het doet en de klep beweegt, zit het hem waarschijnlijk in de kachelradiateur.
Als er smurrie in de kachelradiateur zit, zit die inderdaad waarschijnlijk ook al in de rest van het systeem. Maar, daar zit het nu lekker vast en kan het zo lang het vast zit geen kwaad. Zodra je die smurrie gaat losweken, gaat het vrij door je systeem dwarrelen en kan het opeens wel kwaad. Niet doen dus!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
nav de opmerkingen nog niet het middel toegevoegd, eerst maar eens kijken of en hoe de vloeistof die erin zit eruit ziet.
beetje aftappen en controleren.
het is misschien niet eens zo’n gek idee om de vloeistof totaal te vervangen denk ik, afhankelijk van de kleur die eruit komt.
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
je kunt die kachel radiator er toch gewoon uitplukken, die spoel je flink door, dat ding er weer in ( als het er nog ok uitziet). Dan je systeem flink doorspoelen, dat zou je met gewoon water kunnen doen meen ik, als het kan onder een lichte druk.
Zodra je dan keurig schoon water eruit ziet komen tap je de boel af en vult het met kvs.
Wat je wel even moet nakijken… bij mijn v6 zpj blok krijg ik nooit alle kvs erin 1 keer uit. Zou ik dus met water doorspoelen en dan met kvs afvullen dan krijg ik een mix. Of je een 25td wel helemala kunt aftappen weet ik niet. Wellicht dat anderen dat kunnen vertellen.
Maar… gewoon ff helemaal doorspoelen en niet met oplosmiddelen gaan werken. Door dat doorspoelen weet je daarna tenminste hoe je koelsysteem ervoor staat. Best belangrijk bij die 25td.
heb net op een paar punten gekeken hoe de KVS eruit ziet, en tot mijn verbazing eigenlijk is deze mooi helder en schoon, geen drab, verkleuring of vieze zooi, maar erg helder.
dit doet mij dus ook vermoeden dat dit misschien niet in een verstopping zou zitten maar toch een mechanisch probleeem???
misschien dus toch maar eerst eens bij de klepje gaan kijken…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Is dat kleppensysteem hetzelfde als bij de type 1? Een engels fotoverslag: http://www.citroen-ds-id.com/index.html?xm/XM_Heater_Flap_Servo.html
Het servo-motortje wat de kleppen bediend kan vuil zijn.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja is het zelfde, en het bereikbaar maken is ook grotendeels hetzelfde
Volg je hart, gebruik je hoofd.
top, dank voor de link!, hier kan ik wat mee.
zal vandaag misschien niet meer lukken, maar zal deze eerst maar eens demonteren om te kijken….
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop