Hey allemaal,
De Orange Bastard is onlangs 21 geworden, hiep hiep hoera! Dat ie op leeftijd is is te merken. Sinds kort zwabbert ie enorm als ik een bocht neem. Het voelt dan alsof de auto heel licht stuurt en laat reageert. Ik heb de bandjes achter al verwisseld met voor (beter profiel) maar maakte niks uit. Schokbrekers lijken OK. Er zit al sinds mensenheugnis een kleine speling op het stuurhuis maar dat is het niet, heb em op de krik gehad, speling daar lijkt niet groter te zijn geworden. Heb de veren van de ophanging voor bekeken, niks gebroken.
Ik merk de zwabber voornamelijk bij lage snelheid en bij bochten, bij hogere snelheid lijkt de auto zich te stabiliseren. Het is vooral het hele lichte sturen dat me opvalt. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Groet,
vaas
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb destijds hetzelfde gehad met mijn C15. Vooral merkbaar op opritten en afritten van snelwegen.
Je draagarmlagers achter zijn dan behoorlijk versleten. Je hebt veel speling op je draagarmen achter, rijdt niet fijn.
Kijk eens achter de auto of je achterwielen zo staan; /—-\
Ik kan niet zeggen dat de achterwielen overdreven scheef staan, maar toch grote kans dat het de adals zijn. Voor de rest kan ik namelijk niks ontdekken. I’ll look into it, thanks!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Als je ruimte hebt op de adals, dan slingert het kontje een beetje als je van rijstrook wisselt. Het zou heel best mogelijk zijn dat de diagnose van Martijn goed is. Ik zou ook niet weten wat het anders zou moeten zijn.
Of je karretje is niet goed uitgelijnd
Bijvoorbeeld; bocht naar rechts kan je bijna haaks maken en naar links is het zwaar werk.
Maar het zal wel de adals zijn,als je spanning van de achterveer eraf kan krijgen zul je onmiddellijk de speling voelen.
Leuke klus voor jou Joost (Grandvolume) die heeft zo’n “tang”
En zie de vele topics in ADALS C15 mijninziens de zwakste plek,én de lastigste klus van de C15
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Op tijd demonteren en smeren, dan kun je misschien wel 30 jaar met een set draagarmlagers vooruit. Alleen gebeurt dat in de praktijk nooit. Ik krijg wel eens van die aanvragen, en hoor dan een paar dagen later dat ze al een andere as hebben gevonden voor vijf tientjes minder… Tot volgend jaar denk ik dan (al denk ik dat het jaar erop de auto voor de sloop aangeboden wordt).
Bij mijn C15 D (1997) stonden de achterwielen ook scheef. Na grondig speurwerk heb ik iemand van een kleine citroengarage gevonden die het juiste gereedschap had en de klus heeft gedaan.
Er zitten nu weer nieuwe draagarmlagers in en het rijdt weer fantastisch. Enorm te merken.
Het schijnt een behoorlijke klus te zijn, maar het is inderdaad beter om dit te vervangen, dan op zoek te gaan naar een andere achteras, waarbij je het risico loopt dat je achterwielen dan alsnog scheef kunnen staan.
Gr. Robert;-))
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Er zijn CX rijders die een smeernippel inboren, dat schijnt iets beter te zijn tegen de slijtage.
Gewoon via dat nippeltje de ruimte tussen de beide lagers volblaffen met smeervet, lijkt mij geniaal
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
robert1 schreef:Bij mijn C15 D (1997) stonden de achterwielen ook scheef. Na grondig speurwerk heb ik iemand van een kleine citroengarage gevonden die het juiste gereedschap had en de klus heeft gedaan.
Er zitten nu weer nieuwe draagarmlagers in en het rijdt weer fantastisch. Enorm te merken.Het schijnt een behoorlijke klus te zijn, maar het is inderdaad beter om dit te vervangen, dan op zoek te gaan naar een andere achteras, waarbij je het risico loopt dat je achterwielen dan alsnog scheef kunnen staan.
Gr. Robert;-))
Hey Robert, welke garage is dat?
Hey Robert, welke garage is dat?
Heb je PB gestuurd
robert1 schreef:Hey Robert, welke garage is dat?
Hoi
Ik heb met veel belangstelling de berichten met best wel nuttige adviezen voor C15 sleutelaars gelezen maar sommige dingen zijn lastig te doen ..
Zoals de achteraslagers.. Mogen anderen ook weten welke garage u heeft aangeraden?
die-van-die-citroengele-c15…
Olaf Otto
Hallo Olaf,
Ik heb het laten doen bij een kleine citroengarage, de eigenaar wilde de klus doen, omdat hij dit vroeger veel heeft gedaan
Maar je kunt het bij elke peugeot/citroengarage bij jou in de buurt laten doen, als ze er maar zin in hebben? Meeste garagebedrijven zitten helaas niet meer te wachten op onze oude bakkies
Gr. Robert
Garage van der Meij
Telefoonnummer: 0346-214540
Adres: Industrieweg 34
Postcode: 3738 JX
Plaats: Maartensdijk
Robert, dank voor het antwoord…
Gelijk heb je.. Groningen is niet bij 030 om de hoek..
Ik heb een heel vriendelijke hier in Groningen (hij draait ook zo even knoertvastegebakken gloeipluggen voor me los die me al twee sleutels kostte) maar die is zo vriendelijk dat zijn agenda tot volgend jaar vol is…
Enfin: ik kan er mijn pinken nog tussen krijgen dus misschien heb ik nog even (.. nee geen twee jaar;)) en wellicht moet ik (wa ‘k hier las) me meer inlezen over de “silent blocks”..
Hallo,
Heb net gemerkt dat het rechter achterwiel van mn c15 ook redelijk scheef staat.
Tussen de band en het lipje van het chassis is nog maar een aantal millimeters spatie.
Nu ben ik niet van plan om deze klus zelf te klaren en na wat rondvragen ben ik tot de conclusie gekomen dat niet veel garages happig zijn op deze klus.
Ik woon in Belgie (brussel) en ben dus opzoek naar een garage (liefst in de buurt) die dit soort werkje nog wil doen…
Alle tips zijn welkom…
Hoi
Idd begint mijn achteras nu toch wat te kraken bij de ons zo geliefde snelheids(what’s-in-a-name)drempeltjes… Hoog tijd om, zo mogelijk, zelfstandig de achteras te reviseren.
Wie o wie weet nog zo’n veerspanner (te leen/te koop/te huur) die onontbeerlijk is met deze klus???
Hier in Groningen (&prov;.) ben ik verschillende garages/bedrijven afgerend en géén heeft er (meer) eentje…
reacties op prijs gesteld
Groet van de eigenaar van de-niet-meer-doorlopende-motor-terwijl-ik-de-sleutels-in-mijn-hand-had-auto… (bleek: hééél duur rubbertje want komt alleen met de hele electrische afsluiter mee ...)
Olaf Otto
Op de gideonweg in groningen zit ook een citroen/peugeot specialist, rij daar eens langs
of probeer garage in m’n eendje google ffe naar het adres
weet uit ervaring dat de huidige garages niet meer zitten te wachten op deze kut klus,
ene joost die hier op het forum zat heeft het gereedschap thuis, maar die gast is moeilijk te bereiken
suc6