Hallo allemaal,
ik ben Sebastiaan de Koning, 21 jaar en op het moment studieloze student uit Wageningen die sinds kort in het trotse bezit is van een Citroen CX 25GTI uit ‘84.
Na wat aanloop probleempjes met het vervangen van de dynamo (heb de nieuwe kortgesloten doordat ik niet zag dat hij de verkeerde kant op draaide (A).) zweef ik nu ook eindelijk met een glimlach in de rondte.
Op een wat kleine probleempjes na uiteraard. Onder meer de kachel, was vandaag in Barneveld om erachter te komen dat het magazijn deze week natuurlijk helemaal niet open was…
Daarnaast heb ik een vervelend start probleempje, het stekkerblokje van de + pool naar het motormanagement zie foto. Maakt nogal slecht contact, hierdoor moet ik geregeld eerst even hieraan rommelen voordat ze wil starten. En onlangs viel ze zelfs uit voor het stoplicht, waarna er dus niet gestart werd.
Is dit een bekend probleem, en is er een nette manier om dit op te lossen? Kan ik deze draden vast solderen of is het nodig dat deze verbinding los kan?
ps. foto’s van de Auto zelf volgen morgen, heb nog geen fatsoenlijke.
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Welkom Sebastiaan! Een CX is kennelijk een populaire studentenauto. We hebben er hier wel meer…
Laat maar eens een paar fotootjes zien van je GTI!
Ja dat stekkerblokje is een lekker ding! Niet dus…
Alle stekkers loshalen, goed schoonmaken, insmeren met vaseline, stekkertjes een beetje dichtknijpen en dan weer monteren. Dit wil meestal wel helpen.
Natuurlijk kan je alles ook op een andere manier aan elkaar knopen… Maar het is wel fijn als alles los kan als bijvoorbeeld de accu er uit moet.
Vaseline? Huh ik dacht dat dat isoleerde, had al schoongemaakt met contactspray, maar dichtknijpen is inderdaad een goed idee dank je!

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Contactspray maakt wel schone contacten maar is behoorlijk agressief spul. Het gaat snel weer oxideren. Als je eerst goed met vaseline insmeert en daarna de stekkertjes in elkaar schuift, dan maakt het wel degelijk goed contact. Mits de stekkertjes goed strak in elkaar schuiven. Met de vaseline heb je dan een beschermend laagje tegen vocht en vuil.
Aha op die manier, weer wat geleerd!

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nu we het toch over stekkers hebben, onder de motorkap kom je veel stekkerverbindingen tegen. Kijk maar eens onder het reservewiel. Bij een GTI heeft bijna elke stekkerverbinding onder de motorkap wel iets te maken met ontsteking of brandstofinspuiting. Maak ze daarom eens een keer allemaal open en schoon en bescherm ze met een laagje vaseline, want het zijn stuk voor stuk bronnen van slecht starten of slecht lopen.
Je motor heeft ook 2 BDP sensoren. Haal de stekkertjes daarvan los en geef ze dezelfde behandeling.
Trouwens raadzaam om een reserve BDP sensor te scoren en die altijd bij je te hebben.
Heb inderdaad bijna alle stekkers al in de contactspray zitten aangezien de motor een tijdje helemaal niet startte (bleek de stekker van de benzinepomp losgetrokken te hebben bij het uithalen van de accu.) Maar zal die nu dus ook even nalopen met vaseline.
Van de BDP sensoren had ik inderdaad al gehoord, maar waar kan ik die vinden? Kan niet vinden hoe ze in de Haynes genoemd worden.

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hey Sebastiaan,
Leuk om te horen dat we weer een CX in de omgeving hebben rijden. Ik kom uit Ede, dus wellicht komen we elkaar tegen. Er rijden er momenteel een stuk of 7 / 8 rond dus dat is weer leuk dat er iemand bij is. Welke kleur is je CX, want zag afgelopen week een cx bij het gemeentehuis in Ede staan. Wellicht tot volgende week bij het magazijn (ik heb ook weer eens onderdelen nodig).
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Ja ken inderdaad al twee mensen met een CX in Wageningen
Bij het gemeentehuis in ede kom ik nooit, dus dat zal ik niet zijn. En ik kan natuurlijk de onderdelen voor je meenemen als je dat wilt.. pb maar.

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Dank je dat je het aanbied, maar ik vind het zelf altijd te leuk om even bij de club langs te gaan. Even een kletspraatje, dus ik moet toch echt zelf gaan
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Is goed hoor Misschien kom ik je nog tegen.
Nou hier dan zoals beloofd de foto’s, ze zijn van mijn telefoon dus de kwaliteit is niet denderend…
De kleur is volgens mij Gris Neptune, maar dat zie je heel slecht op deze foto’s.
Ook te zien is dat de vorige eigenaar de auto zelf (en niet al te best) heeft overgespoten. Dit is de reden dat ik hem kon betalen, maar met een paar jaar zal er toch een professional naar moeten kijken.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Sebastiaan en welkom hier!
Niet alleen heeft de (een) vorige eigenaar haar overgespoten, hij heeft haar zelfs een hele andere ‘look’ gegeven! Kunststof bumpers, brede zwarte stootstrips en gestroomlijnde spiegels kwamen namelijk pas pas in 1986 (of eind 1985) en nooit in combinatie met het interieur met de draaiende klokken.
Het werd in die tijd wel gedaan om de auto een ‘jonger’ uiterlijk te geven, aangezien iedereen wist dat de modellen met de stalen bumpers van het pre-facelift tijdperk waren. Dit wordt tegenwoordig ook nog vaak gedaan met bepaalde auto’s.
De BPD sensoren kun je vinden als je het reservewiel eruit neemt (denk om de rug!!) en dan achterop het blok ter hoogte van het vliegwiel kijkt. Daar zitten twee blauwe stekkers, die zitten geklikt bovenop de sensoren. De onderkant van de sensoren steken door een gat, waar ze de tanden van het vliegwiel registreren en zo de ontsteking aansturen.
Ik zoek nog even een foto….
Hier twee foto’s:
De auto op de foto heeft maar één sensor, jouwe heeft er twee.
Dit is later gewijzigd naar één sensor en een aanpassing op het vliegwiel. De plek is echter hetzelfde. Je ziet op de foto de stekker die op de sensor zit, die moet je dus goed schoonmaken en zorgen dat hij GOED contact maakt. De sensoren zelf kunnen eruit met sleuteltje 10 (één boutje).
Zo ziet een sensor er in z’n geheel uit:
Een reserve sensor aan boord is een aanrader zoals ParXample al zei, maar ze worden erg schaars: gaan vaaaak kapot!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Aha dat was het, kon er al niet goed uitkomen of het nou een Serie 1 of 2 was terwijl het qua leeftijd toch echt een 1 moet zijn
Wie weet kan dat met verloop van tijd nog eens teruggedraaid worden…
Aha dank Leo, had ze al gevonden, maar een duidelijke uitleg!
Door jouw opmerking over de bumper ben ik daar eens naar gaan kijken, en je kan inderdaad duidelijk zien dat die er zelf ingeplaatst is, en niet al te netjes ook:
He sebas wat zie ik daar aan die ventilator??? Verhip daar zit een kroosteentje met isolatietape eromheen… Dat moeten we dus ook maar eens gaan weghalen
vervolgens gewoon vastgekit…
Nu ik erover na denk vertelde degene die hem aan me verkocht dat hij ooit een tik linksvoor heeft gehad van een andere auto, waarschijnlijk is toen direct de bumper vervangen. Is trouwens ook nogsteeds te zien aan de motorkap, die zal vervangen moeten worden, want die lijkt al te vaak slecht hersteld.
Verder ben ik nog even wat aan het rondschroeven geweest. Hieraan:
Deze werken aan beide zijden niet. Niet zo gek, aangezien de onderrubbers meegespoten zijn :S en ze dus volstaan met water.
Zijn deze dingen verplicht? En waar kan ik een paar nieuwe vinden, incluus “bodem”?
Hallo Sebastiaan,
Ik begrijp uit je verhaal dat je deze auto met minimale middelen op de weg wilt houden. De foto’s doen mij echter vermoeden dat je nog een heleboel achterstallig onderhoud gaat tegenkomen. De vorige eigenaar was duidelijk van het type “lange halen, snel thuis”. De wijze waarop hij zijn “modificaties” en spuitwerk heeft uitgevoerd doen mij het ergste vermoeden. Zie ik daar trouwens roestblazen op de rand onder het derde zijruitje aan de linkerkant? Daar kunnen enorme gaten onder zitten. Heb je die auto wel op de brug gehad voordat je ‘m kocht? Niet om je ziek te praten, maar dit kon weleens een heel stuk duurder gaan worden dan jij in gedachten hebt…

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Desondanks: voorlopig zweven met een glimlach. Gefeliciteerd. Je hebt in elk geval een veeeeel betere studentenauto dan ik toentertijd (Austig Allegro )