@ Apprentice:
Tja de middelen zijn niet overdonderend nee, dus estetisch moet allemaal even wachten, maar technisch probeer ik wel alles zo goed mogelijk bij te houden/vervangen.
Dat zijn geen blaasjes, dat is sinaasappel huid… niet mooi maar lijkt me geen probleem. Ik moet toegeven dat ik hem niet op een brug heb gehad, maar alles ziet er onder prima uit. Alleen wat oppervlakkige roest verder niets…
En wat het lange slagen snel thuis beleid, de vorige eigenaar had zelf niet veel technische kennis en die heeft alle estetische dingen gedaan. Het mechanische onderhoud echter werd door een vriend van hem gedaan die hier vlakbij woont, en dat is stukken beter hoor!
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Helaas moet ik het met Apprentice eens zijn…
Dat lampje en die kroonsteentjes zijn waarschijnlijk een voorbode van wat er wellicht aan deze CX nog te doen is. Helemaal omdat je al zei dat ze ‘niet duur’ was.
“Niet duur” voor studentenbegrippen betekent -gok ik- ergens rond de € 1000?
Een CX is echter wél een dure klassieker om te onderhouden, tenzij je zelf heel handig bent en de faciliteiten hebt. Ofwel ze zijn ‘duur’ in aankoop als ze (technisch) goed en up-to-date zijn.
Het hóeft niet, het kan meevallen. Maar hoe dan ook is het inderdaad een erg goed advies om deze auto eens met een kenner erbij op een hefbrug te laten inspecteren, voordat je je geld in een onverhoopte bodemloze put gaat gooien. Technische werken aan een CX kunnen hevig tegenvallen en dús oplopen.
Aan spuitwerk/cosmetisch moet je pas heeeelemaal aan het eind van de rit gaan denken (roestgaten daargelaten uiteraard).
Heb je ook foto’s van de onderzijde en het motorruim?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Hmm nouja ik ben zelf vrij handig en goeie gereedschappen ed zijn altijd wel te ritselen binnen het studentenwereldje. En idd 1100 betaald.
Zal binnenkort eens foto van motor/onderkant gaan maken (als dat lukt zonder licht erbij…)
Daarnaast ben ik nu al van deze auto gaan houden. Mocht ik een groot project niet direct kunnen betalen gaat ze gewoon in opslag en gaat dat op een later moment gebeuren!
Ben sowieso van plan om over een jaar of wat als ik werk en genoeg geld verdien een complete restauratie te (laten) doen.
Zoals ik al zei: ik hoop voor je dat het meevalt (en dan rij je nog jaren als een koning!), maar ik spreek helaas uit ervaring.
Mijn eerste CX (niet gehinderd door enige kennis gekocht om haar fraaie uiterlijk) was bij nader inzien een reddeloos wrak. Ik zou echt zorgen dat ik die auto ergens op de brug kon krijgen en dan met iemand die ervaring heeft met CX’en de zaak eens grondig controleren alvorens er (veel) geld in te steken.
Nouja het kan natuurlijk sowieso geen kwaad om haar eens op een brug na te laten kijken, zal eens gaan zien of ik dat kan gaan regelen.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
La Léo schreef:
Niet alleen heeft de (een) vorige eigenaar haar overgespoten, hij heeft haar zelfs een hele andere ‘look’ gegeven! Kunststof bumpers, brede zwarte stootstrips en gestroomlijnde spiegels kwamen namelijk pas pas in 1986 (of eind 1985) en nooit in combinatie met het interieur met de draaiende klokken.
Het werd in die tijd wel gedaan om de auto een ‘jonger’ uiterlijk te geven, aangezien iedereen wist dat de modellen met de stalen bumpers van het pre-facelift tijdperk waren.Léo
Sterker nog: de fabriek leverde rond die tijd zgn.‘ombouwkits’ om (loodsen volle) onverkoopbare serie I’s alsnog de looks van een serie II te geven, omdat klanten bewust wachtten op het uitkomen van de serie II CX (aug ‘85).
Gezien het slordige werk en de gebruikte materialen is dit een latere ombouw inderdaad…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 1481
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hoi Sebastiaan, van harte met je aanwinst en één ding is zeker verlieft worden op deze auto’s is heel makkelijk en dat is maar goed ook want probleemloos zijn ze zeker niet. Door de verliefdheid vergeef je een stuk meer zeker vandaag op Valentijnsdag dag haha! Als je een beetje op het forum rond leest en desnoods ook mijn topic (cx break c-matic) dan begin je snel door te krijgen wat allemaal stuk kan gaan en wat de kosten hiervan zijn. Als je de auto niet dagelijks nodig hebt, heb je al een groot voordeel!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Sebastiaandk schreef:Hmm nouja ik ben zelf vrij handig
en goeie gereedschappen ed zijn altijd wel te ritselen binnen het studentenwereldje. En idd 1100 betaald.
Zal binnenkort eens foto van motor/onderkant gaan maken (als dat lukt zonder licht erbij…)
Daarnaast ben ik nu al van deze auto gaan houden. Mocht ik een groot project niet direct kunnen betalen gaat ze gewoon in opslag en gaat dat op een later moment gebeuren!
Ben sowieso van plan om over een jaar of wat als ik werk en genoeg geld verdien een complete restauratie te (laten) doen.
Leuk dat je bent gaan deelnemen hier Sebastiaan. Hopelijk gaan we je auto ook zien op clubgelegenheden.
Deze auto voor dit geld, zou ik gewoon oprijden en zodra die niet meer door de APK komt, nog een laatste rit maken. Naar Barneveld. Dan kan de auto verder leven in ander auto’s. Het goedkoopst is het namelijk om een net exemplaar te kopen zodra de financiën dat toestaan. Deze auto kan alleen weer een beetje waarde krijgen, als die weer helemaal serie 1 wordt. Alleen al dat gaat in de papieren lopen. Toch heeeeeel veel plezier met je zweefmachine !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ja dat is goed hoor…
Behalve dat ze voor mij geen verkoop waarde hoeft te hebben, ze heeft voor mij al waarde genoeg…
Nou dat was weer een interessant weekend!
Afgelopen vrijdag toch maar eerst de koelvloeistof vervangen alvorens 150 km te gaan rijden op zaterdag.
Voornamelijk omdat het deze kleur had…
Ik lekker bezig, goed onder de viezigheid. Wil ik de slang van de verwarming losmaken, om deze te vullen, breek ik natuurlijk de hele boel in stukken :S
Dus op naar de Brezan, maar dat stukje hebben ze uiteraard niet. Gelukkig kwam er een soort lego doos op tafel waaruit we het zelf konden fabriceren… Werd helaas wel 35 euro, maar gelukkig werd ik gematst en hoefde het maar 25 te kosten.
Grote voordeel is nu dat ik een clipje los kan trekken en dan valt de slang gewoon los, wel zo makkelijk de volgende keer.
Eenmaal op we naar Noord-Holland (na een kort bezoekje aan het magazijn) gaat bij Amsterdam ineens mijn radio uit…
Ik kijk er eens naar, en vind m wat zwakjes branden, dus ik doe eens mijn lampen uit en weer aan. En verdorie de motor houd in, dus naar de eerste de beste parkeerplaats motor uit, kijken en ja hoor, er hangt een draad los van de Dynamo.
Dus ANWB gebeld, want accu leeg.
Nou de Dynamo was zo opgelost, maar toen kwam het volgende probleem. Toen de dame zich weer verhief met lopende motor doemde daar ineens een groene plas op.
Wegenwacht eronder, en die concludeerde dat een van de LHM-leidingen die in de kokerbuis loopt door was…
Dus bij de Total twee flessen LHM gekocht, beetje bijgevuld uit mijn laatste fles en op naar mn ouders.
Het gekke is dat er sindsdien geen druppel LHM meer gelekt heeft. Ik heb zelf eigenlijk het idee dat het vat véél te vol zat (dat weet ik trouwens zeker) en dat dit eroverheen is gelopen en zich verzameld heeft in de koker balk, en eruit kwam toen ik geparkeerd stond… Heb namelijk wel wat stukjes 180 gereden… (tja die nieuwe A2 he )
Is dit mogelijk of is het gewoon toevallig dat het lekken nu gestopt is?
Daarnaast heeft madame ook besloten dat stadslichten maar nutteloos zijn, dus die doen het ook niet meer (incluus het dashboard lampje.) Iemand ideeën?

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welkom in de wondere wereld van Citroën…. Je LHM-peil moet tussen de 2 rode streepjes staan (vlottertje) als de auto in de hoogste stand is. Ook even in het LHM-vat kijken, want het kan natuurlijk altijd dat het vlottertje blijft hangen…. Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Stadslichten zijn inderdaad nutteloos, daar heeft ze helemaal gelijk in!
Maar goed, brandden ze (en het dashboardlampje) tot voor kort wel? En zijn ze er tegelijk mee gestopt? Dan lijkt het me geen massaprobleem.
De stadslichten hebben geen eigen zekering. Dus dat is het ook niet tenzij andere dingen ook niet werken, maar dan had je dat wel geschreven.
Ik zou het eerst zoeken in de schakelaar in de sateliet, maar meestal is het juist de dimlichtstand die problemen geeft omdat de contacten inbranden.

Sebastiaan,
Waarom heb je die slang van de kachel losgemaakt om het koelsysteem te vullen?
Dit kan gewoon via het witte ‘bolletje’ hoor.
Verder raad ik je aan, om eens een goed reinigingsmiddel op het koelsysteem los te laten, bijvoorbeeld Forté, aangezien ik vermoed dat roest en kalkafzetting door je gehele blok te vinden zal zijn, wat de koelcapaciteit zeker niet ten goede komt en tevens interne verstopping kan veroorzaken.
En het beste is, om voordat je het reinigingsmiddel erin gooit, de aftapplug aan de buitenkant van het blok eens los te draaien en het systeem dan geheel te spoelen met de tuinslang. Op die manier komt ook de troep rond je cilinderbussen vrij.
Daarna goed reinigen, aftappen en opnieuw goed doorspoelen.
Dan het beste meteen een nieuwe thermostaat monteren en afvullen met een goede kwaliteit échte koelvloeistof dat de noodzakelijke dopes bevat om het koelsysteem in conditie te houden en het blok te beschermen tegen corrosie.
>>Let op: koelvloeistof mag NIET in het riool!!<<
Op deze foto zie je waar deze plug zit. Je ziet ‘m op het oranje gedeelte van dit blok, de plug zelf is niet oranje. (startmotor en uitlaat zijn hier niet gemonteerd, zoals je ziet)
Verder zou ik even rustig aan doen met dat 180 rijden… die motoren zijn niet ontwikkeld om dit langdurig als kruissnelheid te draaien. Daarvoor werd de GTi Turbo juist ontwikkeld!
En zeker als de conditie van de koppakking onbekend is en de conditie van het koelsysteem op z’n zachtst gezegd twijfelachtig, zou ik de kat niet op het spek binden.

Edit: excuses, ik verneem zojuist uit bronnen die het blijkbaar kunnen weten dat topsnelheid = kruissnelheid bij elke CX GTi, dus vergeet mijn eerdere opmerking daarover.
Edit 2: o ja, da’s alleen geldig MITS het koelsysteem perfect in orde is dus wel….

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sterker nog: bij elke citroën! (bij mijn weten dan; geldt trouwens niet voor traction)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.