Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Hallo,
Mijn naam is Roland en ben sinds begin van dit jaar de eigenaar van een C4 Berline 1.6HDI 16V uit 2005.
158k op de teller.
Heb het volgende probleem/vraag:
Met mijn wagen gebeurt het volgende:
iedere keer als ik er mee heb gereden (ook al is het maar 50 meter) en ik zet de wagen weer stil (uit), blijft er onder motorkap een tijdje een geluid vandaan komen. Het is een laag brommend geluid, alsof er een pomp oid loopt. Dit blijft een tijdje (1 a 2 min.)hoorbaar en op een gegeven moment zwakt het geleiderlijk af tot het verstomd.
Heb nu even geluisterd en gezocht en t geluid lijkt uit de turbo te komen. (Dat waar dat warmteschild omheen zit—en dan meest rechts)
Mijn gedachten hierover:
De opgebouwde hoge druk moet worden afgebouwd. Normaal hoor je hier niet zoveel van. Nu loopt er wellicht iets aan. Hierdoor hoor je dit.
Of: de intercooler op de turbo loopt aan.
Iemand andere suggesties??
Het is overigens normaal dat het ding erg heet wordt? (het deel waar die grote imbusschroef in zit)
Hoor heel graag van jullie.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het schoepenwiel in een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen. Dit schoepenwiel is natuurlijk zo gelagerd dat het zo makkelijk mogelijk in beweging wordt gezet. Wanneer je de motor stil zet zal de uitlaatgasstroom stoppen, maar de turbo blijft dus nog even doordraaien tot hij uiteindelijk vanzelf stilvalt. Of het normaal is dat je dit bij deze auto goed hoort durf ik niet te zeggen, maar ik denk eigenlijk van wel. Een ‘aanlopende intercooler’ is enorme onzin, een intercooler is namelijk niets anders dan een extra radiateur waardoorheen de door de turbo op druk gebrachte lucht loopt op weg naar de inlaat. Door de in de turbo door het indirecte contact met de uitlaatgassen en het op druk brengen opgewarmde lucht weer af te koelen krijg je een betere vullingsgraad in je cilinder. Een intercooler is dus een statisch iets en kan niet aanlopen.
PS dubbelposts mogen niet, dus de andere wordt verwijderd.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Hallo Graddus
superbedankt voor je reactie!
Zal ook zsm de olie en t filter laten vervangen.
Zal idd geen dubbelposts meer plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb dat geluid ook wel eens gehoord bij een ander type citroen diesel met turbo.
Ik weet niet meer of het een xm 25td was of een c5 td, maar het schijnt normaal te zijn (een soort luchtpomp of zo iets), maakt een paar minuten een brommend geluid en gaat dan vanzelf uit.
Nalopen van de electrische waterpomp ?
Ouwe mopperkont
Er zit geen elektrische koelwaterpomp op de C4, volgens mij op geen enkele Citroen.
Het is een vreemd geval, de turbo draait echt geen 1 a 2 minuten door na het afzetten van de motor.
Als ik even snel op de tekeningen kijk, zie ik dat de waste-gate door een luchtslang word aangestuurd, welke op een elektroklep zit, hier tussen zit een lucht reservoir.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Bedankt,
maarre… en dan? Consequentie/conclusie hiervan is volgens jou?
Roland
Edit mod: quoten op het voorgaande bericht is niet nodig.
Zonder zelf te luisteren is het moeilijk om een conclusie te trekken.
Probeer zelfs een te luisteren of het uit de waste-gate komt, dat is het ronde “doosje” onder de turbo.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Hallo,
Je bent subliem!
T geluid komt idd “uit” de wate-gate. Heb net een heel klein stukje gereden (is het allemaal nog niet zo heet). Toen auto uit en op de waste-gate gedrukt. Dan verandert het geluid. Weet jij nu wat ik kan doen/er aan de hand is? Kwestie van iets beter aan draaien?
Hoor heel erg graag van je!
Roland
Edit mod: Quoten op het vorige bericht is niet nodig.
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe deze waste-gate word aangestuurd, in iedergeval elektronisch via een elektro-klep, waar weer luchtslangen aan vast zitten. Als de druk aan de inlaatzijde (vuldruk) een bepaalde waarde heeft bereikt, word de waste-gate open gezet om verder oplopen van de druk te voorkomen. Anders zou je de turbo en/of de motor kunnen opblazen.
Het is mij een raadsel waarom deze bij jouw geluid blijft maken, merk je verder nog wat met het rijden, heeft de auto voldoende vermogen en een “boost” bij een bepaald toerental ?
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Hoi
Bedankt voor je reactie!
de wagen heeft voldoende vermogen en idd een goede turbo.
Dat geluid is er dus(nadat de wagen is uitgezet) gedurende 1, max 2 minuten. Dan “sterft” het langzaam weg.
Het is idd net alsof een klep gedtoord wordt aangetrokken oid.
Hoop dat iemand iets meer weet.
Roland
Edit mod: Quoten op het vorige bericht is niet nodig.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Heb t even uitgezocht.
De waste-gate wordt, heel simpel, door de opgebouwde (te hoge druk) druk bij het comperssorwiel opengedrukt.
Dan gaat er zeg maar een klepje/ventiel, bij het turbinewiel v/d turbo, open. Hierdoor komt de
lucht uit de uitlaatcollector rechtstreeks in de uitlaatpijp.
Maar waarom hier nu een geluid uitkomt?.....
Dus auto uit en gedurende een bepaalde tijd blijft het ding. Waste-gate of wellicht dat deel van de turbo geluid maken.
Wie o wie???
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Het vreemde brommend geluid blijkt dus inderdaad van de waste-gate te komen.
Maar… wanneer deze wordt aangeraakt, verdwijnt het bijna helemaal. Het
is dus zo dat deze meeresoneert met iets anders.
Óf hij resoneert mee met het compressowiel van de turbo, óf met ????
Wie weet raad?
Andere vraag: kan ik gelijk na het stilzetten van de auto de rubber pijp/brede slang van de turbo halen?
Dus die naar het luchtfilter leid.
Dit om te kijken of deze inderdaad nog een hele tijd aan het nadraaien is.
Heel graag hoor ik van jullie!
Ik neem aan dat je niet meteen de motor uitzet na een ritje, maar eerst een halve minuut ofzo wacht, zodat de tubo to stilstand komt. Nou is een halve minuut misschien overdreven, maar na een lange snelwegrit wel aan te raden, bij een stadrit, waarna je even bezig bent inparkeren, is 10 seconden voldoende.
Een turbo is een complex onderdeel, waar je zelf niets aan kunt repareren en liever ook niet zelf aan rommelen. Je kunt het beste een tubo specialist opzoeken en je probleem voorleggen, hij kan je dan vertellen of het normaal is of dat er wat mankeert. Misschien is dit wel het begin van een groter probleem, maar ben je er nu nog op tijd bij.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-2011
- C4 (2004-heden) Berline 1.6 HDi
Vandaag het volgende geconstateerd:
Vanaf het compressorgedeelte loopt er dus een buisje richting waste-gate. Tussen deze buis en de wastegate
zit een rubber slangetje.
Als ik nu de wagen stil (en dus uit) zet, hoor ik dat geluid en trilt de veer(klep) in de waste-gate.
Als ik nu dat rubber slangetje heel even plat druk, is het geluid 99% minder en hoor je ergens in de verte nog iets.
Maar dit komt heel ergens anders vandaan. Het komt dus niet uit het gedeelte van de turbo waar de waste-gate bij in de buurt hangt.
Het komt dus van de andere kant. En dus niet een geluid, maar een beweging. Een beweging van lucht (of welicht olie (in dat buisje)) wat erg pulserend optreedt en langzaam wegsterft.
Wie heeft een idee??