1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Dynamo/electra problemen, “89 CX 25 GTi
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 13 februari 2011 05:25 PM

En daar gaan we weer.
Het begon allemaal een week of 2 geleden met wat horten en stoten in de motor.
Ik was net 10 minuten onderweg, net klaar met werken, toen het me opviel dat mijn motor om de minuut zon beetje telkens een paar tellen “inhield” wat schokken tot gevolg had. Desondanks goed en wel thuis gekomen.

Maar goed, de volgende dag moest ik weer naar mijn werk, start ze niet. Gelukkig kon ik de auto van de buurvrouw lenen.

Nu, accu aan de lader gelegd, en zo de dag daarop wel weer met de Cx naar me werk. Geen radio en ventilatie aan natuurlijk want ik moet in totaal bijna 40km op de accu doen. Ik werk (bijbaantje) 3 dagen in de week dus ik heb steeds vier dagen om aan mijn auto te sleutelen, tussen school door natuurlijk. Ik heb de boel even onderzocht, en het leek in eerste instantie een lekkende waterpomp te zijn, want er lagen een aantal druppels koelvloeistof op de dynamo. In het kader weinig tijd heb ik er die week weinig aan kunnen doen, behalve de dynamo met lucht schoon blazen, contactspray erop, en na een half uurtje weer schoon blazen. Dat leek het in eerste instantie te fixen want het accu lampje bleef uit tijdens de proefritten. En de eerste 2 dagen kon ik ook gewoon weer heen en weer, maar de 3e dag ging eht weer fout, op de terug weg, gelukkig vlak bij huis.
Horten en stoten begon al toen ik vlak bij mijn werk de provinciale op ging, het accu lampje ging ook weer aan.
5 Minuten voor ik thuis was stopt de motor er ineens mee, gelukkig net over een heuveltje vlak voor een rotonde, dus ik mijn paniek verlichting aan, koppeling in en remmend op de motor heb ik de eerste aflsag van de rotonde gepakt, die toevallig de hei op gaat, dus ik stond ook niemand in de weg op dat uur.

Maar goed, me ma met de c5 naar mij toe, start kabels er even aan, en rijden maar. In totaal heb ik 2 keer de start kabels meoten gebruik en om thuis te komen want de accu was echt leeg.

De volgende dag meteen de Cx op axlestands, en rommelen maar. Dynamo eronderuit. Koolborstels bijna helemaal weg, maar zorgelijker nog(?), ook ongelijk afgesleten. Dus nieuwe spannings regelaar ering (scheelde in prijs weinig met losse borstels) en waarom niet? Enfin dynamo volgens het oude lucht/spray/lucht concept weer schoon gemaakt, nieuwe regelaar erop, en terug onder de wagen. Accu erin, en starten. In eerste instantie brande het acculampje nog. Maar toen ze weer op haar wielen stond en we gingen rijden ging dat lampje snel weer uit.

Nu, donderdag, prima heen en terug nienta problema, vrijdag, idemdito. Maar zaterdag, heen en terug naar en van werk geen probleem. Maar na mijn werk ging ik nog naar een verjaardag. Toen ik thuis was even gedouched en toen weer de weg op, in eerste instantie nix aan de hand, maar toen ik de snelweg opdraaide begon het lampje weer zachtjes te branden, ik denk nou dat gaat wel weer uit. Radio uit en ventilatie op zacht, nou echt zonder gein ik reed bij mijn oom in schoonhoven de oprit op, trap de koppeling in en zodra ze naar staionair rpm viel was het over.

Hier ben ik nu, mijn Cx staat bij mijn oom in schoonhoven met een lege accu en een laadstroomprobleem. Ik ben thuis gebracht.

Het lampje brande de hele week al sporadisch, maar ging iederekeer na een paar seconden weer uit. Is mijn dynamo nu echt dood of zit er gewoon een draaidje los of iets wat er voor zorgt dat mijn dynamo het dan weer wel en dan weer niet doet? En hoe kom ik daar achter? Want als het de bedrading is, ga ik er geen nieuwe dynamo in zetten dat lijkt me logisch. Ik heb minutieus het koelvloeistof niveau in de gaten gehouden maar daar zit geen verandering in. Dus mijn eerste hypothese van de lekkende waterpomp is niet gegrond.

Help, bvd,

Glenn

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
Sebastiaandk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 11-02-2011

Gepost: 13 februari 2011 05:30 PM
  [ # 1 ]

Ha dit probleem klinkt bekend! Wink
Heb je al gekeken naar de bedrading? De +Kabel van de dynamo naar de startmotor was bij mij namelijk nogal gaar (hele stukken isolatie eraf), dan gaat hij vals massa maken en laad de boel niet zo lekker. Verder is dat andere stekkertje ook nogal kwetsbaar, zit dat stevig in de dynamo of ligt die misschien los?

U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 13 februari 2011 05:40 PM
  [ # 2 ]

Hey Sebastiaan, ik zag net toevallig jouw topic, leuke auto man! Ik kom toevallig ook uit de buurt, Ede.

Bij mij komen er twee kabels uit de dynamo, een dun snoertje met een rood uiteinde en een klemsluiting op de spanningsregelaar. De andere is een dikkere zwarte met een ring aan het einde. En die zat aan een bout vast geschroeft die geloof ik aan de diodebrug(?) en indirect aan het andere eind van de spannings regelaar verbonden is.

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 13 februari 2011 06:38 PM
  [ # 3 ]

inderdaad bedrading controleren.
heb je al je voltage op de accu al gemeten met draaiende motor ? die moet toch zo’n 14 volt aangeven….?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Sebastiaandk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 11-02-2011

Gepost: 13 februari 2011 06:38 PM
  [ # 4 ]

Nog iemand uit Ede! Grappig Very Happy
Die dikke kabel die met een ring vastzit bedoel ik, die loopt over een schot naar de starter, en daar maakte hij bij mij sluiting.

U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2011 07:00 PM
  [ # 5 ]

Glenn, heeft jouw nieuw geplaatste spanningsregelaar een stekkertje/aansluiting met 2 pinnetjes of eentje met één? En op de auto? Zit daar een enkel stekkertje of een duo-stekker met 2 vrouwtjes? Als dit verkeerd wordt aangesloten, werkt het namelijk ook niet, pas nog meegemaakt!

Andere optie is, dat er behalve de koolborstels ook een diode kapot is op je dynamo.

Heb je de laadstroom ook daadwerkelijk gemeten i.p.v. alleen naar het lampje op het dashboard gekeken?
Zo ja, wat is de waarde bij stationair? En bij ca. 3000 toeren?

Of heb je foto’s van de situatie/stekkers/aansluiting?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 13 februari 2011 07:01 PM
  [ # 6 ]

Hey Glenn,

Meet inderdaad eerst even de boel door. Of je wel voldoende laadspanning hebt. Moet je natuurlijk wel eerst bij je auto zien te komen. Volgens mij heb ik nog een goede dynamo liggen, maar die komt wel van een diesel af en ik weet niet of dat zo één op één past. Anders mag je die wel ff lenen om de auto weer in Ede te krijgen. Bel me maar als je hem nodig hebt.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 13 februari 2011 07:02 PM
  [ # 7 ]

Haha, kijk tegelijk dezelfde opmerking Leo Wink

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 13 februari 2011 07:06 PM
  [ # 8 ]

zijn de sleepringen van de dynamo wel goed als de borstels zo ver versleten waren?? en anders dynamo eruit en ff naar een rivisiebedrijf gaan die kunnnen hem ff voor je testten of ie onder belasting echt stroom leverd.

en waar heb je contactspray opgespoten, toch niet in de dynamo zelf? anders gewoon de stekkers ff opschuren en in de vasiline zetten.

Massa ff controleren van accu naar de versnellingsbak en idd nog ff meten bij lopende motor moet ie iid ongeveer 14v geven, let op teveel is ook niet goed kost je je accu.

Succes

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 14 februari 2011 02:42 PM
  [ # 9 ]

Course of action:

Toen de hele boel toch open en los lag heb ik alle stekkers en contacten die ik kon vinden gewoon met schuurpapier opgeschuurd tot ze niet meer een koperoxide kleur hadden Wink
De het voltage over de accu was bij stationair 13.5 volt en met een beetje gas erbij 13.97.

Ik heb een simpel multimetertje maar die gaat maar tot 10 ampere ofzo, tenminste er staan allemaal boze uitroeptekens en bliksemschichten rond de term “10A” dus. Eigenlijk wilde ik even de stroom door de multimeter laten lopen in ampere modus zeg maar. Om zeker te weten dat de dynamo ook echt stroom levert en dat het niet een rogue accu lampje is. Maar mijn dynamo is 70a en die meter dus blijbaar gezekerd op 10a?

Ik weet wat volt is en ampere en weerstand en vermogen, dat staat in mijn natuurkunde boek, voor de rest ben ik een lijk wat betreft electriciteit. Ik heb geen idee op wat voor stand de multimeter moet staan om wat uit te lezen of waar ik dat moet prikken op de auto. Geen idee wat sleepringen zijn, ik weet dat diodes stroom in een richting door laten, maar wat een diodebrug is geen idee. Een soort gelijkrichter?

Als iemand een simpele beschrijving heeft van, meter op zus, prikkers zo en dan moet er ongeveer dit uitkomen. Zou dat echt mijn day saven!

Mijn spannings regelaars hebben allebij (de oude en de nieuwe) een blauw draaidje (vrouwtje) wat uit het regelhuisje komt zeg maar, en op het regel huisje 1 contact (mannetje) voor het aansluiten van eerder beschreven rood stekkertje, een hele dunne.

Ik neem aan dat door bepaalde dingen uit te sluiten ik toch echt bij de bron van het probleem kan komen?
Ik kan ongeveer precies een uur met de auto rijden als de accu vol is voordat ze er automatisch mee stopt.
Het is dus save om te zeggen dat mijn dynamo wel werkt, zei het sporadisch, want anders was ik niet drie keer heen en weer gekomen naar en van werk, dat is bij elkaar 6 keer starten en 2 uur rijden. Met radio en ventilatie vol open. Ik neem aan dat er dan gewoon een contact los zit oid wat de stroomkring vebreekt of vroegtijdig sluit als deze daar zin in heeft.

Morgen mag ik de auto van pappie en mammie lenen, als ik mammie naar haar werk breng, en dan ga ik mijn Cx hoe dan ook weer voor de deur krijgen, want met die auto een uur verderop lost mijn probleem zichzelf niet op.

Bedankt menschen!

Glenn

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 14 februari 2011 02:52 PM
  [ # 10 ]

Glenn,

die laadstroom kun je niet meten met die meter die jij hebt, als je zeker van een goede dynamo wil zijn uitbouwen dat ding en ermee naar een revisie bedrijf, zijn kunnen het ding testen in een testbank. Ik heb de mijne laten reviseren en kostte 80,- euro dus kost je de kop niet en weet je zeker dat ie goed is.

Je zegt dat je een uur kunt rijden heb je de accu dan via een lader opgeladen ? en heb je de accu al vv ? zo ja dan is het een kwestie van stap voor stap dingen controleren of ze goed zijn en stap 1 is de dynamo, is deze goed dan de bedrading etc.

Wel goed dat je nu alle contacten goed schoon hebt gemaakt van de oxidatie wel ook ff invetten met vaseline oxideren ze niet opnieuw.

De sleepringen zitten in de dynamo en hier komen de koolborstels tegenaan.

Succes

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Sebastiaandk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 11-02-2011

Gepost: 14 februari 2011 03:01 PM
  [ # 11 ]

Ik vind 13,5 ook niet echt veel eigenlijk… Mijn nagelnieuwe dynamo loopt 14,58 stationair…

U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 14 februari 2011 03:25 PM
  [ # 12 ]

wat voor meter heb ik daar wel voor nodig dan?
Is 13.5 niet genoeg? mijn accu is maar 12 volt.

Ik neem als het kan wel een andere dynamo mee, natuurlijk.
Maar als het in de bedrading zit heeft dat geen zin.

Anyway, de monteur/verkoper waar ik de spanningsregelaar vandaan heb heeft de dynamo zelf ook even een once over gegeven en vond hem er opzich goed uit zien, niet top zei hij, maar hij kna nog mee. En hij heeft ook naar die sleepringen gekeken, en daar was er een van ietsje ingesleten, maar niet erg zei hij.
Maar voordat ik eraan heb gesleuteld zat de riem om de dynamo ook erg slapjes vond ik zelf. Kan die ongelijke slijtage veroorzaakt worden door slack in de riem?

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 februari 2011 03:30 PM
  [ # 13 ]

paar punten:

Koolborstels slijten altijd ongelijk.
laadspanning boven de 14,5 volt is te hoog. Controleer je meter!

Meten van accu spanning: zet je meter op V =. Gelijkspanning dus en niet op V~ . Bereik tot 20 Volt.
Nu op de accupolen meten en ook op de uitgang van de dynamo en massa.

Laadstroom kan je zoals gezegd niet meten. (te veel waarschijnlijk). Wel kan je lekstroom meten: Zet je meter op 10A en haal een pool los. doe je ene meet pen op de losse draad en de andere op de accupool die nu ‘leeg’is.
Contact uit zou je een halve A mogen meten. Meet je veel meer, dan kan je dynamo intern sluiting hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 14 februari 2011 03:39 PM
  [ # 14 ]

is 13,5 volt te laag als laadstroom ?
wat houd je aan als ondergrens ??

bij meer dan 0.5 A lekstroom, kan dat toch ook in de auto zitten, hoeft toch niet in de accu te zitten ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Sebastiaandk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 11-02-2011

Gepost: 14 februari 2011 03:53 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

paar punten:

laadspanning boven de 14,5 volt is te hoog. Controleer je meter!

dan gaat dat dus niet op als probleem. Zal bij mij nog eens kijken wat hij nu doet, dat was namelijk toen de dynamo echt net 1 minuut gedraaid had. Het schijnt dat hij nog iets moet inregelen dus zal eens kijken wat er nu aangegeven word.

U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook