Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Zondag 3 april 2011,
Citroen CX Club Nederland organiseerd de Voorjaarsrit vanuit De Jouwer
Traditioneel is het op de eerste zondag van april weer tijd voor de seizoensopener: de Voorjaarsrit. Dit keer starten we vanuit het mooie Friesland, Joure om precies te zijn. Al zeggen de Friezen De Jouwer. Met het Fries zullen we deze dag meer te maken hebben, en dat is even wennen.
Groen is grien, kaas is tsiis, weg is wei en koffie heet Douwe Egberts. En in heel Friesland is het nu zo dat op de plaatsnaamborden eerst de Friese en dan pas de Nederlandse naam staat. En dat kan verwarrend zijn.
Desondanks hebben we daar in De Jouwer een gezellige startlocatie gevonden, waar alle deelnemers vanaf circa 10 uur welkom zijn. De evenementencommissie zorgt daar voor koffie en iets lekkers.
De start is vanaf een uur of elf tot uiterlijk twaalf uur.
De route voert door een aantal opmerkelijk mooie gebieden, met als hoogtepunt (voor de natuurliefhebber dan) Nationaal Park De Weerribben, op de grens van Friesland en Overijssel. Een afwisselend landschap, met mooie kleine weggetjes en soms opvallend smalle bruggetjes. Uitermate geschikt dus voor onze voitures. We eindigen in de omgeving van Holten, van waaruit het voor de meeste mensen eenvoudig naar huis te rijden is. Onderweg is er voldoende tijd en mogelijkheid om even uit de auto te komen en/of een hapje te eten. We verwachten dat iedereen rond 16.00 uur op het eindpunt aanwezig is. Op de eindlocatie kan natuurlijk uitgebreid nagepraat worden onder het genot van koffie etc., maar er is voor degenen die dat willen ook de mogelijkheid een hapje te eten (op eigen gelegenheid), alvorens de terugreis aan te vangen.
Deelname aan de toertocht kost 5 euro per persoon, ter plekke aan de inschrijftafel te voldoen. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis mee. U kunt zich aanmelden via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of 06-24410441. Graag even vermelden met hoeveel personen u deel gaat nemen, zodat wij de boel een beetje prettig kunnen organiseren.
We starten vanuit De Oranjerie in Joure, gelegen aan de passantenhaven aan de westzijde van de stad. Het adres is Groenedijk (ook: Grienedyk) nummer 6, postcode 8501 AX.
Route naar locatie:
De makkelijkste manier om bij de startlocatie te komen is via de A7, afrit 23 (Joure-West). Onderaan de afrit de richting Joure volgen, en vervolgens bij de T-splitsing ook Joure volgen (rechtsaf, de Tramwei op). Op de rotonde met het kunstwerk van RVS en een kei gaat u vervolgens linksaf, de Harddraversweg op. Na enige kilometers ziet u dan aan uw linkerhand het grijs geverfde cafe Het Tolhuis; daar (dus voor het water) gaat u linksaf, de Groenedijk op. Let op, het is vrij smal.
Overigens zagen we aan de stickers op de deur van de startlocatie dat u daar, naast Nederlands, ook terecht kan in het Fries en het Stadsfries. Dat is weer een andere taal, blijkbaar. Op zondagochtend 3 april is Frans echter tijdelijk ook toegestaan.
Ik zal dit keer weer eens proberen erbij te zijn. In ieder geval maar vast in de agenda zetten en kijken wie er als bijrijder mee gaat.
Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Leuk. De rit “start” in Joure, wel, velen hebben er dan denk ik al de nodige zweefkilometers op zitten
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Dat is een ‘reis’. De ‘rit’ start wel degelijk pas in Joure.
Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Noem het maar rustig een expeditie naar het hoge noorden.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 15702
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat dacht je van een ‘brug te ver’?
Nou, ik houd wel van een CXpeditie en kom wel over de brug.
- CX TRS 2.2 1987
Het is zo 4 april dus heb ik de motorkaart ingezet tot het maken van een toeristische route, want na de toerrit wil je toch zo snel mogelijk naar huis.
Mijn route (groene route):
Zoetermeer-Boskoop-Zwammerdam-Meije-Woerdense Verlaat-Vinkeveen-Abcoude-Weesp-Muiden ri Almere water over en linksaf langs het water oostvaardersdijk naar Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure.
Betekent wel vroeg weg, en onderweg genoeg escapes om tijd in te lopen
Vanaf Abcoude (nou ja, iets voorbij Abcoude) kunnen we samen orpijden. Maar dan wel een dag eerder graag.
- CX TRS 2.2 1987
Ben ik wel vrij, heb je overnachting geregeld door boven in Joure?
Nee, de rit is op 3 april maar jij gaat pas op 4 april rijden…
- CX TRS 2.2 1987
ops: Je hebt gelijk…......
Bedankt voor je opmerkzaamheid Ik zat met de verkeerde datum in mijn hoofd, gelijk maar checken in de agenda
- CX TRS 2.2 1987
Foutje viel wel mee. Ik had wel door dat het zondag plaats vind, maar inderdaad verkeerde datum vermeld. Is er nog een goed meetingpoint daar in Abcoude? Moet ook nog bekijken hoelaat ik daar ben
Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Eerst eens zien dat we de CX uit haar winterslaap kunnen kussen met een paar nieuwe velgen, banden en een verse keuring, dan eens zien of de agenda nog wat ruimte laat. Lijkt me wel leuk, is iets tè lang geleden dat ik heb meegereden!!
Iemand vanuit richting Enschede meerijden?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
@Arno: Ik kan drie meetingpoints bedenken:
-Net voorbij Abcoude, aan de Abcouderstraatweg, is de Golfclub De Houten Vier met een groot parkeerterrein (meestal wel erg vol).
-Even verderop, aan de Tafelberweg, is de Foodstrip. Op zondagochtend zal daar alle ruimte zijn om te parkeren.
-En nog even verder op de route, in Amsterdam Zuidoost bij de camping Gaasperplas aan de Loosdrechtdreef (A9, afrit S113 / Weesp) is ook een groot parkeerterrein.
Misschien zijn er meer mensen die aan willen haken om gezamenlijk naar Joure te rijden?
Totaal aantal Berichten: 432
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Pas wanneer PE zich hier aanmeldt weet ik of ik mogelijkheid heb om te komen.
Het lijkt me in ieder geval zoals altijd weer super!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-