Hi, de HD-pomp van mijn XM van 2000 met 222dkm lekt.
Van de accesoiresriem (plat model die aircopomp, alternator en HD-pomp aandrijft) is in de lengterichting van de riem een stuk losgekomen. Dit losse stuk heeft zich rond de as van de HD-pomp gewikkeld waardoor deze is beginnen lekken. De accesoiresriem is 30dkm geleden tesamen met de distributieriem vervangen geweest.
In de groeven van de poulie zaten een tweetal stukjes riem, die ik er met een schroevendraaier moest uitkrabben.
Nu vraag ik me af wat er eerst gebeurd is;
- een lek die de riem heeft zacht gemaakt, zodat er een stuk kon afscheuren. Riemen zouden toch oliebestendig moeten zijn. Misschien wel oliebestendig maar niet LHM bestendig.
- riem waarvan een stuk afscheurt en rond de as van de hd-pomp wikkelt zodat deze gaat lekken aan de as.
Is zo’n pomplek herstelbaar, of beter pomp vervangen?
Ik heb de bout en moer (door de bus) die de HD-pomp met de dieselpomp verbindt losgezet. Als je voor de wagen staat heb je 3 cm naar rechts een verbinding naar de veer van de spanrol, ook losgezet. Als derde de bout 5 cm verder naar rechts op het motorblok, en als vierde de torxbout links van de oliefilter losgezet. En toch geen beweging te krijgen in de HD-pomp. Zie ik een bevestiging over het hoofd?
Ik kijk met belangstelling uit naar jullie reacties!
MVG
Totaal aantal Berichten: 25618
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LHM lost meer op dan je lief is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar als het voertuig in kwestie een xm diesel is kan het héél goed zijn dat de EPIC-diesel inspuitpomp lek is….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is er inderdaad een dieselmotor, maar de lekkende vloeistof is zeer zeker LHM olie.Lekkend vanaf de as van de HD-pomp.Zeer goed herkenbaar omdat de lekkende vloeistof nog heel groen (nieuw, want pas reservoir bijgevuld)van kleur was.
De dag ervoor nog probleemloos mee gereden.
MVG
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat waterman (denk ik) bedoelt is dat als je dieselpomp lekt, daardoor de snaar kapot kan zijn gegaan, met alle gevolgen van dien.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ja, dat is mogelijk. Na het vervangen van D- en accessoiresriem is de dieselpomp gereviseerd geweest nav diesellekkage.
MVG.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dan is het waarschijnlijk zo:
dieselpomp lek -> Diesel op riem -> riem stuk -> HD-pomp lek -> LHM op restje riem.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb nog een pomp liggen uit ‘98. Dus als je interesse hebt laat het weten. Het zou goed kunnen dat de spanner van de riem overleden is, dan gaat de riem klapperen en kapot. Al een paar keer meegemaakt. Ook moet de riem op de juiste spanning worden gezet, anders gaat de spanner er ook aan. Het is een rot klus om de spanner te vervangen, dus ik zou eerst even voelen of er speling op zit. Die spanner heb ik ook nog, die is nog niet oud.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.