1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
stugge achtervering xm exclusive modeljaar 1998.
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 17 februari 2011 12:07 AM

Ondanks het feit dat bij het starten het sportlampje een paar seconden brandt is sinds vandaag de achtervering erg stug.(zo stug dat bij draaiende motor de achterkant nauwelijks met de hand is in te duwen..).
Civer had het een tijdje geleden al over een weerbarstige electroklep gehad; kan het zijn dat dit onderdeel mechanisch blokkeert terwijl alle electrische systemen groen licht geven?
Ook zag ik dat de achteras nat was van de Lhm; zou dit verband kunnen hebben met de veringsproblemen??

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 februari 2011 02:29 AM
  [ # 1 ]

Zou eerst even kijken waar die LHM vandaan komt .
Daarna zien we wel verder.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 februari 2011 10:05 AM
  [ # 2 ]

Als hij wel op de juiste hoogte komt kan het een kapotte veerbol zijn, of beide, of ook een platte hydractiefbol, alles tegelijk niet zo waarschijnlijk.

Ook kan de hydractiefklep vastzitten in een verkeerde positie. De Veercomputer weet dat niet, die ziet alleen electrische problemen, zoals verbroken of haperende verbindingen.

Dit is een hydractiefklep na een paar duizend km met spoelolie. Wat je ziet is vuil, geen roest.

Zat in mijn Exclusive 1997, die ik kocht met een slecht onderhouden hydraulisch systeem. Het kan best wat tijd en spoorzoeken kosten voor je alle shit achter je hebt. Succes.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 17 februari 2011 04:14 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de info; is het een moeilijk te bereiken onderdeel zo’n klep/ duur om te laten nakijken??
Omdat ook de airco met lekkage kampt en ik m’n geld maar een keer kan uitgeven…...
Ik rij eens aan bij Civer!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 februari 2011 05:59 PM
  [ # 4 ]
laatste auto schreef:

Ondanks het feit dat bij het starten het sportlampje een paar seconden brandt is sinds vandaag de achtervering erg stug.(zo stug dat bij draaiende motor de achterkant nauwelijks met de hand is in te duwen..).

Als die echt keihard is, en daar lijkt het op als je zegt dat je de achterkant nauwelijks in kan drukken, zou het ook wel eens kunnen zijn dat bij één van de achterveercilinders het stangetje naar de draagarm is afgebroken. Dat heb ik ook eens gehad, en dan blokkeert de vering aan die kant. Lees dit draadje maar eens.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 februari 2011 07:16 PM
  [ # 5 ]

Komt`ie wel omhoog achter?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 17 februari 2011 08:50 PM
  [ # 6 ]

De achterkant gaat bij het gymen keurig op-en neer zonder gekraak oid en na uitstappen beweegt de achterkant om weer op goede hoogte te komen.
En is daarna weer knoeperthard!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 februari 2011 09:26 PM
  [ # 7 ]

In ieder geval te weinig gas beschikbaar om op te veren. Dat kan komen door stukke/lege bol(len) of door de HA-klep die niet meer opent. In het geval van dat laatste wordt die toch niet echt ‘knoeperthard’. Een stukke HA-bol heeft hetzelfde effect als een dichte HA-klep, wordt die dus ook niet knoeperthard van. Dan denk ik dus meer aan een stukke veerbol links of rechts (of beide maar die kans is nogal klein).

Is het hard zijn, zowel links als rechts of aan de ene kant meer dan aan de andere?
Heb je al gekeken waar de LHM vandaan komt?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 22 februari 2011 10:43 PM
  [ # 8 ]

Vandaag auto opgehaald bij Civer, ze hebben de electroklep vervangen en (afkloppen!)en het lijkt er op dat de dame weer goed veert!!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 28 februari 2011 03:20 PM
  [ # 9 ]

Een te lage hydraulische druk of vervuiling zijn oorzaak van problemen met de stugheidsregelaars.
Is (alleen)de elektroklep vervangen of de stugheidsregelaar?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 februari 2011 03:35 PM
  [ # 10 ]

Vervuiling kan allerlei storingen geven.
Een maand rondrijden met spoelolie kan de boel losmaken, maar dan is het nog niet weg, zie het plaatje op #2.
Mijn 1998 XM V6 Exclusive bleek een ernstig vervuild systeem te hebben. Intussen de achterste hoogteregelaar vervangen, die hydractiefklep van het plaatje (achter), maandag is de voorste hoogteregelaar aan de beurt, die lekt zo erg (intern) dat daardoor het sturen zwaar gaat bij lage toerentallen. Binnen 20 sec ligt de auto voor op zijn buik.

Vuil verzamelt zich hoofdzakelijk achter en in de tank.
Eigenlijk dus maar één remedie: Grondig schoonmaken en vervangen wat rot is.

Als je je aan het hydraulische onderhoudsschema houdt heb je eigenlijk nooit last. Ik heb een Xantia met 350k km en een XM met 450k km, beiden hebben nooit hydraulische problemen gehad. Ook de DS is probleemloos, maar die heeft pas 90k op de teller.

Zo is het een goede gewoonte om bij een rondje bollen (pakweg elke 5-6 jr) een grondige schoonmaakbeurt te houden. Alles bij elkaar is dat dan nog steeds goedkoper dan schokbrekers vervangen bij auto’s op wokkels.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 28 februari 2011 04:12 PM
  [ # 11 ]

Zo is het een goede gewoonte om bij een rondje bollen (pakweg elke 5-6 jr) een grondige schoonmaakbeurt te houden. Alles bij elkaar is dat dan nog steeds goedkoper dan schokbrekers vervangen bij auto’s op wokkels.

Volkomen met je eens!

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 28 februari 2011 09:24 PM
  [ # 12 ]

Helemaal blij: de auto veert prima!
Alleen de klep is vervangen.
Bij een eerdere poging om de veerproblemen op te lossen zijn 3 bollen achter vervangen- had dus eigenlijk niet gehoeven…
Nu ben ik benieuwd of Civer zomaar een type bol monteert of een voor deze auto specifiek type: welk type hoort eigenlijk op de achteras van een V6-24v Exclusive bouwjaar 1998? En wat gebeurt er als je een ander type bol gebruikt??

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 28 februari 2011 09:31 PM
  [ # 13 ]

De bolleen kunne verschillen in volume, druk, schokbreker. (Dat laatste alleen bij de veerbollen).

Andere bollen kunnen zorgen voor een andere veerkarakeristiek, meer/minder vering met bijbehorende wegligging.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 01 maart 2011 01:22 AM
  [ # 14 ]

Op de achteras van de V6-24 (ES9J4) horen de volgende bollen:

Volume 400 cc, druk 30 bar, demper 0.6 mm

De middelste bol:

Volume 400 cc, druk 50 bar, demper geen

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 06 maart 2011 10:00 PM
  [ # 15 ]
laatste auto schreef:

Vandaag auto opgehaald bij Civer, ze hebben de electroklep vervangen en (afkloppen!)en het lijkt er op dat de dame weer goed veert!!

Niet dus!!!
De laatste weken niet veel gereden…alles ging/veerde ok tot vandaag na een rit van Den Haag naar de Achterhoek op de terugweg de achterboel weer op slot zat.
Op een parkeerplaats de auto laten gymen en hierbij viel op dat als de hoogste stand was bereikt bij het uitzetten van de motor de achterkant een stukje naar beneden viel/ ook het omhoogkomen ging met schokjes gepaard.
(Het gymen heeft trouwens geen effect gehad.)
Ik heb het nu wel een beetje gehad met madam, als ze goed veert is het een prima voiture, maar met die stugge derriere is eea wel een stuk minder comfortabel!!
Zou een beurt met spoelolie etc. kunnen helpen of zijn er nog meer componenten verdacht?

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook