Ik blijf dan toch weer het HA-blok verdenken, maar die is recent vervangen. Ik neem aan door een gebruikt exemplaar, dus die zou ook brak kunnen zijn.
Dat zou zeker kunnen.
De voedingsdruk naar het HA-blok, oftewel stugheidsregelaar kan te laag zijn. Die druk kan gewijzigd worden door vervangen van hogedruk regelaar of het inwendig aanbrengen van plaatjes (shimmen).
Een bekend euvel dat harde vering veroorzaakt is het falen van de diode in de elektroklep. De diode kan worden vervangen door een uitwendige of door in de veercomputer 1 of 2 nieuwe te solderen.
Het gedurende enige tijd blijven rijden met een falende diode kan oorzaak zijn van het bakken van een of twee van de MOSFETs in de veercomputer waardoor de elektroklep niet meer of enige tijd (tot totaal falen) erratisch wordt aangestuurd.
Hoe weet ik dat? Uit ervaring met mijn 1995 XM!
Heb je nog wat om met Civer te bespreken
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Het lek is boven!??
Je moet het altijd afkloppen, maar een van Matthijs309 overgenomen veercomputer is de oplossing gebleken; ook tijdens langere ritten is de auto geweldig qua vering.
Nu pas kan ik genieten van deze ultime uitvoering van een geweldig concept.
Vering, motor en automaat vormen een eenheid die mijn vorige handgeschakelde CT turbo slechts benaderde.
Nogmaals dank aan alle forumleden voor hun aangedragen kennis en oplossingen!!.
Duidelijk is in dit geval dat als eerste het uitwisselen van de VC een hoop tijd en geld kan besparen.
(Voor de zekerheid toch preventief een paar diodes monteren of kan dat wachten tot er weer een storing optreedt?)
eens een xm, altijd een xm!!
Voor de zekerheid toch preventief een paar diodes monteren of kan dat wachten tot er weer een storing optreedt?
In mijn boek is preventie de beste bescherming
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569