WAECO Cruise Control Magic Speed MS 50
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 17 februari 2011 09:14 PM

Ik heb de WAECO Cruise Control Magic Speed MS 50 besteld en wil deze inbouwen in onze auto`s;

Een Saxo 1.5D van 2003
(als eerste; met deze auto rijden we de meeste kilometers),

Een BX 1.6TRS uit 1986

en ik zit er aan te denken er één in de DSuper uit 1971 te zetten.


Iemand hier ervaring mee?
(op deze specifieke auto`s)

Waar pak je het snelheidssignaal het beste?
(of toch met de bijgeleverde magneetset werken?)

En waar sluit je het Vacuüm-servo-apparaat op aan?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 februari 2011 09:29 PM
  [ # 1 ]

Goede keuze, ik heb deze ook in mijn vorige Xantia 1.9D gehad.

De Saxo en de BX zullen vast wel ergens een pulsignaal hebben wat je kan gebruiken, bij de Saxo zul je het waarschijnlijk ergens achter het tellerpaneel kunnen plukken. Pulssignaal van de auto werk veel fijner dan de magneetjes.

De Saxo 1.5D heeft een vacuumpomp voor de rembekrachtiger en EGR, met een T-koppeling kun je de vacuum-servo erop aansluiten. Of de aansluiting van de EGR lostrekken en die gebruiken, zo schakel je meteen de EGR uit Wink

Bij benzine motoren kun je het vacuum van het inlaatspruitstuk gebruiken, de rembekrachtiger is daar ook op aangesloten.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 17 februari 2011 10:14 PM
  [ # 2 ]

Even gegoogled op EGR en dan vind ik dit:

Uitlaat gas her circulatie.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.

bron: http://home.versatel.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm

Klopt dit verhaal?


En dan zou ik bij de DSuper en de BX dus het vacuum van het inlaatspruitstuk kunnen gebruiken.
Op het inlaatspruitstuk van de DSuper zit een soort “afwatering” zou ik hier de vacuümslag op aan kunnen sluiten?

En met een beetje mazzel heeft de BX dus een signaal in het Dashboard en dan zou ik bij de DSuper de magneten moeten gebruiken.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 21 februari 2011 01:00 AM
  [ # 3 ]

Ok, de eerste auto die voorzien gaat worden is dus de Saxo.

Na enig zoekwerk heb ik een elektrisch schema gevonden waarin staat dat er een snelheid(meter) (SN) en een snelheid(meter)opnemer in de Saxo 1.5D zit;
Het schema staat in de de Vraagbaak van Olving (Saxo 1996 - 1999) maar ik ga ervan uit dat een Saxo uit 2003 deze dan ook heeft.

Het lijkt me dat ik ergens achter het dashboard (klokken) het signaal kan “aftappen”.

Iemand een idee welke draad ik dan moet hebben?
(Of waar de opnemer zit zodat ik de draad kan volgen)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 februari 2011 01:26 AM
  [ # 4 ]

Het EGR verhaal klopt en de conclusie ook, uitschakelen voorkomt problemen.
Dit is typische iets waarvan je kan zeggen, het middel is erger dan de kwaal.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 21 februari 2011 10:13 AM
  [ # 5 ]

Ga er maar niet van uit dat de BX een electronisch tellersignaal heeft. Dan zul je een pulsgever van een XM moeten gebruiken.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 21 februari 2011 11:02 AM
  [ # 6 ]

Dan gaan we daar maar eens naar op zoek;

Ik begreep vanuit een ander topic dat deze tussen de tellerkabel geplaatst wordt?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12515
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 februari 2011 01:19 PM
  [ # 7 ]

Oh sorry, ik zie nu pas dat het om een BX uit 1986 gaat, dus geen injectie enzo met een ECU.
Pulsgever van een XM is dan de beste optie, hier kun je een elektronisch signaal van aftappen en de mechanische tellerkabel op aansluiten. Een nieuwe is erg prijzig, je kunt het beste op zoek gaan naar een gebruikte.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 21 februari 2011 07:03 PM
  [ # 8 ]

Er zijn modellen die tussen de kabel komen, maar als je een XU-blok hebt kun je er ook een monteren direct op de bak, waar dan de tellerkabel weer op gemonteerd wordt.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 25 februari 2011 12:21 AM
  [ # 9 ]

XU blok; gaat over de BX neem ik aan?
er zit een automaat in; maakt dat uit?

Ik ben vandaag begonnen de WAECO op onze Saxo 1.5 D (uit 2003) in te bouwen, helaas niet al te veel tijd, maar in ieder geval alvast de Servo ingebouwd en aangesloten.

Ik heb de Servo in de bak onder de voorruit geplaatst,
de vacuümslang van de EGR hierop aangesloten en
de kabel aan de “gashevel” aangesloten.

Hopelijk lukt het om dit weekend de rest in te bouwen en aan te sluiten.

Enige puntje waar ik niet direct uitkom;
De Saxo heeft voor zover ik kan achterhalen een electronisch signaal voor de snelheidsmeter,
volgens een kennis komen er 2 kabels uit de bak die dit afgeven en is de kabel die de puls geeft wit…

Nu zie ik midden op de bak een stekker met 2 kabels; een gele en een bruine…

De computer komt in het interieur en het lijkt mij dan voor de hand liggen om daar ergens het signaal te pakken;
(achter het dashboard)

Iemand een idee welke kabel ik dan moet hebben?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 25 februari 2011 09:14 AM
  [ # 10 ]

K_saxo heeft een werklpaatshandboek van de Saxo online gezet, daar moet je wel in kunnen vinden welke draad je hebben moet.
Achter het dashboard het signaal afnemen is inderdaad logischer, en veiliger om storingen te voorkomen, verbindingen in de motorruimte staan bloot aan vocht en pekel.
Ik had het in mijn vorige post inderdaad over de BX, dat het een automaat is maakt volgens mij niks uit.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 25 februari 2011 11:25 AM
  [ # 11 ]

Ik neem aan dat je deze bedoelt?

http://www.esnips.com/doc/bd910fc7-0da4-42f5-b1e9-327cd4cf06fc/Citroen

Helaas is mijn kennis van elektrische schema`s niet erg best en mijn frans ook niet…

Ik kon uit het schema in de vraagbaak halen dat er een “snelheid opnemer” en een “snelheid” (meter?) in de saxo zit, ook weet ik waar het signaal de bak verlaat;

Verder ben ik nog niet gekomen…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 25 februari 2011 02:26 PM
  [ # 12 ]

Wat je weten wilt is welke draad achter het tellerpaneel het snelheidssignaal aan de teller doorgeeft. Als je het tellerbakje uit het dash haalt kun je met een beetje GBV* aan de hand van de printplaat wel uitdokteren welke draad je hebben moet.
Hoe de versnellingsbak er dan uit ziet is niet zo boeiend.

*Gezond Boeren Verstand

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook