Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Beste Mensen,
Toch besloten maar eens een draadje te openen over mijn huidige leer- & hobbyproject: het weer veilig en betrouwbaar op de weg krijgen van de ‘ingeslapen’ en enigszins gehavende SM die mij onlangs zomaar ten deel viel omdat mijn maatje Sjors een ander exemplaar vond.
Het betreft een 2.7 carburateur met zwart leder, airco en getint glas. Bouwjaar 1972, maar modeljaar 1973. Het is een van de 99 (meen ik) origineel in Nederland afgeleverde SM’s, een van de eerste met injectie, maar dat systeem is ooit vervangen door carburateurs, iets waar ik niet verdrietig om ben.
De kleur is officieel, althans volgens de kleurchip, Bleu de Brégançon, maar de huidige kleurstelling is een two-tone fantasy middenblauw met een lichtblauw dak. Och….
Een droomgeschenk!! Doch met een angeltje…. want ik moet ‘m wél eerst in orde maken, alvorens er door stad + land gejakkerd kan worden. Ik kan me haast geen nobeler taak voorstellen en ben dan ook vol goede zin. Sterker nog: ik ben afgelopen zaterdag begonnen en raak steeds enthousiaster! (nog wel).
Vorig jaar om deze tijd was ik nog volop bezig met mijn CX 20 Pallas. Deze onderging toen een semi-motorrevisie, een bakrevisie en ook heb ik zeer veel technische delen vervangen en het nodige gefatsoeneerd etc. Dit alles samen met sleutelwizzard Sjors, mijn maatje en vennoot.
Ik wilde dit doen om er zelf veel van te leren en dat is gelukt! Een dubbele beloning, aangezien ik nu tevens een welhaast perfect rijdende CX heb en dat met eigen handen gerealiseerd!
Nu ik aan de SM bezig ben, kan ik al merken hoeveel ervaring en kennis ik in de tussentijd weer heb opgedaan. Ik sleutel nu met veel meer zelfvertrouwen en kan soepeler het juiste gereedschap vinden, of truukjes bedenken om ergens uit te komen, dat soort dingen.
Hoewel dit project natuurlijk wel weer een heel trapje hoger op de ladder staat.
Ik maak mij dus ook geen illusies dat ik dit zelf ‘eventjes’ voor elkaar ga krijgen, maar met behulp van Sjors en hopelijk met nuttige tips van jullie zijde moet het toch lukken.
Ik ga niet voor een 100 punten restauratie zoals Niek (waarvoor zeer veel respect - echt werkelijk schitterend zoals hij dat doet!) maar ik ga in eerste instantie voor een betrouwbare, veilige, straatwaardige SM die niet persé perfect hoeft te zijn en al helemaal niet perfect qua uiterlijk. Misschien ooit wel, maar nu eerst de meest dringende zaken.
Wat moet er in elk geval gebeuren, zoals het zich nu laat aanzien?
- Secundaire ketting van linker nokkenas is er overheen geschoten, dus kop eraf want kleppen krom
- Eigenlijk beter de andere kop ook demonteren en indien kleppen nog van het holle type zijn, deze vervangen.
- Carterpan er onderuit en lagers + primaire ketting checken
- Checken of er al een (banaan)spanner op zit, zo niet -> monteren
- Kabelboom + stekkers checken en slechte/gevaarlijke draden vervangen
- Die rot-slangen van de oliekoeler eraf en wamtewisselaar uit een CX plaatsen.
- Alle benzineleidingen vervangen door nieuwe!!
- Uitlaat eronder (ontbreekt nu geheel)
- Koplampen laten herstellen (dimlichten ontbreken, maar ik heb oude/nieuwe die echter lelijk zijn)
- Voorruit vervangen (huidige is gebarsten)
- Paravan is waarschijnlijk verrot, A-stijlen wellicht ook, dus deze lassen als de voorruit er toch uit ligt
- Zoveel mogelijk prut, teer, vuil, zand, meuk verwijderen van subframe en leidingen en dit opnieuw behandelen met Oatrol
- Laswerk aan onderzijde C-stijl
- Laswerk aan onderbak van R-voorscherm, achter het voorwiel (bestaan hier reparatiedelen voor?)
- Enig laswerk aan kofferbakbodem
Tot zover de dingen die ik zo al gezien heb of logischerwijs kan bedenken. Meer zal wel volgen naarmate het werk vordert, want zo gaat het immers altijd!
Ik probeer minstens 2-3 avonden per week te weiden aan deze nobele taak, doch ik kan niet na elke sessie een uitgebreid verslag doen. Wees dus geduldig want hoe meer ik hier zit te typen, hoe minder ik kan knutselen, al zullen sommige tips alhier me hopelijk ook werk besparen!
Wat heb ik tot nu toe bereikt:
- Beide voorschermen + motorkap verwijderd
- Glazen + lijsten van de koplamppartij gedemonteerd en netjes in een doos geborgen
- Koplampunits verwijderd
- Wielkastruimte R+L schoongekrabt en ontvet, zo goed als mogelijk
- Meest verdachte kabelboom afgepeld, daar een slechte gevaarlijke kabel ontdekt die van accu naar contactslot loopt -> moet vervangen!
- Dus: vanavond heb ik reeds het dashboard uitgebouwd en nu ga ik de andere helft van de draadbundel afpellen en hopelijk de slechte kabel verwijderen.
Foto’s van mijn inspanningen tot nu toe staan in dit album: La SM de La Léo
Tips, truuks en aanmoedigingen zijn altijd welkom, waarvoor alvast mijn hartelijk dank!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Succes Leo, je zult je handen er wel vol aan hebben
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Maar even een abonnementje genomen op dit draadje!
Veel succes!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zooooooooo…. Welkom bij de club der knutselaars, beunhazen en hardrijders!
Ik zal de tarieven van de helpdesk wel effe mailen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ha ha ik ga ook niet voor de 100 punten hoor. Ik ben immers geen prof, en zonder zonder ervaring in het diepen gesprongen. De specialisten moeten maar uit maken hoeveel punten het uit eindelijke worden.
Is ook niet belangrijk, als je er maar plezier in hebt.
Leuk een echte NL auto, ziet er overigens op de foto nog goed uit. Waarschijnlijk omdat ie Nederlands is, dus aan alle kanten vol met tectyl gespoten.
Maak vooral ook(heel)veel foto’s voor je zelf, zodat je alles straks weer op z’n plaats kan terug monteren. Als je het op prijs stelt heb ik wel een cd met zo,n 800 foto’s van het in en uit elkaar halen van mijn auto. Beter is natuurlijk zelf te fotograferen.
Ik hoop dat je al een voorruit hebt. Ze zijn namelijk op dit moment vrijwel niet te krijgen voor een normale prijs.
Succes met je project, leuk om te volgen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor een voorruit kun je Pilkington in Amsterdam bellen. In september hadden ze er nog.
Verder…. Succes! Indien nodig woon ik niet ver weg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nope t’is nu februari.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij is die foto van een paar rolbeurten geleden
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Succes ermee,verleden week deze SM kunnen aanschouwen en ik ga dit topic in elk geval volgen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor jou electra is de grote vraag hoe ze de ombouw injectie - carburateur tot stand gebracht hebben .
Verder zal de gebruikelijke waslijst met aandachtspunten je wel bekend (zijn ) raken
Succes met je project !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Mooi!
Een zusje van m’n DS. Ook met UZ op ‘t end. Ik zag trouwens vorige week ook een kever met .._..-UZ. Dat geheel terzijde.
Mooi project! Enne, als m’n DS klaar is rij ik meteen even langs. Hij staat om de hoek in Molenschot.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hmmm - klinkt als een nieuwe hobby. Had ik de ruimte en het doorzettingsvermogen ... Succes! Benieuwd wanneer je door het land heen stuift met een ronkende zescylinder.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Petj af hoor, een indrukwekkende klus. Ik wist ook niet dat een SM, GS schakelaars heeft. En wat een apart stuur. Veel succes gewenst, ik hoop hem ooit te kunnen bewonderen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zonde de injectie eruit…
anyway. de helpdesk staat klaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik vind het zo’n gave niet allerdaagse kleur voor een SM
LEO, VAN HARTE GEFELICITEERD MEID