Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
iik zou toch wel de krukaslagering checken. En de tussenas lagering.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zou het inderdaad toch maar even meten!
Ik had ook geen reden te twijfelen aan de vlakheid van een pasvlak en de hoogte van de cilinders, maar het was toch echt niet goed. Het zou zo maar kunnen dat af fabriek al niet helemaal OK was en dat na heel veel gezeur de auto daarom is opgegeven (bij de garage laten staan en nooit meer opgehaald!).
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja lieve schatten, ik ga het ook heus wel allemaal meten en bekijken hoor! lol:
Lees: ik ga aan de experts met de boeken vragen of het binnen de toleranties valt en er dan van leren zodat ik hopelijk ook ooit net zo wijs wordt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dat is dezelfde strategie die ik ook volg. Ik leer steeds weer bij en dat vind ik het leukste aan mijn SM.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En als je de SM helemaal door hebt nog snel even verder met een Passat HDI - er moet wel gewerkt worden voor eeuwige roem
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
La Léo schreef:Ik ga overigens die andere kop er -hopelijk- vandaag afhalen als ik eraan toe kom (telefoon gaat steeds).
Zuchtttt… opnieuw niet gelukt.
Wel leuk, zo’n garagebedrijf, maar je komt zo weinig aan sleutelen aan eigen wagens toe!!
Wel een lunule verkocht aan een man uit Noorwegen, dat dan weer wel.
Kostte me 2 uur om de ultieme set voor hem in elkaar te knutselen, wat een gepiel met die losse kud-stekkertjes in die satellieten zeg.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
prio’s, prio’s prio’s…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou inderdaad: je eigen SM zou toch verdorie belangrijker moeten zijn dan een klant van onderdelen voorzien! Laat staan hun auto repareren!!!!
Pfff wat denken ze wel? Hebben ze zelf geen oprit/stoeprand ofzo? Of een handige neef/oom/zwager???
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jaaa Donderdag Hobbydag (= hernieuwde regel sinds kort) dus de avond besteed aan het verder uitkleden van het SM-blok dat zo braaf op de werktafel stond te wachten.
De startmotor is eraf, evenals het vliegwiel. De krukaskeerring zag er keurig uit en is niet de originele (volgens Sjors) dus er is ooit al eens aan deze motor gewerkt.
Ik had afgelopen maandag de rechter cilinderkop er al afgehaald en ook maar naar het revisiebedrijf gebracht ter controle. Je weet nooit en ik wil dat alles goed en gecontroleerd is voordat ik het weer monteer. Bovendien moet ik exact weten hoeveel inlaatkleppen ik moet hebben en eventueel hoeveel klepgeleiders behalve de twee die sowieso gescheurd zijn.
Ik heb een poging gedaan om het distributiedeksel te verwijderen, maar kwam erachter dat dit onmogelijk is (die pakkingzooi kleeft enorm) als je de carterpan er nog onder hebt zitten. Hij staat echter als geheel op een tafel OP de carterpan, dus dat wordt lastig.
Jammer genoeg kon ik imbus 17 niet vinden om de olieplug te lossen, zodat ik met veel geduld een deel van de olie via het gat van de peilstok heb moeten aftappen met een 60ml spuit. Beetje omslachtig én armoedig geef ik toe, maar ik ging er toen nog vanuit dat ik het distributiedeksel los zou krijgen.
Duss….. moet ik toch de takel gaan confisqueren om de carterpan er onderuit te halen of is er een andere list? Maar ja een takel… waar maak in in hemelsnaam de ketting aan vast, er zit niets van een oog meer op.
Op zijn kant leggen lijkt me zeker uit den boze!
Nouja, in elk geval heb ik de boel voor een groot deel op de tafel al kunnen cleanen met behulp van een aantal busjes onvolprezen remmenreinger. Plus natuurlijk de losse onderdelen, boutjes, startmotor etc.
Dus toch weer ietsje opgeschoten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Normaal doe je het zo: zet de motor op z’n kant bovenop het vliegwiel. Nu carter en achterdeksel er af, dan omkeren, vliegwiel er af en dan de rest. FF vliegwiel terug is dus handig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De carterplug kun je ook met een deurkruk losmaken..
Teminste als als de carterplug van een Bx ook 17mm is…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Even wat foto’s van maandag, toen ik de rechter cilinderkop eraf had gehaald.
Deze lagers zien er heel aardig uit. Ik laat de nokkenas wel intern reinigen om er zeker van te zijn dat de oliekanaaltjes open zijn.
Ook even door het gleufje gekeken en het tandwiel op de centrale as ziet er prachtig uit, scherpe tandjes.
De onderkant van de kop was minder fraai. ‘t Lijken kristallen uit koelwater. Rond de bussen zat ook wel wat prut, hoewel het koelwater zelf glashelder is. Geen roest erin!
Ik wilde op de CX-methode het restje koelwater rond de bussen aftappen en meende hiertoe een aftapboutje gevonden te hebben. Maar er kwam alleen een klein beetje motorolie uit toen ik hem eruit had. Deze:
Dus de vraag aan de experts: Waarvan is dit een uitgang? Volgens mij is hij ook aanwezig aan de andere kant. Bestaat er überhaupt een aftapplugje voor het koelwater?
Alle foto’s staan zoals gewoonlijk in het zich alsmaar uitbreidende album:
http://www.mijnalbum.nl/Album=T7YKTQC6
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De carterplug van een sm is een 6 kant inbus 17 mm en mag NOOIT met een wringijzer of lange ratel worden gelost. Doe dat bij voorkeur met de luchtratel dan breekt er niets af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Bestaat er überhaupt een aftapplugje voor het koelwater?
Ja, achter op het achterdeksel in de watergallerij links en rechts.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Normaal doe je het zo: zet de motor op z’n kant bovenop het vliegwiel. Nu carter en achterdeksel er af, dan omkeren, vliegwiel er af en dan de rest. FF vliegwiel terug is dus handig
Oké, dus het kan wel op z’n kant?
Super, ga ik dat doen!
@Gert: Leuke tip, maar het is een zeskant geen vierkant!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D