Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Cyril
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of brodie. of CFL van Mike-O.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:of brodie. of CFL van Mike-O.
Dat is dezelfde nu !
Cyril heeft de alu versie al weet ik niet of hij ze zelf op zijn revisiemotoren monteerd .
Walter
vanop mijn werk Intermec doosje .
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
adiante schreef:Waterman, van wie is die ‘curved limiter’ van jou afkomstig?
Brodie natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijne ook brodie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De mijne komt ook vers van Lord Brodie ( we in keulen )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Vanmiddag reeds begonnen het blok op de motorsteun te zetten, zodat ik vanavond het bovencarter eraf kon halen + ketting etc.. Kostte me ruim een uur , aangezien ik eerst alles moest verplaatsen om ruimte te maken voor deze exercitie en de ingenieurs bovendien ooit besloten hadden dat de bak wel met M9 bouten aan het blok bevestigd kon worden. Ikke dus zoeken maar geen bouten van geschikte lengte te vinden… ijzerhandel is natuurlijk ook kansloos. Tot Sjors opeens met de suggestie kwam eens bij de HD-pompen te kijken. Die van de CX zitten namelijk bevestigd met hele lange bouten…M9!
Helaas hebben die geen zeskantkopje maar een soort D-vormige kop, waardoor ik eerst geruime tijd met een tang aan het pielen sloeg, alvorens ik erachter kwam dat er simpelweg een steeksleutel 16 op past!
Anyway, uiteindelijk alles weer in stelling gebracht en het bovencarter eraf gehaald.
Ik heb eerst de ‘onderste’ hoofdlagerschalen gereinigd en in een sorteerbak gelegd. Nu is de hamvraag… is het nog wat? Er zitten wel wat rare figuurtjes op gekrast, maar niet bij allemaal. Is dit ernstige slijtage of kan het nog?
Hieronder op volgorde van 1 naar 4:
De ketting heb ik ook verwijderd en daarna de centrale as. Ik zie er eigenlijk niets bijzonders aan, maar waarop moet ik letten? Het lijkt me een vrij degelijk ding, kan ‘ie krom gaan? Wat kan eraan kapot? Sorry, ik ben vergeten er een foto van de maken, hij ligt nog te drogen in de ontvetbak.
Ik wilde nog één drijfstangkapje losmaken om te spieken hoe die eruit zien, maar liep tegen drie vragen/problemen aan (sorry als dit dom klinkt):
1.) Ik heb aanvankelijk met de hand geprobeerd, maar waarschijnlijk moeten die moeren dus los met een slagmoersleutel. Jammer, want je krijgt er geen halfduims dop op, dus ik moest 3/4 met een adapter gebruiken.
2.) Bij sommige moeren kun je onmogelijk bij zonder de zuigers eerst te verplaatsen. Echter, ik krijg de krukas niet verdraaid. Misschien hetzelfde verhaaltje als bij de nokkenas (ik ben een slapjanus ofzo), maar ik durf niets te forceren!
Ik weet natuurlijk niet werkelijk of die zuigers ‘los’ zijn. De auto heeft gelopen, ketting ging fout, kleppen krom en Sjors heeft ‘m daarop direct zelf afgezet. Daarna heeft de boel steeds overdekt gestaan.
Ik heb het blok uiteindelijk weer omgekeerd en een plas kruipolie op de zuigers gespoten om er zeker van te zijn dat ze los zitten. Maar nog altijd geen beweging. Of is het gewoonweg lastig draaien aan een zescilinder wegens de hoek?
3.) Ik probeerde toch maar even vast het drijfstanglagerkapje van zuiger 5 te demonteren, omdat ik daar wel bij kon, maar krijg hem er niet verder afgeschoven als tot het schroefdraad. Beetje tikken met een rubber hamertje, maar ja…ook hier weer: ik durf niet te hardhandig te zijn (maar misschien is dat juist wel de bedoeling). Door die hoek waarin ze staan kun je aan de ene kant wel goed tikken en aan de onderkant natuurlijk niet.
Kijk, tot zover kwam ik:
Hmmmm… ik voel mezelf wel een beetje een kneus, want zo ingewikkeld is het toch allemaal niet denk ik dan. Bij een CX gaat het allemaal makkelijker voor mij, maar ja… da’s bekend terrein hè? Hier ben ik wat huiverig voor, want o wee als ik iets sloop!!
Ach… toch weer 4 uurtjes verder. Het lijkt misschien wat traag te gaan, maar ik heb wel steeds tussendoor alles al gereinigd, gesorteerd en gelabeld. Op die manier blijf ik ‘bij’ en wordt het geen zooitje.
Spoedig kan ik een boodschappenlijstje opstellen. Walter: nog dank voor de lijsten!!
Ik moet inderdaad maar eens lid worden van SMCdF ja.
Pfff, nu eerst maar eens fijn uitrusten bij meneer Auping.
Léo
P.s. Even tussendoor: Zeer veel dank voor al jullie suggesties, tips en adviezen, het werkt heel fijn zo, wetende dat mensen met je meekijken en meedenken!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Mooi werk Léontien, ik volg het met plezier.
De experts kunnen je vast wel vertellen wat je moet doen met de lagerkappen.
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, de lagerschalen vallen me nog best wel mee! De drijfstangen moet je gewoon ff een tik met de plastic hamer verkopen hoor, naar beneden, dan komen de lagerkapjes ook los.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat gaat heel goed zo Leontien! Iets meer commentaar helpt je wellicht nog verder op weg.
Die lagerkapjes passen heel nauwkeurig, dus is het geen wonder dat ze klemmen als je ook maar iets scheef gaan. Ik gebruik daar een waterpomptang voor die ik bekleed heb met lapjes van zeemleer. Dan beschadig je de kappen niet en kunt ze toch een beetje heen en weer bewegen. Dan komen ze absoluut omhoog. Er zijn ook van die tangen te koop met bekken van fiber of je maakt een wig van hard plastic.
Normaal moet je natuurlijk de krukas met enige weerstand kunnen verdraaien. Je kunt even een hefboom maken van een stalen rij met twee gaten erin en die op de vliegwielzijde zetten. Maar eigenlijk had je voor het demonteren van het onderblok de krukas even moeten draaien.
Ik zou in jouw geval even het onderblok terugplaatsen en nogmaals proberen de krukas te draaien.
Als een of meerdere zuigers vastzitten, ga je eerst alle kappen demonteren waar je bij kunt. Met een beetje mazzel krijg je dan steeds meer ruimte omdat je ook de zuigers wat kunt wegduwen. Als er dan nog steeds geen beweging in de krukas komt, dan moet je gaan persen. Soms kun je met een stuk hardhout nog op de onderkant van de zuiger kloppen, maar dat is niet fijn werken. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen een soort zadel over de tapeinden van de drijfstang hadden gemaakt en daar op gingen kloppen. Misschien ook een idee.
Bij mijn blok zaten 5 zuigers ‘heerlijk’ vastgerot! Dat was echt een enorm prutswerk, maar het veel geduld lukte het wel. Let op dat je niet de bussen meeperst! Dan verpruts je mogelijk de grondboring. Dus goed kijken als er beweging komt en kijk wat er gaat bewegen en waar naar toe.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat bij jouw motor de boel zo vast zal zitten. Dus even dat onderblok erop en gaan.
Over die lagers weet ik niet zoveel te zeggen. Ik kijk eigenlijk altijd alleen naar de krukas en vervang de lagers. De krukas moet mooi glad ogen zonder sporen. Bij lichte sporen eerst met een pasta netjes polijsten en dan alles opmeten. Ik hou niet van slijpen omdat je nooit weet waar je uitkomt, maar soms kun je niet anders. Je revisiebedrijf kan je daar vast wel mee helpen.
Succes, Marc.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een V6 gaan niet moeilijker rond dan een 4 cylinder hoor.. je kan voorzichtig met de steel van een moker op de zuigers tikken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boogaard heeft gelijk. Eerst met een beetje kloppen proberen en maar niet uitgaan van een worst case scenario. Daar is geen reden toe bij jouw blok.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Frist things first ... Dus eerst een voor een de drijfstanglagerkappen losmaken. Dan deu krukas zo draaien dat je de drijfstangen een voor een een tik naar beneden kunt geven zodat ze los van de krukas komen. Dan de krukas er uit en dan pas met de zuigers in de weer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het is een beetje kip ei verhaal. Als er zuigers echt vast zitten, krijg je de krukas niet gedraaid. Als je dan op de drijfstang ramt, schuif je de cylinder eruit…
Dus: Kruipolie, Heetstoken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zuigers mag je nooit heetstoken ..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste