Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ik vind hier in S16 blz 4 :en in het franse boek
Klasse A ( merkteken op de lagers MM 66 558 )
Kruktapdiameter : 76,185 tot 76,195mm
Klasse A ( merkteken op de lagers MM 67 129 )
Drijfstangtapdiamter 57,110 tot 57,120 mm
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ha! Dus alles origineel en onversneden.
Ik vond het al zo raar!!!!
Lullig van die vouten in het NL-boek. Daar kun je dan dus niet lekker van op aan.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Oef, ik haak bijna af… Waarom maakt Citroen hier zo’n puinhoop van? Die nederlandse boeken lees ik niet eens meer, net als die van de DS. Ik heb uit monde van de schrijver destijds van de SB’s en TM’s vernomen dat die gegevens absoluut betrouwbaar zijn.
La Leo Schreef:
Oké krukas gemeten met schuifmaat van Japanse precisie.
Hoofdlagertappen zijn standaard 76,30 (+/- 0,005)
De mijne: 76,20 76,19 76,21 76,19
Leontien, het maakt verder niet uit waar je die maten vandaan haalt, maar in ieder geval niet uit S-16 van juni 1973. Jouw krukas is AA 50, dus moeten de hoofdtappen (eerste A) tussen de 76,185 en 76,195 mm liggen. Dat is overigens iets heel anders dan (in dit voorbeeld) 76,190 +/- 0,005, maar dat terzijde.
Mijn punt is dat je dit niet moet willen meten met een schuifmaat. Probeer maar eens het verschil uit tussen de punt en de basis van de bek van je schuifmaat en je ziet dat het niet kan.
Eventueel nageslepen tappen lijken mij niet waarschijnlijk, want dat doe je (als vakman/vrouw) naar de eerst opvolgende klasse; klasse B dus. Die staat voor meer dan een tiende mm (0,1) minder en dat kun je dus zelfs met je schuifmaatje nameten dat dat niet zo is.
Dus gewoon morgenochtend op pad met een doos gebak en een kist vol ijzer!
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Shit… schreef ik nu toch schuifmaat??
Ik bedoelde MICROMETER!!!
Heb het écht gemeten met een micrometer, niet dat jullie denken dat ik eigenwijs ben!!!
Edit: ter verdediging…. het is al laaaat en ik moet eens gaan en NIET dromen over krukassen (hopelijk).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:La Léo schreef:
In die holte daarbinnen bedoel je?
De tussenas is gelagerd in het blok in twee aluminium gaten! Die gaten omet je checken op krassen enz..
Nog eventjes de foto’s van de lagers van de tussenas:
en
Niet smetteloos hè. Best wat krassen.
Nouja, heb ook een hoop gepoetst en getold vandaag om pasvlakken schoon te krijgen van pakkingmateriaal. Plus het blok in de spoelbak toen alles eruit was en ik hem kon tillen.
Rest van de foto’s hier, vanaf foto 181 is van vandaag.
Zo nu echt naar huis en slapen!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Die lagers van de centrale as hebben wel degelijk een opdonder gehad. Over het repareren weet ik niet veel. Het lijkt me een hele opgave. Ik zou die gaten netjes polijsten en de oliepomp naar nieuw reviseren. Maximale opbrengst en maximale druk..
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie eigenlijk niets aan die lagers van de tussenas wat ik al niet een keer eerder heb gezien. Ok, er zitten krassen in. Soit. Gewoon een weinig polijsten en de zaak weer in elkaar zetten. Dit valt écht 100% mee namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Even een verlate update: vrijdag heb ik eventjes alle relevante onderdelen naar de revisiejongens gebracht ter nadere inspectie en meteen ook even geïnformeerd naar de toestand van de rechter cilinderkop die ik al eerder had weggebracht.
Die was gelukkig geheel in orde en ook de nokkenassen zagen er nog prima uit.
Ik moet uiteindelijk het volgende aanschaffen:
- 6x uitlaatkleppen massief
- 3x inlaatkleppen (rechts waren goed en laat ik lekker zitten)
- 3x klepgeleiders (maar deze kan het revisiebedrijf zelf op maat maken vanuit blancs)
- 3x Renolds kettingen
- Curved limiter
- Sachs DS spanner + nieuwe banaan
- Nieuw oliepompasje (voor de zekerheid)
- Motorpakkingset
- Zuigerveren (even afwachten welke maat)
- Drijfstanglagers + hoofdlagers
Men gaat nu voor mij exact de maten van de krukas en de cilinderbussen opmeten en of ze niet ovaal zijn etc. en of ik overmaat lagerschalen nodig heb of de standaard maat (wat ik wel vermoed). Dito voor de zuigerveren.
Ben benieuwd…
Voelt wel ‘leeg’ hier nu, met alleen het distributiedeksel en een stapel boutjes nog in mijn werkhoekje.
Maandag maar eens de startmotor uit elkaar halen, schoonmaken en eventueel van nieuwe koolborstels voorzien. Dat lompe ding wil ik graag in orde hebben zodat hij er niet snel weer onderuit hoeft!
Verder staat er onder de werktafel nog een grote krat met allerlei losse onderdelen die ik nog moet reinigen en nazien. Dus ik verveel me voorlopig nog niet met deze boeiende klus!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
La Léo schreef:O ik heb mezelf beloofd bij dit project nu eens niets kwijt te gaan raken (yeah right)
Trouwens, die belofte is nu al verbroken, aangezien ik de 6 moertjes en ringetjes van de inlaatnokkenas niet meer kon vinden. Maar ik heb een excuus: toen ik de auto kreeg, waren die lagerkappen er al af (want de as was toen al vastgelopen) en de moerjes heb ik nooit gezien.
Morgen Sjors eens aan den tand voelen. Maar ik vrees het ergste.
Hahaaaaa! Ik heb ze weer teruggevonden!! Toch zelf GOED opgeborgen in een oud medicijnkokertje. Vorige week dacht ik ineens: hee wat zou er in dat kokertje zitten en hoppa daar waren de moertjes en ringetjes van de lagerkappen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Vanavond heb ik door andere bezigheden weinig tijd aan Project-SM besteed. Maar niettemin toch de startmotor uit elkaar geknutseld en de boel even geïnspecteerd en gereinigd. Interessant object ook weer. Lekker degelijk allemaal.
De koolborstels zijn eigenlijk best nog goed. Eén kunststof vulringetje was versleten, die ik wel van een oude startmotor kan pulken.
Morgen even een bronzen busje bestellen die ietsje speling heeft (zie onderste foto, rond dat gat).
En nog even de collector nauwkeurig reinigen en tussen de spleetjes schoonkrabben.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vergeet niet dat busje een dag in de olie te laten weken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O ja? In motorolie neem ik aan? Wist ik niet!
Waarom is dat?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D